آیا تولید لوکسترین مدل لکسوس متوقف میشود؟

بیبیسی: این هفته در جهان خودرو: گمانهزنیها درباره حذف لوکسترین مدل لکسوس از فهرست محصولات این شرکت، یادآوری یک خودروساز فراموششده آمریکایی با ساخت یک ماشین سفارشی، معرفی فناوری جدید استلانتیس در تولید باتری خودروهای الکتریکی و پیشبینی انجمن سازندگان خودروهای سواری چین از آینده صادرات خودروسازان این کشور. پایان سدان لوکس لکسوس؟ تصمیم لکسوس

بیبیسی: این هفته در جهان خودرو: گمانهزنیها درباره حذف لوکسترین مدل لکسوس از فهرست محصولات این شرکت، یادآوری یک خودروساز فراموششده آمریکایی با ساخت یک ماشین سفارشی، معرفی فناوری جدید استلانتیس در تولید باتری خودروهای الکتریکی و پیشبینی انجمن سازندگان خودروهای سواری چین از آینده صادرات خودروسازان این کشور.
پایان سدان لوکس لکسوس؟
تصمیم لکسوس برای عرضه بسیار محدود مدل LS در آمریکا به گمانهزنیهایی درباره آینده لوکسترین سدان این خودروساز ژاپنی دامن زده است.
زیرمجموعه لوکس تویوتا اعلام کرده تنها ۲۵۰ دستگاه از مدل LS 500 با نام «هریتیج ادیشن» فروخته میشود و در بیانیه خبری خود آن را «ادای احترامی» به نخستین نسل LS توصیف کرده است. بسیاری از رسانهها این تصمیم را نشانهای از پایان حضور LS در محصولات لکسوس دانستهاند.
LS اولین مدل لکسوس است که تویوتا با آن به بازار ماشینهای لوکس وارد شد. این ماشین حاصل پروژهای است که در دهه هشتاد میلادی با بودجهای یک میلیارد دلاری در تویوتا اجرا شد تا در نتیجه آن «بهترین ماشین جهان» ساخته شود.
در این پروژه ۶۰ طراح، ۱۴۰۰ مهندس و ۲۳۰۰ تکنیسین تویوتا در آمریکا و ژاپن پس از کار بر روی هشت طرح مختلف، ماشینی تولید کردند که با نام لکسوس LS400 در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد.
لکسوس LS400 با قیمتی حدود ۳۵ هزار دلار به بازار عرضه شد که تقریبا ۳۰ درصد کمتر از بامو سری ۷ و ۴۰ درصد کمتر از مرسدسبنز کلاس S بود. اتاق بیصدا، کیفیت ساخت استثنایی و خدمات پس از فروش متفاوت باعث شد تنها در دو سال فروش لکسوس از بنز و بامو پیشی بگیرد و نام لکسوس بهعنوان یک خودروساز لوکس مطرح شود.
«هریتیج ادیشن» آخرین نسخه از نسل پنجم LS است. همه ۲۵۰ دستگاه با رنگ مشکی و تودوزی قرمز عرضه میشود. سقف شیشهای، صندلیهای گرمشونده، سیستم صوتی با ۲۳ بلندگو، سیستم پارک خودکار و دوربین ۳۶۰ درجه از جمله امکانات استاندارد این مدل است.
موتور ماشین شش سیلندر بنزینی با قدرت ۴۱۶ اسب بخار است که نیروی آن با یک گیربکس ده سرعته اتوماتیک به چهار چرخ منتقل میشود. شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) بر ساعت این مدل ۴.۸ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۳۶ مایل بر ساعت (حدود ۲۲۰ کیلومتر در ساعت) است. لکسوس اعلام کرده قیمت پایه این مدل در آمریکا ۹۹ هزار و ۲۸۰ دلار است.
لکسوس نسل پنجم مدل LS را از سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه کرده است. فروش LS در سالهای اخیر کاهش چشمگیری داشته و عرضه آن در برخی بازارها مانند بریتانیا متوقف شده است. هرچند لکسوس درباره آینده این مدل سکوت کرده است، اما بسیاری از تحلیلگران پیشبینی میکنند که اگر لکسوس این مدل را در محصولاتش حفظ کند، نسل جدید آن دیگر سدان نخواهد بود.
بازگشت پکارد
یک شرکت هلندی به نام «جیبی کلاسیک و بسپوک» ( JB Classic & Bespoke) با ساخت ماشینی سفارشی یکی از نامهای فراموششده در صنعت خودرو را احیا کرد. از این ماشین که نامش «پکارد اکسلنس» است، فقط یک دستگاه ساخته شده و سازندگانش میگویند برای ساخت آن بیش از ۱۷ هزار ساعت وقت صرف کردهاند.
شرکت پکارد (Packard) در سال ۱۸۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد و از اوایل قرن بیستم در کنار کادیلاک و لینکلن از معتبرترین خودروسازان لوکس جهان بود. ثروتمندان، ستارگان هالیوود و خانوادههای سلطنتی مشتری پکارد بودند و این شرکت لیموزینهای مشهوری برای روسای جمهور آمریکا تولید کرد.
پس از جنگ جهانی دوم رقابت شدید و تصمیمهای تجاری اشتباه این شرکت را ورشکسته کرد و سرانجام در سال ۱۹۵۸ این شرکت تعطیل شد و نامش از یادها رفت. در دهه نود میلادی تلاشهایی برای احیای پکارد انجام شد که به نتیجه نرسید.
جیبی مدل جدید پکارد را بر اساس لیموزین بنتلی «فلایینگ اسپر» ساخته است. ماشین با همکاری یک استودیوی هلندی به نام «سینووارا» طراحی شده است. الهامبخش طراحان این استودیو یک ماشین فرانسوی است که قرار بود در دهه پنجاه میلادی با نام پکارد به بازار عرضه شود.
در اواخر دهه پنجاه میلادی و پیش از تعطیلی پکارد، این شرکت قصد داشت یک سدان لوکس فرانسوی به نام «اکسلنس» را که شرکت فرانسوی «فاسل وگا» میساخت با نام پکارد به بازار آمریکا عرضه کند. اما این ایده به خاطر مشکلات مالی و اختلاف نظر مدیران شرکت به سرانجام نرسید.
مدل جدید یادآور این پروژه ناتمام است و به نوعی آن را به سرانجام رسانده است. بخش جلوی ماشین کاملا با بنتلی متفاوت است و در طراحیاش تلاش شده تا ماشین حس خودروهای دهه پنجاه میلادی را القا کند. ولی در بخش عقب با وجود تغییراتی که داده شده هنوز شباهت با بنتلی دیده میشود. جیبی میگوید که به درخواست مشتری تغییری در اتاق ماشین داده نشده است.
درباره ویژگیهای فنی ماشین اطلاعاتی منتشر نشده و تنها میدانیم از مدل دوازده سیلندر بنتلی استفاده شده است. موتور دوازده سیلندر بنتلی فلاینگ اسپر ۶۳۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت بنتلی با این موتور ۳.۷ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۳۳ کیلومتر در ساعت است.
جیبی قیمت ماشین را هم اعلام نکرده، اما با توجه به تک بودن و زمانی که برای ساختش صرف شده، پیشبینی میشود قیمتش میلیون دلاری باشد.
استلانتیس نمونهای آزمایشی از شاسیبلند الکتریکی پژو ۳۰۰۸ را با فناوری تازهای به نام IBIS مجهز کرده که میگوید آینده موتورهای الکتریکی را تغییر دهد.
در این فناوری که حاصل پروژهای تحقیقاتی در فرانسه است اجزای مختلف قوای محرکه الکتریکی مانند شارژر و «اینورتر» یا مبدل جریان مستقیم در داخل باتری خودرو گذاشته شده است.
در خودروهای الکتریکی معمولی، باتری، اینورتر و شارژر قطعات جداگانهای هستند که هر یک جعبه، سیمکشی و فضای جداگانه نیاز دارند. شارژر برق شهری را به جریانی تبدیل میکند که باتری بتواند ذخیره کند و اینورتر برق باتری را به صورتی درمیآورد که موتور الکتریکی بتواند از آن استفاده کند.
اما در فناوری IBIS همه این اجزا در داخل باتری جا داده شدهاند. به این ترتیب باتری نه تنها انرژی را ذخیره میکند بلکه آن را به شکل مناسب برای موتور تبدیل کرده و تحویل میدهد. این ساختار سادهتر هم وزن ماشین را کم میکند، هم حجم کمتری دارد و هم هزینه ساختش کمتر است.
استلانتیس میگوید این سیستم بازده انتقال نیرو را تا ده درصد افزایش میدهد، قدرت موتور را از ۱۵۰ به ۱۷۲ کیلووات (معادل ۲۳۱ اسب بخار) میرساند و با حذف برخی قطعات، وزن خودرو حدود ۴۰ کیوگرم کمتر شده است. همچنین تا ۱۷ لیتر فضای اضافی در خودرو ایجاد شده که میتوان از آن برای بهبود طراحی و آیرودینامیک استفاده کرد. زمان شارژ هم حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.
پروژه IBIS با همکاری شرکت باتریسازی «سافت» (زیرمجموعه توتال انرژی)، دو شرکت مهندسی فرانسوی و شماری از مراکز پژوهشی این کشور ساخته شده و اکنون وارد مرحله آزمایش جاده شده است. استلانتیس میگوید در صورت موفقیت در این آزمایشها تا پایان دهه جاری این باتریها به تولید انبوه خواهد رسید.
آینده خودروسازی چین
دبیر انجمن سازندگان خودروهای سواری چین پیشبینی کرده صادرات خودروسازان این کشور تا سال ۲۰۳۰ دو برابر شود و به ده میلیون دستگاه در سال برسد. چوی دونگشو در مقالهای علاوه بر این پیشبینی میگوید فروش خودرو در چین تا پنج سال آینده از مرز ۴۰ میلیون دستگاه در سال عبور خواهد کرد.
آقای دونگشو در مقالهاش نوشته با این که ممکن است پیشبینیاش خوشبینانه تلقی شود، اما فرصتهای توسعه در بازار داخلی و خارجی چین بسیار بالا است و این هدف قابل دستیابی است.
سال گذشته میلادی در مجموع ۳۱ میلیون و ۴۰۰ دستگاه خودرو در چین فروخته شد که بیش از ۴۰ درصد آن ماشینهای الکتریکی بود. این کشور همچنین با صادرات نزدیک به پنج میلیون دستگاه خودرو به بزرگترین صادرکننده خودروی جهان تبدیل شد.
دادههای جدید انجمن خودروهای سواری چین نشان میدهد فروش خودروهای سواری در هشت ماه اول سال ۲۰۲۵ به ۱۴ میلیون و ۷۴۰ دستگاه رسیده که ۹.۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. صادرات خودرو در همین مدت چهار میلیون و ۲۹۰ هزار دستگاه بود که رشدی ۱۳.۷ درصدی داشته است.
چوی دونگشو نرخ مالکیت خودرو در چین را یکی از دلایل رشد بازار در آینده میداند. در حال حاضر به ازای هر هزار نفر در چین فقط ۲۵۰ خودرو وجود دارد، در حالی که این عدد در اروپا ۶۴۱ و در آمریکا ۸۶۰ دستگاه است.
یکی از بازارهای هدف خودروسازان چینی کشورهای در حال توسعه و کمدرآمد است. به گفته آقای دونگشو مصرفکنندگان در این کشورها به جای خرید مدلهای دستدوم از آمریکا، اروپا، ژاپن یا کره جنوبی، ترجیح میدهند ماشین چینی نو و مقرونبهصرفه بخرند.
حمایت دولت چین از صنعت خودرو همچنان ادامه دارد. هدف جدیدترین برنامه دولت که اوایل سپتامبر منتشر شد، رشد پایدار این صنعت تا سال ۲۰۲۶ است. در این برنامه بر کاهش رقابت مخرب بین خودروسازان، توسعه ماشینهای خودران و فناوریهای پیشرفته مانند تراشه، سیستمهای عامل و باتریهای حالتجامد تاکید شده است.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0