آدیت ایمنی و آتش سوزی راهکاری برای پیشگیری از آتش سوزی در خودروها

به گزارش “پدال نیوز” شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به منظور ارتقاء ایمنی و قابلیت اطمینان خودروها، بر انجام آدیت ایمنی و آتشسوزی تأکید دارد. محمد رستگار، مدیر مهندسی بازرسی خودرو ISQI، طی اظهارات خود درباره ضرورت انجام آدیت آتشسوزی و نقش آن در پیشگیری از حوادث ناگوار ناشی از آتشسوزی خودروها، گفت: «با
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به منظور ارتقاء ایمنی و قابلیت اطمینان خودروها، بر انجام آدیت ایمنی و آتشسوزی تأکید دارد.
محمد رستگار، مدیر مهندسی بازرسی خودرو ISQI، طی اظهارات خود درباره ضرورت انجام آدیت آتشسوزی و نقش آن در پیشگیری از حوادث ناگوار ناشی از آتشسوزی خودروها، گفت: «با توجه به رشد روزافزون صنعت خودروسازی و افزایش انتظارات مشتریان، ایمنی خودروها به یکی از دغدغههای اصلی خودروسازان تبدیل شده است.»
حوادث آتشسوزی خودروها نه تنها به خسارات مالی هنگفت منجر میشود، بلکه جان افراد را نیز در خطر قرار میدهد. میانگین سن ناوگان خودروهای سبک در ایران بیش از ۱۳ سال است که نشاندهنده فرسودگی بسیاری از خودروها بوده و به نقصهای مکانیکی و خرابیهای حرارتی دامن میزند. به گفته رستگار، کیفیت ساخت و مونتاژ در خودروهای داخلی نیز یکی دیگر از دلایل اصلی بروز حوادث ناشی از آتشسوزی است. ایرادات مونتاژ سیمکشی، اتصالات زمین ناقص و استفاده از کابلهای غیراستاندارد به مرور زمان میتواند منجر به جرقه و حریق شود.
وی همچنین به تغییرات غیراستانداردی که بهطور غیرمجاز در خودروها انجام میشود، اشاره کرد و گفت: «نصب سیستمهای غیرکارخانهای مانند سیستمهای سوخت LPG یا سایر تجهیزات پرقدرت بدون رعایت اصول ایمنی میتواند بار اضافی بر سیستمهای برق خودرو تحمیل کند و احتمال آتشسوزی را افزایش دهد.»
از سوی دیگر، درمورد دلایل حقوقی و الزامات قانونی نیز، یکی از نکاتی که مدیر مهندسی بازرسی خودرو ISQI به آن اشاره کرد، افزایش دعاوی حقوقی علیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران به دلیل نقصهای فنی ناشی از آتشسوزی است. چراکه در سالهای اخیر، چندین پرونده در مراجع قضایی به این دلیل مطرح شده و هزینههای جبران خسارت را نیز به شدت افزایش داده است.
او به الزامات قانونی و رعایت استانداردهای ملی و بینالمللی اشاره کرد و ادامه داد: «در کنار مقررات ملی سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهایی همچون ECE R۳۴ برای سیستمهای سوخت و ECE R۱۰ برای باتریهای خودروهای برقی، تأکید دارند که تولید و تعمیرات باید تحت ممیزیهای دورهای قرار گیرد.»
خسارتهای مالی ناشی از آتشسوزی خودروها به قدری بالا است که حتی بدون احتساب خسارتهای جانی و تبعی برای مدلهای اقتصادی، هزینههایی بین ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان به بار میآورد. رستگار در بخش دیگری درمورد تأثیر آتشسوزی خودروها بر ایمنی عمومی و سایر کاربران جاده تأکید کرد: «یک حادثه آتشسوزی میتواند منجر به انسداد مسیرها، ایجاد تصادفات زنجیرهای و بروز تلفات جانی شود. از طرفی کمبود زیرساختهای مناسب برای واکنش سریع در جادههای برونشهری نیز میتواند در این زمینه پیامدهای وخیمی را به دنبال داشته باشد.»
در پایان، مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، به اهمیت فرهنگسازی و الزام در زمینه ایمنی و انجام آدیتهای معتبر تأکید کرد و افزود: «پیشگیری از آتشسوزی و تقویت ایمنی خودروها نه تنها موجب رقابتپذیری در بازار و حفظ اعتبار برندها میشود، بلکه میتواند به ایجاد محیطی ایمنتر برای عموم کاربران جاده نیز کمک کند.»
جهت این منظور یکی از علمیترین بازدارندگیها، انجام ارزیابی ایمنی و آتشسوزی تولیدات خودرو درحین فرایند تولید خودروسازان میباشد.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0