کد خبر : 364369
تاریخ انتشار : شنبه ۳ آبان ۱۴۰۴ - ۸:۴۵

رکوردشکنی موتور برقی جدید مرسدس با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و وزن ۱۳ کیلو

رکوردشکنی موتور برقی جدید مرسدس با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و وزن ۱۳ کیلو

دنیای خودروهای برقی در آستانهٔ یک جهش بزرگ قرار دارد. شرکت بریتانیایی یاسا که تحت مالکیت مرسدس بنز فعالیت می‌کند، با رونمایی از جدیدترین دستاورد خود، تمام معادلات را برهم زده است. یک موتور الکتریکی که با وزنی کمتر از یک کودک نوپا، قدرتی بیش از یک ابرخودرو تولید می‌کند. این دستاورد می‌تواند آیندهٔ پرفورمنس






دنیای خودروهای برقی در آستانهٔ یک جهش بزرگ قرار دارد. شرکت بریتانیایی یاسا که تحت مالکیت مرسدس بنز فعالیت می‌کند، با رونمایی از جدیدترین دستاورد خود، تمام معادلات را برهم زده است. یک موتور الکتریکی که با وزنی کمتر از یک کودک نوپا، قدرتی بیش از یک ابرخودرو تولید می‌کند. این دستاورد می‌تواند آیندهٔ پرفورمنس خودروهای برقی را برای همیشه بازنویسی کند. این شرکت موفق شده رکورد جهانی چگالی توان را که پیش‌ازاین نیز در اختیار خودش بود، بشکند و به عدد شگفت‌انگیز ۵۹ کیلووات بر کیلوگرم دست یابد. این به معنای جهشی بزرگ در فناوری موتورهای الکتریکی است و راه را برای ساخت خودروهای برقی سبک‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر هموار می‌کند.

12_11zon

نمونهٔ اولیهٔ این موتور انقلابی تنها ۱۲.۷ کیلوگرم وزن دارد اما قادر است در حالت اوج و برای مدت کوتاه، قدرتی معادل ۷۵۰ کیلووات یا ۱۰۰۶ اسب بخار تولید کند. هرچند توان پیوستهٔ آن کمتر و در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلووات یعنی ۴۷۰ تا ۶۰۰ اسب بخار است، اما همین مقدار نیز برای یک موتور با چنین وزن و ابعاد کوچکی، خارق‌العاده محسوب می‌شود. نکتهٔ هیجان‌انگیزتر این است که این اعداد و ارقام صرفاً یک مدل‌سازی کامپیوتری نیست. یاسا تأیید کرده که این یک نمونهٔ اولیهٔ کاملاً کاربردی است که هم‌اکنون روی دستگاه‌های تست در حال تولید نیرو است. علاوه بر این، در ساخت آن از هیچ‌گونه مواد عجیب‌وغریب یا گران‌قیمتی استفاده نشده و فرآیند تولید آن کاملاً مقیاس‌پذیر است. این یعنی فناوری مذکور پتانسیل بالایی برای رسیدن به خط تولید انبوه و استفاده در خودروهای شهری دارد.
13_11zon

تیم وولمر، بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری یاسا، این دستاورد را تأییدی بزرگ بر طراحی نسل جدید موتورهای شار محوری این شرکت می‌داند. او می‌گوید: «این یک طرح مفهومی روی صفحه‌نمایش نیست. همین حالا روی دستگاه داینو در حال کار کردن است». موتورهای شار محوری برخلاف موتورهای متداول شار شعاعی از روتورهای دیسکی شکل و نازک‌تری استفاده می‌کنند. این طراحی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به ازای هر واحد جرم، گشتاور و توان بسیار بیشتری تولید کنند و درعین‌حال، ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتری داشته باشند. مرسدس بنز که در سال ۲۰۲۱ شرکت یاسا را خریداری کرد، قصد دارد از این فناوری پیشرفته در نسل بعدی محصولات پرچم‌دار خود، ازجمله سدان پرچم‌دار AMG و مدل‌های شاسی‌بلند استفاده کند. با چنین قلبی تپنده‌ای، باید منتظر ظهور نسل جدیدی از هیولاهای برقی در خیابان‌ها باشیم.

منبع: خبرآنلاین

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار