کد خبر : 342085
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۸

زنگ خطر جدی برای رانندگان

زنگ خطر جدی برای رانندگان

افت تقاضا، افزایش هزینه‌ها و توقف سرمایه‌گذاری، بازار قطعات یدکی را به رکود کم‌سابقه کشانده است. آیا رکود فعلی می‌تواند مهارگر موج گرانی باشد یا زنگ خطری برای آینده‌ای پرهزینه‌تر است؟  بازار قطعات یدکی خودرو در ایران طی سال‌های اخیر با مجموعه‌ای از چالش‌های ساختاری و اقتصادی مواجه شده است. وابستگی بالای این صنعت به

افت تقاضا، افزایش هزینه‌ها و توقف سرمایه‌گذاری، بازار قطعات یدکی را به رکود کم‌سابقه کشانده است. آیا رکود فعلی می‌تواند مهارگر موج گرانی باشد یا زنگ خطری برای آینده‌ای پرهزینه‌تر است؟

 بازار قطعات یدکی خودرو در ایران طی سال‌های اخیر با مجموعه‌ای از چالش‌های ساختاری و اقتصادی مواجه شده است. وابستگی بالای این صنعت به واردات، محدودیت در تولید داخلی قطعات استاندارد و نبود نظارت کافی بر شبکه توزیع، باعث شده است تا قیمت‌ها افزایش یافته و مصرف‌کنندگان برای تأمین نیازهای خود با مشکلات جدی روبه‌رو شوند. ورود گسترده قطعات تقلبی و کمبود قطعات اصل، فشار بر خریداران را بیشتر کرده و کارشناسان تأکید دارند که بدون حمایت از تولید داخلی و ارتقای نظارت بر کیفیت و زنجیره توزیع، ساماندهی بازار امکان‌پذیر نیست.

افزایش قیمت فاحشی در بازار قطعات یدکی مشاهده نمی‌شود

احمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، با اشاره به وضعیت فعلی بازار قطعات یدکی  گفت: افزایش قیمت فاحشی در لوازم یدکی مشاهده نمی‌شود زیرا بازار درگیر رکود شدیدی است.

تخصیص ارز به درستی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات یدکی انجام نمی‌شود / ۷۰ درصد قطعات یدکی یا به طور کامل وارداتی هستند یا مواد اولیه آنها وارد می‌شود

وی با تأکید بر نقش نوسانات ارز و مشکلات تخصیص منابع تشریح کرد: به علت بالا رفتن قیمت ارز، تخصیص به درستی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان انجام نمی‌شود و چالش‌هایی که در بخش حامل انرژی وجود دارد از مهم‌ترین مشکلات این صنعت به شمار می‌رود. بالغ بر ۷۰ درصد قطعات یدکی یا به طور کامل وارداتی هستند یا مواد اولیه آنها وارد می‌شود و بنابراین ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارند.

او به مسائل قانونی و نظارتی اشاره و بیان کرد: در بخش کالاهای وارداتی به دلیل عدم اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مبادی ورودی مشکلات جدی ایجاد شده است. همچنین برای ایجاد نظارت یکپارچه، بحث استانی شدن تولیدکنندگان صنفی بر تولیدکنندگان داخلی مطرح شد اما به سرانجام نرسید چرا که بوروکراسی اداری و تحریم‌ها همچنان از دیگر چالش‌های این صنعت به شمار می‌روند.

بازار قطعات یدکی در تله رکود و فشار اقتصادی

رکود فعلی در بازار قطعات یدکی خودرو تنها یک مساله صنفی نیست، بلکه بازتاب مستقیم ناکارآمدی‌ها و فشارهای ساختاری در اقتصاد کشور است. کاهش قدرت خرید خانوارها، تورم سرسام‌آور و نوسانات ارزی، مردم را به سمت صرفه‌جویی افراطی سوق داده و تعمیر خودرو و خرید قطعات نو را به اولویت‌های ثانویه تبدیل کرده است. این رفتار کوتاه‌مدت، در ظاهر منطقی به نظر می‌رسد، اما در بلندمدت می‌تواند هزینه‌های بالاتر و مخاطرات ایمنی جدی برای خودروها و ناوگان حمل‌ونقل ایجاد کند.

رکود در بخش تولید و حمل‌ونقل و کاهش تردد خودروها، فشار بر تقاضای قطعات یدکی را تشدید کرده و افزایش دو برابری قیمت‌ها نسبت به سال گذشته، وضعیت بازار را از بحران اقتصادی فراتر برده است. در چنین شرایطی، نه تنها مصرف‌کنندگان متضرر می‌شوند، بلکه کل صنعت با چالش‌های جدی در زمینه تأمین، کیفیت و ایمنی مواجه است و بدون اصلاحات اساسی در سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت از تولید داخلی، چشم‌انداز روشنی در انتظار بازار نیست.

 





واتساپ تیترکوتاه - داخل خبر



تیترکوتاه مدیا


سرمایه‌گذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟


منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار