کد خبر : 356960
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۴

مجلس به دنبال نجات آموزش کشور از افت شدید تحصیلی

مجلس به دنبال نجات آموزش کشور از افت شدید تحصیلی

افت محسوس سطح تحصیلی دانش آموزان در سال های اخیر به یکی از دغدغه های جدی نظام آموزشی کشور تبدیل شده است. کارشناسان معتقدند عواملی همچون ضعف در سیاست گذاری، بی ثباتی مدیریتی، مشکلات معیشتی معلمان و پیامدهای آموزش مجازی در دوران کرونا، زمینه ساز کاهش کیفیت آموزش در مدارس شده است. در همین زمینه

افت محسوس سطح تحصیلی دانش آموزان در سال های اخیر به یکی از دغدغه های جدی نظام آموزشی کشور تبدیل شده است. کارشناسان معتقدند عواملی همچون ضعف در سیاست گذاری، بی ثباتی مدیریتی، مشکلات معیشتی معلمان و پیامدهای آموزش مجازی در دوران کرونا، زمینه ساز کاهش کیفیت آموزش در مدارس شده است.

در همین زمینه و برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع، با احسان عظیمی راد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت وگویی انجام دادیم. عظیمی راد در این گفت و گو ضمن تشریح سه محور اصلی مؤثر بر افت تحصیلی، از برنامه مجلس برای ورود جدی به این مسئله و بازنگری در سیاست های آموزشی کشور خبر داد.

سه عامل اصلی افت تحصیلی

وی با بیان اینکه مجلس نسبت به افت شدید وضعیت نظام آموزشی کشور حساس است، گفت: تذکرات لازم در این زمینه پیش تر به مسئولان آموزش و پرورش داده شده است. افت تحصیلی دانش آموزان ریشه در چند عامل دارد و نمی توان آن را صرفاً به عملکرد وزیر آموزش و پرورش در یک سال اخیر نسبت داد.

عظیمی راد افزود: از زمان شیوع کرونا و رها شدن نظام آموزشی در فضای مجازی، شاهد کاهش ارتباط مؤثر بین معلم و دانش آموز بودیم که همین امر سبب شد پایه تحصیلی بسیاری از دانش آموزان ضعیف شود و اکنون اثرات منفی آن در افت معدل ها و کیفیت آموزشی نمایان شده است.

احسان_عظیمی_راد

نقش سیاست های نادرست در ایجاد استرس تحصیلی

سخنگوی کمیسیون آموزش با اشاره به ضرورت بازنگری در سیاستگذاری های حاکمیتی برای کاهش استرس در میان دانش آموزان گفت: مصوبه هایی مانند تأثیر قطعی معدل در کنکور موجب نگرانی و اضطراب در میان دانش آموزان و خانواده ها شده است. این تصمیمات باعث می شود دانش آموزان به جای یادگیری واقعی، صرفاً به دنبال کسب نمره باشند.

وی تصریح کرد: تصمیمات مربوط به دانش آموزان باید با نظر کارشناسی وزارت آموزش و پرورش و هماهنگی کمیسیون آموزش مجلس انجام شود تا از بروز فشارهای روحی و آموزشی بر دانش آموزان جلوگیری شود.

مشکلات معیشتی و استخدامی معلمان

عظیمی راد در ادامه با اشاره به وضعیت معیشتی و استخدامی معلمان گفت: تا زمانی که معلمان از نظر حقوق، مزایا و امنیت شغلی وضعیت مناسبی نداشته باشند، نمی توان انتظار داشت با انگیزه و علاقه در کلاس حضور یابند.

وی افزود: بسیاری از معلمان رسمی با مشکلات حقوقی و مزایای ناکافی مواجه اند و گروهی دیگر مانند نیروهای خرید خدمات، نهضتی ها و پیش دبستانی ها وضعیت استخدامی مشخصی ندارند. طبیعی است در چنین شرایطی، کیفیت آموزش و انگیزه تدریس کاهش می یابد.

لزوم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش تأکید کرد: نظام آموزش و پرورش کشور نباید تحت تأثیر تغییر دولت ها دچار نوسان مدیریتی شود. تغییر رویکردهای سیاسی و مدیریتی در دولت های مختلف باعث شده آموزش و پرورش از ثبات لازم برخوردار نباشد.

وی گفت: این بی ثباتی باعث تزلزل در تصمیم گیری ها، بخشنامه ها و پیگیری های آموزشی شده و مشکلات آموزش و پرورش از دولتی به دولت دیگر منتقل می شود، بدون آنکه راه حل پایدار برای آنها اتخاذ گردد.

ضرورت بازنگری در محتوای آموزشی پس از اصلاح ساختارها

عظیمی راد با تأکید بر اینکه اصلاح محتوای آموزشی در اولویت دوم قرار دارد، افزود: ابتدا باید انگیزه معلمان، شرایط دانش آموزان و ساختار مدیریتی اصلاح شود، سپس به روز شدن محتوای درسی می تواند مؤثر واقع شود.

نقش خانواده ها در جبران افت تحصیلی

وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده ها در فرآیند آموزش و تربیت گفت: خانواده ها باید به صورت فعال تر در کنار آموزش و پرورش حضور داشته باشند و روند یادگیری فرزندان خود را در منزل نیز پیگیری کنند. متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، برخی خانواده ها از این وظیفه غافل شده اند.

عظیمی راد تصریح کرد: آموزش و پرورش باید ارتباط دوسویه با والدین را تقویت کند تا نقش تربیتی خانواده و مدرسه در کنار هم موجب بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان شود.

پیش بینی مجلس برای بهبود کیفیت آموزشی

سخنگوی کمیسیون آموزش در پایان گفت: اگر مجموعه عوامل مؤثر بر افت تحصیلی شامل سیاست های دانش آموزی، وضعیت معلمان و ثبات مدیریتی به درستی اصلاح شود، ظرف دو سال آینده می توان شاهد روند رو به رشد در کیفیت آموزشی کشور بود.





واتساپ تیترکوتاه - داخل خبر



تیترکوتاه مدیا


سرمایه‌گذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟


منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار