شرایط جدید تغییر نامخانوادگی اعلام شد

به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا افسری، مدیرکل ثبت احوال قزوین، توضیح داد: تا پیش از سال ۱۲۹۷ مردم ایران نام خانوادگی نداشتند و این موضوع با راهاندازی سازمان ثبت احوال شکل گرفت. در آن زمان نامخانوادگی افراد معمولاً بر اساس شغل، فرهنگ، محل زندگی یا ویژگیهای شناخته شده انتخاب میشد. به گفته وی، بیشتر فامیلیهای موجود
به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا افسری، مدیرکل ثبت احوال قزوین، توضیح داد: تا پیش از سال ۱۲۹۷ مردم ایران نام خانوادگی نداشتند و این موضوع با راهاندازی سازمان ثبت احوال شکل گرفت. در آن زمان نامخانوادگی افراد معمولاً بر اساس شغل، فرهنگ، محل زندگی یا ویژگیهای شناخته شده انتخاب میشد. به گفته وی، بیشتر فامیلیهای موجود در کشور ریشه مذهبی دارند که نشاندهنده غلبه فرهنگ مذهبی در جامعه است.
شرایط و ضوابط تغییر نامخانوادگی
مدیرکل ثبت احوال قزوین ادامه داد: اگر فردی قصد انتخاب نامخانوادگی موجود در استان را داشته باشد، باید از صاحب آن نام یا ورثهاش اجازهنامه رسمی بگیرد.
آنچه دیگران میخوانند
همچنین برخی فامیلیهای چندبخشی یا دارای پسوند مکان قابلیت تغییر دارند؛ به این صورت که بخشی از نام حذف شود و قسمت باقیمانده مناسب و قابل پذیرش باشد.
محدودیتها در تغییر نامها
افسری با اشاره به تغییر نام افراد گفت: برخی نامها امکان تغییر دارند اما اسامی مذهبی تنها در چارچوب مشخصی قابل اصلاح هستند. به عنوان نمونه میتوان نام «فاطمه» را به «فاطمهزهرا» تغییر داد، اما تغییر آن به یک نام غیرمذهبی تنها با رأی قضایی امکانپذیر است.
وی بیان کرد: به منظور صرفهجویی در هزینهها، تمامی ادارات ثبت احوال دستگاه چاپ شناسنامه ندارند. درخواست صدور شناسنامه در ادارات ثبت شده و به مراکز متمرکز چاپ ارسال میشود. این فرایند در شرایط عادی کمتر از یک هفته زمان میبرد و شناسنامه به آدرس متقاضی ارسال میشود.
افزایش دفاتر پیشخوان در قزوین
مدیرکل ثبت احوال استان قزوین افزود: طی یک تا دو سال اخیر تعداد دفاتر پیشخوان استان از ۱۴ دفتر به حدود ۴۰ دفتر افزایش یافته است. این دفاتر علاوه بر ثبت درخواست کارت ملی هوشمند و تعویض شناسنامه، سایر خدمات ثبت احوال را نیز ارائه میدهند.
افسری خاطرنشان کرد: تعرفه خدمات در همه دفاتر نصب شده و دریافت هزینههای اضافه غیرقانونی است. همچنین دریافت کپی مدارک از شهروندان ممنوع است و فقط اصل مدارک مورد نیاز خواهد بود. شماره تلفن مرکز رسیدگی به تخلفات و سامانه «فؤاد» برای ثبت شکایات فعال است و بازرسان اداره کل نیز به طور مستمر دفاتر را کنترل میکنند.
منبع: اقتصاد آنلاین
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0