کد خبر : 329777
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۰:۱۵

تفویض اختیار به استانداران؛ فرصت آینده یا چالش امروز؟

تفویض اختیار به استانداران؛ فرصت آینده یا چالش امروز؟

ولی‌الله شجاع پوریان، مدیر مسئول روزنامه همدلی نوشت:مصوبه خردادماه هیات وزیران در خصوص تفویض اختیارات به استانداران و سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه هر استاندار رئیس‌جمهور استان خود است، بار دیگر بحث تمرکززدایی و نقش استانداران در سیاستگذاری‌های محلی را به مرکز توجه محافل سیاسی، حقوقی و اجتماعی کشانده است. اگرچه تمرکززدایی می‌تواند ابزار

ولی‌الله شجاع پوریان، مدیر مسئول روزنامه همدلی نوشت:
مصوبه خردادماه هیات وزیران در خصوص تفویض اختیارات به استانداران و سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه هر استاندار رئیس‌جمهور استان خود است، بار دیگر بحث تمرکززدایی و نقش استانداران در سیاستگذاری‌های محلی را به مرکز توجه محافل سیاسی، حقوقی و اجتماعی کشانده است.

اگرچه تمرکززدایی می‌تواند ابزار افزایش پاسخگویی و عدالت منطقه‌ای باشد، اما اجرای آن بدون زیرساخت‌های لازم حقوقی، مالی و نهادی مناسب و در شرایط حساس کشور، خطر پراکندگی مدیریت، شکاف اجتماعی و کاهش انسجام ملی را به همراه دارد.

البته رئیس مجلس نیز طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور فقدان جایگاه قانونی و حقوقی این مصوبه را اعلام داشت و در نهایت موضوع لغو شده است؛ این نشان می‌دهد که تفویض اختیارات گسترده به استانداران بدون اصلاحات قانونی و شفافیت حقوقی، نه تنها ممکن نیست بلکه می‌تواند به بحران مسئولیت و تعارض حقوقی منجر شود. این نوشته تلاش می کند ماهیت موضوع را از زوایای مختلف کاویده و به آسیب ها و زيان هاي آن بپردازد:

چارچوب حقوقی و جایگاه استانداران

قانون اساسی اختیارات استانداران را محدود و تابع رئیس‌جمهور تعریف کرده است:
اصل ۶۰: اعمال قوه مجریه صرفاً از طریق رئیس‌جمهور و وزراست و استانداران شخصیت حقوقی مستقل ندارند.
اصل ۱۲۶: رئیس‌جمهور مسئول برنامه، بودجه و امور اداری کشور است و تفویض اختیارات گسترده استانداران نمی‌تواند جایگزین آن باشد.
اصل ۱۲۷: اعزام نماینده به استان‌ها صرفاً موقت و موضوعی است.
اصل ۱۰۰ و قوانین شوراها: شوراهای استانی و شورای توسعه اختیارات کلان ندارند و تنها می‌توانند تغییرات جزئی در بودجه و امور محلی اعمال کنند.

در هر صورت، رئیس‌جمهور، به‌عنوان رئیس کل جمعیت کشور و رئیس شوراهای مهم و اساسی، نمی‌تواند از مسئولیت‌های ملی خود شانه خالی کند.
استانداران جایگاه مهمی در تقسیمات کشوری دارند، اما اعمال مسئولیت‌ها و مأموریت‌های آنان همواره به نیابت از رئیس‌جمهور است و اقدامات آنان در ابواب مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، همه در راستای اجرای مسئولیت‌های ریاست جمهوری انجام می‌شود.

کشور در وضعیت آتش‌بس شکننده قرار دارد و با دشمنی روبه‌روست که مجهز به فناوری‌های نوین و جنگ ترکیبی است.
در چنین شرایطی، واگذاری گسترده اختیارات به استان‌ها بدون هماهنگی مرکزی می‌تواند انسجام ملی و سیاستگذاری یکپارچه را تضعیف کرده و ریسک چندصدایی مدیریتی را افزایش دهد.

علاوه بر امنیت، مشکلات اقتصادی، تورم، نوسانات بازار و فشار معیشتی مردم، ضرورت سیاستگذاری واحد و هدفمند را دوچندان می‌کند.
تمرکززدایی شتابزده می‌تواند شکاف‌ها و توقعات فزاینده‌ای در استان‌ها، به‌ویژه استان‌های برخوردار، ایجاد کند و نارضایتی اجتماعی و فشار سیاسی را تشدید نماید.

محدودیت‌های عملی و ظرفیت نهادی

اگرچه شورای توسعه استان‌ها فعال است، اختیارات آن محدود به تغییرات جزئی در بودجه و امور محلی است و توان تصمیم‌گیری مستقل ندارد.
بدنه کارشناسی استانی نیز هنوز ظرفیت کافی برای مدیریت مستقل سیاست‌های کلان را ندارد.
بدون نهادهای نظارتی قوی و سازوکار پاسخگویی شفاف، احتمال سوءاستفاده یا ناکارآمدی بالا خواهد بود.

پیامدهای اجتماعی و سیاسی تفویض شتابزده

ایجاد تفاوت در اختیارات و منابع بین استان‌ها و افزایش توقعات محلی
تشدید نارضایتی ناشی از کمبود هماهنگی با سطح ملی
افزایش رقابت‌های محلی و تهدید انسجام سیاسی
زمینه‌سازی برای فرافکنی مسئولیت‌ها و کاهش پاسخگویی ملی
در این وضعیت، وحدت رویه، انسجام ملی و هماهنگی سیاست‌ها باید اولویت اصلی باشد.

پیش‌نیازهای حقوقی و نهادی برای تمرکززدایی موفق

۱. اصلاحات قانونی و تعیین دقیق اختیارات: تدوین لایحه جامع با تعریف محدوده اختیارات استانداران و سازوکار پاسخگویی ملی و محلی.
۲. نظام مالی شفاف و مستقل: بودجه مشخص برای استان‌ها همراه با سازوکار کنترل و توزیع عادلانه منابع.
۳. نهادهای نظارتی قوی: ایجاد نهادهای مستقل برای پیشگیری از فساد و سوءمدیریت.
۴. توانمندسازی کارشناسی: ارتقای ظرفیت مدیریتی و فنی استان‌ها پیش از واگذاری اختیارات گسترده.

جمع‌بندی

در شرایط کنونی، اجرای طرح استاندار به‌مثابه رئیس‌جمهور استان با قوانین موجود مغایرت دارد و می‌تواند انسجام ملی و سیاستگذاری کلان را به خطر اندازد.
تمرکززدایی می‌تواند در آینده و پس از اصلاح قوانین، فراهم شدن زیرساخت‌های حقوقی و نهادی و ایجاد بدنه کارشناسی توانمند، ابزاری مؤثر برای کارآمدی و عدالت منطقه‌ای باشد.
اما در شرایط فعلی، برجسته‌سازی این موضوع بیش از آنکه سیاست اجرایی باشد، می‌تواند به انتقال مسئولیت‌ها و کاهش پاسخگویی ملی منجر شود و شکاف‌ها و توقعات فزاینده‌ای در استان‌ها ایجاد کند.

 

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار