همشهری آنلاین، فرخنده رفائی: بسیاری از ما عادت داریم برای نشستن در صندلی جلو ماشین کنار راننده رقابت کنیم، اما اگر ایمنی اولویت باشد، باید مسیر دیگری را انتخاب کرد.
به گزارش popsci، بایرون بلاخ، کارشناس باسابقه ایمنی خودرو، میگوید: «هیچکدام از صندلیها مطلقا امن نیست و نتیجه، به نوع خودرو و شکل تصادف بستگی دارد اما آمار نشان میدهد صندلی وسط در عقب ماشین بیشترین شانس بقا را برای سرنشین دارد.
اینجا ۲۵درصد بیشتر شانس زنده ماندن دارید
مطالعهای در آمریکا که همه تصادفات مرگبار بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ را بررسی کرده، نشان داده است احتمال زندهماندن در صندلی عقب وسط ۲۵ درصد بیشتر است. این یافته برای کودکان اهمیت ویژهای دارد؛ کودکان زیر سه سال در این جایگاه ۴۳ درصد کمتر در معرض آسیب هستند. علت آن دوری از ضربههای جانبی و همچنین فاصله بیشتر از ایربگهایی است که برای بدن بزرگسالان طراحی شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اما انتخاب جای نشستن کافی نیست. بلاخ هشدار میدهد استانداردهای اجباری ایمنی خودرو حداقلی است و تفاوت واقعی میان خودروها بسیار بالاست. به گفته او، خریداران باید مطمئن شوند ایربگهای پردهای جانبی همه ردیفها را پوشش میدهد،همچنین شیشهها از نوع لمینیت باشد یشههای لمینیت (ترکیب دو لایه شیشه با لایه رزین مقاوم) که هنگام ضربه تکهتکه نشوند.
ویژگی مهم دیگر، استحکام سقف است. در یک واژگونی، سقف ضعیف بهسرعت خرد میشود. نسبت مقاومت به وزن در سقف خودرو باید دستکم ۴.۰ باشد؛ یعنی سقف بتواند چهار برابر وزن خودرو را پیش از خمشدن تحمل کند. خودروهایی با سقف ۵.۰ یا بالاتر نشان میدهند سازنده به جان سرنشینان توجه واقعی و جدی داشته است.
بستن کمربند، حداقل ایمنی
اگرچه بستن کمربند ایمنی همچنان مهمترین اصل ایمنی در ماشین است، اما انتخاب خودروی امن و نشاندن سرنشینان آسیبپذیر در صندلی عقب وسط میتواند بهطور چشمگیری شانس زندهماندن در تصادف را افزایش دهد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0