درباره جی تی ای GTA 6

در دنیای امروز که قیمت بازیها بالاتر میرود و وقت آزاد برای بازی کردن کمتر میشود، نگرانی بسیاری درباره آثار پیچیده و بزرگ وجود دارد. محسن رضوی فر در گیمفا نوشت: نزدیک به دو سال از معرفی GTA 6 میگذرد و هنوز بازی در دسترس قرار نگرفته است. با این حال، بسیاری معتقدند که این
در دنیای امروز که قیمت بازیها بالاتر میرود و وقت آزاد برای بازی کردن کمتر میشود، نگرانی بسیاری درباره آثار پیچیده و بزرگ وجود دارد.
محسن رضوی فر در گیمفا نوشت:
نزدیک به دو سال از معرفی GTA 6 میگذرد و هنوز بازی در دسترس قرار نگرفته است. با این حال، بسیاری معتقدند که این مدت طولانی ارزش انتظار را دارد. در واقع انتظار میرود ساخته جدید راکستار همه را شگفتزده و مرزهای صنعت بازی را دوباره تعریف کند.
اما اگر GTA 6 برخلاف انتظارات، تجربهای نهچندان چشمگیر ارائه دهد یا به قدری ایراد داشته باشد که روی نحوه بازی کردن و برداشت اولیه بازیکنان تأثیر بگذارد، چه اتفاقی میافتد؟ این موضوع چه معنایی برای صنعت بازیهای ویدیویی دارد؟ واقعیت این است که احتمالاً تاثیر چندانی نخواهد داشت.
فارغ از این که منتقدین چه نظری در مورد بازی داشته باشند، GTA 6 قرار است فروش خارقالعادهای را تجربه کند و حتی ممکن است در نهایت به پرفروشترین بازی تاریخ تبدیل شود. در حال حاضر، GTA V با اختلافی اندک نسبت به Minecraft، در جایگاه دوم پرفروشترین بازیهای تاریخ قرار دارد؛ بنابراین از نظر مالی، نباید انتظار داشت این اثر شکست بخورد. البته برای بازیکنان فروش بالا ملاک اصلی موفقیت نیست.
شرکت راکستار سالهای زیادی برای ساخت این عنوان صرف کرده و به همین دلیل، بسیاری امیدوارند که تجربهای بینقص ارائه شود. با این حال، تاریخ نشان داده که همیشه نمیتوان مطمئن بود. کافی است نگاهی به ماجرای Cyberpunk 2077 بیندازیم؛ عنوانی که پیش از انتشار، کمتر کسی نگران آن بود، اما نتیجهاش را همه بهخوبی به یاد داریم.
پس از انتشار، شرکت CD Projekt Red تلاش زیادی کرد تا با آپدیتهای مختلف و یک بستهالحاقی بزرگ، Cyberpunk 2077 را به همان اثری تبدیل کند که هواداران انتظارش را داشتند و در این مسیر موفق هم بود. با این حال، برای بسیاری از بازیکنان خاطره تلخ وضعیت اولیه بازی هنوز پاک نشده است.
در دنیای امروز که قیمت بازیها بالاتر میرود و وقت آزاد برای بازی کردن کمتر میشود، نگرانی بسیاری درباره آثار پیچیده و بزرگ وجود دارد. در بسیاری از مواقع، شرکتها میتوانند به انتظارات مخاطبین پاسخ مناسبی بدهند. کافی است به Hollow Knight: Silksong نگاه کنیم؛ اثری که مدتها منتظرش بودیم و در نهایت نیز اکثر طرفداران از نتیجه راضی بودند.
اما نکتهای که نباید فراموش شود این است که هایپ و تبلیغات، به خودی خود تضمین کیفیت یک بازی ویدیویی نیستند و این درس را صنعت بازی طی چند دههی گذشته بارها و بارها آموخته است.
به ازای هر بازی که در زمینهی فروش، کیفیت یا هر شاخص دیگری رکوردشکنی کرده، چند شکست تجاری نیز وجود دارد. جالب است بدانید برخی از این شکستها، مربوط به عناوین پرهزینه و مشهوری بودهاند که هیچکس فکرش را نمیکرد با شکست مواجه شوند.
میتوان از عناوینی مانند Anthem و Suicide Squad: Kill the Justice League یاد کرد؛ آثاری که بسیاری انتظار داشتند موفق ظاهر شوند اما در نهایت چنین نشد. همچنین نمونههایی مانند WWE 2K20، The Lord of the Rings: Gollum، Battlefield 2042 و حتی Star Wars Battlefront 2، همگی از فرنچایزهای بزرگ و محبوبی بودند که شکست خوردند. با این حال، هیچکدام از آنها در حد و اندازهای نیستند که بتوانند تأثیری مشابه GTA 6 در صورت شکست احتمالی ایجاد کنند.
GTA یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین فرنچایزهای تاریخ بازیهای ویدیویی محسوب میشود. بنابراین شاید منطقیتر باشد شکست احتمالی آن را با خارج شدن یک شرکت از رقابت کنسولی مقایسه کنیم. برای نمونه، میتوان به Sega Dreamcast اشاره کرد؛ کنسولی که در واقع جانشینی برای Sega Saturn بود. هر دو کنسول فروشی در حدود ۱۰ میلیون دستگاه داشتند، اما هیچکدام نتوانستند در برابر رقیب قدرتمند خود، یعنی Playstation، دوام بیاورند. در نهایت، شکست Dreamcast به پایان دوران سگا به عنوان سازنده کنسولهای بازی منجر شد.
شکست کنسول Wii U نمونه دیگری در این زمینه است. کنسول Wii طی عمر هشت ساله خود بیش از ۱۰۰ میلیون واحد فروخت و به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد. در مقابل، جانشین آن، یعنی Wii U، تنها ۱۳ میلیون واحد به فروش رساند تا نینتندو نهایتاً تولید آن را متوقف کند. شرکتهایی مانند یوبیسافت تصمیم گرفتند تا زمانی که فروش بهبود نیابد، برای این کنسول بازی تولید نکنند و هنگامی که فروش آن بهتر نشد، کار زیادی برای انجام دادن باقی نماند. با این حال، نینتندو زمان زیادی طول نکشید تا با عرضه کنسول Switch دوباره به میدان بازگردد؛ کنسولی که تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیون واحد فروخته است. حالا با عرضهی Switch 2، این کنسول سریعترین فروش تاریخ در آمریکا را به نام خود ثبت کرده است.
صرف نظر از این که GTA 6 در زمان انتشار همان چیزی باشد که انتظار داشتیم یا خیر، بدون شک شکل نهایی و بالغانه خود را نخواهد داشت. کافی است نگاهی به وضعیت کنونی GTA 5 نسبت به زمان عرضه خود در سال ۲۰۱۳ بیندازیم. بیش از یک دهه گذشته و بخش آنلاین بازی همچنان در اوج خود قرار دارد و راکستار محتوای مختلفی برای آن منتشر میکند. در سال ۲۰۱۳، بازیهای چندنفره به مانند امروز نقش پررنگی در صنعت نداشتند. در این دوره از گیمینگ، مبانی و سطح کیفی خاصی برای آثار سرویس محور انتظار میرود که باید دید راکستار چگونه به آن پاسخ خواهد داد. یکی از نگرانیها نحوه پشتیبانی از Red Dead Online است که بسیاری از طرفداران را ناامید کرد. شاید در مبحث محتویات سرویس محور، راکستار آن استودیوی بینقص نباشد.
اگر GTA 6 در زمان عرضه شرایطی نهچندان بینقص داشته باشد، با واکنش منفی هواداران و حتی نوعی نارضایتی در میان جامعه گیمرها مواجه خواهد شد. با این حال، این موضوع الزاماً بدان معنا نیست که بازی بد است یا در آینده موفق نخواهد شد.
ممکن است نگرانیهایی وجود داشته باشد که واکنشهای منفی به عرضهی اولیه پایینتر از انتظار GTA 6 باعث شود شور و اشتیاق برای نسخه بعدی (GTA 7) در آینده کاهش یابد، اما با توجه به روند توسعهی طولانیمدت این مجموعه، احتمالاً تا آن زمان سالها فاصله داریم. در نهایت، تا زمانی که منتظر عرضهی GTA 6 هستید و هیجان پیرامون آن افزایش مییابد، به یاد داشته باشید که این بازی حاصل تلاش گروهی عظیم از توسعهدهندگان است که سالهای زیادی برای تحقق آن کار کردهاند. هیچ اثری از ابتدا بینقص نیست و این موضوع بدون شک شامل GTA 6 نیز خواهد شد.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0