تحول اداری بدون نظر مردم بیمعناست

علاءالدین رفیعزاده رئیس سازمان اداری و استخدامی در نشست با اهالی رسانه که عصر سهشنبه 15 مهر ماه برگزار شد افزود: ما امروز در خدمت شما خبرنگاران عزیز هستیم تا موضوعی متفاوت را مورد بحث قرار دهیم موضوعی که تحت عنوان “فوریتهای اداری ۱۲۸” شناخته میشود. فلسفه شکلگیری این موضوع و اهداف آن ممکن است
علاءالدین رفیعزاده رئیس سازمان اداری و استخدامی در نشست با اهالی رسانه که عصر سهشنبه 15 مهر ماه برگزار شد افزود: ما امروز در خدمت شما خبرنگاران عزیز هستیم تا موضوعی متفاوت را مورد بحث قرار دهیم موضوعی که تحت عنوان “فوریتهای اداری ۱۲۸” شناخته میشود. فلسفه شکلگیری این موضوع و اهداف آن ممکن است برای برخی از شما روشن نباشد، بنابراین ضروری است ابتدا به چرایی این طرح بپردازیم.
وی با اشاره به پیشینه اقدامات اصلاح نظام اداری گفت: بنده به عنوان کسی که نزدیک به یک دهه در سازمان اداری و استخدامی کشور در تدوین و اجرای برنامههای توسعه مشارکت مستقیم و غیرمستقیم داشتهام، باید عرض کنم که تاکنون در حداقل چهار تا پنج برنامه توسعهای، احکام و اقدامات مرتبط با اصلاح نظام اداری تدوین و اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: این مردم هستند که باید قضاوت کنند آیا فرایندهای اداری اصلاح شدهاند یا خیر. آیا خدماتی که دریافت میکنند نسبت به سال گذشته بهتر، سریعتر و با کیفیتتر شدهاند یا نه؟ تدوین قوانین و مقررات تنها یک بخش از ماجراست؛ اینها پیشرانهایی هستند که به اجرای اصلاحات کمک میکنند. اما آنچه اهمیت دارد، خروجی این اقدامات و اثربخشی آن در زندگی روزمره مردم است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به مصوبات دولت چهاردهم گفت: ما در دولت چهاردهم، که دولت رفاه نامیده میشود، در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۶ مصوبه را در شورای عالی اداری به تصویب رساندیم. این مصوبات تحت عنوان “برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم” در قالب ۶ محور اصلی تدوین شد. هدف این برنامهها آن است که اصلاحات ساختاری و عملکردی را در بدنه اداری کشور نهادینه کنیم.
وی ادامه داد: یکی از محورهای کلیدی این برنامه، راهاندازی «فوریتهای اداری» بود. هدف از این اقدام، ایجاد سازوکاری عملی برای سنجش میزان اثربخشی برنامههای اصلاح نظام اداری است. اگر ما معتقدیم که برنامهریزیها زمانی موفق محسوب میشوند که مردم بتوانند خدمات را آسانتر، سریعتر و با کیفیت بهتر دریافت کنند، باید سازوکاری برای ارزیابی این تجربه مردم فراهم کنیم.
رفیعزاده تاکید کرد: در همین راستا، «فوریتهای اداری ۱۲۸» راهاندازی شد. این سامانه، نبض خروجی برنامههای اصلاح نظام اداری ماست. بر اساس آن، چنانچه مردم در مراجعات خود به ادارات با مشکلی مواجه شوند چه از نظر اتلاف وقت، رفتار نامناسب کارکنان یا حتی حضور نداشتن کارمند در محل کار میتوانند با شماره ۱۲۸ تماس بگیرند.
وی با اشاره به شاخصهای ارزیابی این فوریتها گفت: ما هفت معیار مشخص برای ارزیابی تجربه مردم در ادارات تعریف کردهایم. چنانچه شهروندی در چارچوب این معیارها با مشکلی مواجه شود و با مرکز تماس ما ارتباط برقرار کند، همکاران ما به سرعت به موضوع ورود میکنند و فرآیند پیگیری آغاز میشود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام، گامی عملی در راستای تحقق نظام اداری پاسخگو، شفاف و کارآمد است. هدف ما از راهاندازی این سامانه، صرفاً نظارت نیست، بلکه اصلاح مستمر فرآیندها و بهبود کیفیت خدمات عمومی در سطح کشور است.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0