بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی حتما بخوانند

سایت سرگرمی روز : حسن جاهد، مدیر پروژه بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب تأمین اجتماعی، از تحول اساسی در تجربه مراجعان با اجرای کامل این طرح خبر داد و گفت: هدف نهایی، ایجاد یک سیستم یکپارچه، هوشمند و کاملاً غیرحضوری است. جاهد در حاشیه نمایشگاه الکامپ در پاسخ به پرسش تأمین 24 که «آیا اجرای
سایت سرگرمی روز :
حسن جاهد، مدیر پروژه بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب تأمین اجتماعی، از تحول اساسی در تجربه مراجعان با اجرای کامل این طرح خبر داد و گفت: هدف نهایی، ایجاد یک سیستم یکپارچه، هوشمند و کاملاً غیرحضوری است.
جاهد در حاشیه نمایشگاه الکامپ در پاسخ به پرسش تأمین 24 که «آیا اجرای این طرح به حذف نیاز به حضور فیزیکی در شعبه خاصی میانجامد،» تأکید کرد: در نهایت دیگر نیاز به حضور فیزیکی در شعبه خاصی نخواهد بود. تمام امور از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک تأمین اجتماعی (وب یا اپلیکیشن) قابل انجام است.
وی با مقایسه وضعیت فعلی و آینده، به تشریح مزایای این طرح برای بیمهشدگان پرداخت و افزود: در وضعیت کنونی که سیستمها بعضاً پراکنده و دستی هستند، بیمهشدگان با چالشهایی مانند حضور اجباری در شعبه خاص، انتظار طولانی برای پیگیری، امکان خطای انسانی و ارسال فیزیکی مدارک روبرو هستند.
به گفته مدیر این پروژه، در سیستم جدید تمام خدمات از قبیل ثبتنام، استعلام سابقه، درخواست مستمری و پیگیری پرونده به صورت غیرحضوری ارائه میشود.
وی از پیشتکمیل شدن خودکار فرمها، پیامرسانی هوشمند از طریق پیامک یا اپلیکیشن و کاهش چشمگیر زمان پردازش به عنوان دیگر ویژگیهای این سیستم نام برد.
جاهد با اشاره به مزایای طرح برای کارفرمایان گفت: در حال حاضر کارفرمایان در مواجهه با مشکلات، ناگزیر به ارسال لیستهای دستی و کاغذی، مراجعه به شعبه برای اصلاحات و بروز مغایرت در پرداختها و مطالبات هستند.
وی افزود: در سیستم آینده، ارسال لیست از طریق درگاه واحد انجام میشود، تخلفات و نیاز به اصلاحات به صورت خودکار اعلام میشود و امکان گزارشگیری لحظهای از وضعیت حق بیمه و مطالبات فراهم میشود. همچنین یک سیستم هوشمند راهنمایی برای رفع اختلافات در نظر گرفته شده است.
مدیر پروژه بیمه متمرکز تأمین اجتماعی، پایههای این تحول را بر سه اصل ذخیرهسازی متمرکز و استاندارد دادهها، انجام خودکار فرآیندها بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی و ارائه خدمات سریع، شفاف و در دسترس از هر نقطه کشور دانست.
جاهد با تشریح تمهیدات پیشبینیشده، از اجرای تدابیر امنیتی و پشتیبانی پیشرفته برای صیانت از دادههای میلیونها بیمهشده در سامانه جدید خبر داد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانیهای مربوط به «امنیت اطلاعات» و «پایداری سامانه» در طرح متمرکز کردن دادهها، تأکید کرد: برای جلوگیری از دسترسیهای غیرمجاز و اختلال در سرویسدهی در مقیاس ملی، تمهیدات قدرتمندی اندیشیده شده است.
جاهد با اشاره به تمهیدات امنیتی توضیح داد: به منظور رعایت امنیت اطلاعات، تمهیداتی شامل رمزنگاری دادهها در سطح بانک اطلاعاتی و هنگام انتقال، احراز هویت دو مرحلهای برای دسترسی به دادههای حساس، کنترل دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC)، مانیتورینگ دائمی برای شناسایی نفوذ و انجام آزمون نفوذ دورهای توسط تیمهای امنیتی تدبیر شده است.
مدیر این پروژه در بخش دیگری از سخنانش به تمهیدات مربوط به پایداری سامانه پرداخت و گفت: برای اطمینان از پایداری و در دسترس بودن دائمی سامانه، از راهحل ابری (Cloud) با قابلیت مقیاسپذیری خودکار، مرکز داده پشتیبان (Backup Site) در موقعیت جغرافیایی دیگر، توزیع بار (Load Balancing) بین سرورهای متعدد، پایش 24 ساعته و 7 روز هفته سلامت سامانه و داشتن برنامه بازیابی اضطراری (Disaster Recovery Plan) بهره میبریم.
جاهد در پاسخ به این که چگونه از صحت و یکپارچگی دادههای میلیونها نفر حفاظت خواهد شد، نیز اظهار کرد: برای حفاظت از صحت دادهها، از مکانیزمهای یکپارچگی داده (Data Integrity) مانند Hash و امضای دیجیتال استفاده میشود. همچنین لاگگیری کامل از تمام تغییرات برای ردیابی هرگونه دستکاری انجام میگیرد و با بهرهگیری از سرویسهای استعلام مستقیم از منابع معتبر (مانند ثبت احوال)، خطاها به حداقل خواهد رسید.
مدیر پروژه بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب تأمین اجتماعی، برنامههای سازمان برای آموزش و تطبیق نیروی انسانی با سیستم جدید را تشریح و تأکید کرد: هدف از این طرح، «کاهش نیرو» نیست، بلکه «تغییر نقش و ارتقای مهارت» کارکنان است.
جاهد در پاسخ به پرسش دیگری درباره تأثیر این تحول بر نقش و وظایف همکاران در شعب، توضیح داد: با اجرای کامل طرح، فعالیتهای دستی و تکراری نیروها مانند ورود داده و صدور دستی قبض به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. به گفته وی، تمرکز جدید بر ارائه خدمات مشاورهای، پیچیده و تخصصی مانند رسیدگی به اعتراضات و بررسی پروندههای خاص معطوف خواهد شد.
جاهد در تشریح برنامه سازمان برای توانمندسازی نیروی انسانی موجود، به راهکارهایی مانند برگزاری دورههای آموزشی تخصصی برای کار با سیستم جدید،استفاده از کارگاههای شبیهسازی (Simulation) برای تمرین عملی فرآیندها در محیطی کنترلشده و تغییر شرح وظایف به سمت نقشهای نظارتی و تحلیلی اشاره کرد.
وی به صراحت در پاسخ به این نگرانی که آیا این طرح به کاهش نیرو منجر میشود، گفت: «هدف کاهش نیرو نیست، بلکه تغییر نقش و ارتقای مهارت است.»
مدیر این پروژه اظهار کرد: در این تحول، نیروها از انجام کارهای اداری تکراری به سمت مسئولیتهایی که ارزشآفرینی بیشتری دارند، هدایت خواهند شد.
وی «تحلیل داده»، «بهبود فرآیندها» و «ارائه خدمات ویژه به بیمهشدگان» را از جمله این نقشهای جدید و ارتقا یافته برشمرد.
مدیر پروژه بیمه متمرکز تأمین اجتماعی در ادامه تسهیلات و سازوکارهای حمایتی ویژهای را که سیستم جدید برای کارفرمایان به ارمغان خواهد آورد، تشریح کرد و بر شفافیت کامل و سادهسازی فرآیندها برای این بازیگران اصلی اقتصادی تأکید کرد.
جاهد گفت: برای کارفرمایان، یک درگاه واحد تعاملی ایجاد میشود که امکان ارسال لیست، پرداخت حق بیمه، استعلام و گزارشگیری را به صورت متمرکز و یکجا فراهم میکند.
وی افزود: این سیستم اعلام خودکار مغایرت را به همراه دارد، به این معنا که بلافاصله پس از ارسال لیست، هرگونه مغایرت با دادههای موجود به کارفرما اطلاعرسانی میشود.
پیشپرداخت هوشمند تامین اجتماعی
جاهد از راهاندازی سرویس «پیشپرداخت هوشمند» خبر داد و توضیح داد: مبلغ حق بیمه بر اساس پارامترهای پروژه به صورت خودکار توسط سیستم محاسبه میشود که دقت و سهولت را برای کارفرمایان به دنبال خواهد داشت.
مدیر این پروژه «شفافیت کامل» را یکی از کلیدیترین مزایا عنوان کرد و گفت: کارفرمایان میتوانند تمام تراکنشها و وضعیت مالی خود را به صورت آنلاین و شفاف مشاهده کنند.
وی در پاسخ به نگرانی درباره رفع اختلافات ناشی از انتقال دادهها در دوره گذار به سیستم جدید، به تمهیدات چندگانه اشاره کرد و توضیح داد: ستاد ویژه ای برای رسیدگی سریع به مشکلات دادهای تشکیل شده، همچنین سامانه پیگیری اختلاف برای ثبت آنلاین درخواست بررسی و امکان ردیابی وضعیت آن توسط کارفرما راه انداری شده است، دوره آسانگیری (Grace Period) و اعمال تسهیلات بیشتر در جرائم در ماههای اولیه اجرای طرح و راهاندازی پشتیبانی تلفنی و آنلاین ویژه کارفرمایان برای پاسخگویی به مشکلات نیز در دست اقدام هستند.
جاهد در پاسخ به پرسش دیگر درباره برنامه و زمانبندی اجرای طرح، مراحل کلان آن را برشمرد که از «شناخت وضع موجود» و «تحلیل و طراحی وضع مطلوب» آغاز شده و پس از گذراندن مراحلی همچون «شناسایی اقلام اطلاعاتی»، «طراحی فرمها»، «تهیه شناسنامه مورد کاربردها» و «تولید نرمافزار»، به «تست عملکردی» و در نهایت «استقرار پایلوت و سپس کشوری» خواهد رسید.
وی با اشاره به وضعیت فعلی پروژه گفت: هماکنون پروژه عمدتاً در فاز ششم (تولید نرمافزار) در جریان است. البته پیشرفت در تمام بخشها یکسان نیست و برخی زیرپروژهها مانند «امور فنی بیمهشدگان» پیشرفت بیشتری داشتهاند.
مدیر این پروژه درباره جدول زمانی پیشبینی شده برای بهرهبرداری اعلام کرد: پیشبینی میشود استقرار پایلوت در چند شعبه منتخب تا پایان سال ۱۴۰۴ یا اوایل ۱۴۰۵ محقق شود.
وی در پاسخ به اینکه مردم و ذینفعان از چه زمانی میتوانند شاهد ثمرات کامل این طرح باشند، توضیح داد: از سال ۱۴۰۵ به بعد میتوان انتظار داشت که اکثر شعب در سراسر کشور به سیستم جدید مجهز شده و خدمات غیرحضوری به طور کامل در دسترس قرار گیرند.
بر این اساس، پروژه یکپارچهسازی شعب تأمین اسلامی در مسیر مشخصی در حال پیشرفت است و انتظار میرود تحول بزرگ در خدماترسانی به بیمهشدگان و کارفرمایان از سال آینده به تدریج محسوس شود.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0