به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور با اشاره به اینکه تولید تایر در کشور با وجود مشکلات انجام میشود، گفت: با تشدید چالشها مجبوریم تولید را تا ۲۵ درصد کاهش دهیم.
وی افزود: با وجود مکاتبات با وزارت صنعت و اعلام مشکلات تولیدکنندگان تایر، متأسفانه هیچ اقدامی برای حل مسائل انجام نشد و تولیدکنندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر، مجبور به کاهش تولید هستند.
رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور با اشاره به افزایش هزینههای تولید، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان تایر با زیان کالا تولید میکنند. به همین دلیل برای جبران بخشی از زیان، افزایش ۱۰ درصدی قیمت تایر ضروری است.
رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور افزود: تنها ۳۰ درصد نیاز باید از طریق واردات برطرف شود. با این حال، دولت ارز قابل توجهی را برای واردات اختصاص داد و به جای تایرهای معدنی و راهسازی، تایر خودروهای سبک نظیر پراید و پژو وارد شد که به رقیب جدی تولید داخل تبدیل شدند.
گنجی با اشاره به مقایسه تخصیص ارز میان تولیدکنندگان و واردکنندگان گفت: «ما برای ۳۰۰ هزار تن تولید، ۳۰۰ میلیون دلار ارز گرفتیم، اما واردکنندگان برای تنها ۳۰ هزار تن تایر، یک میلیارد دلار ارز دریافت کردند. با این میزان میشد پنج کارخانه تایرسازی در کشور ایجاد کرد، اما در عمل پنج کارخانه در چین فعال شدند و تولیدکنندگان داخلی تحت فشار قرار گرفتند.»
بهگفته گنجی، درحالیکه تولیدکنندگان ماهها در انتظار دریافت ارز میمانند، تجار ظرف ۱۰ روز ارز دریافت میکنند. وی افزود: «با ادغام وزارت صنعت و بازرگانی، عملاً قدرت واردکنندگان بیشتر شد و تولیدکنندگان در صفهای طولانی ارز قرار گرفتند.»
به اعتقاد وی، هرچند واردات تایرهای ثبت سفارششده در حال انجام است، اما از ابتدای ۱۴۰۴ با پیگیریهای صورتگرفته جلوی ثبت سفارش جدید گرفته شده است. با وجود این، بازار با رکود مواجه است و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده برخی تایرها حتی ارزانتر از تولید داخلی عرضه شوند؛ بهطور مثال قیمت یک جفت تایر پراید به سه میلیون تومان رسیده که برای مصرفکنندگان بسیار سنگین است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0