زیان ۶۰۰ همتی خودروسازان در دو دهه گذشته
پدال نیوز: در تازهترین نشست ارزیابی عملکرد شرکت صنایع تولیدی کروز، مدیران این مجموعه ضمن اشاره به زیان انباشته سنگین خودروسازان، بوروکراسی پیچیده و کندی روند بومی سازی قطعات، از تداوم مسیر رشد و حفظ کیفیت در تولید سخن گفتند. به گزارش “پدال نیوز” در تازهترین نشست ارزیابی عملکرد شرکت صنایع تولیدی کروز، مدیران این

پدال نیوز: در تازهترین نشست ارزیابی عملکرد شرکت صنایع تولیدی کروز، مدیران این مجموعه ضمن اشاره به زیان انباشته سنگین خودروسازان، بوروکراسی پیچیده و کندی روند بومی سازی قطعات، از تداوم مسیر رشد و حفظ کیفیت در تولید سخن گفتند.
در تازهترین نشست ارزیابی عملکرد شرکت صنایع تولیدی کروز، مدیران این مجموعه ضمن اشاره به زیان انباشته سنگین خودروسازان، بوروکراسی پیچیده و کندی روند بومی سازی قطعات، از تداوم مسیر رشد و حفظ کیفیت در تولید سخن گفتند.
اعضای هیات مدیره شرکت با انتقاد از سیاستهای گذشته صنعت خودرو تاکید کردند؛ دخالتهای مستقیم دولت و تعیین دستوری قیمتها، در طول دو دههگذشته بیش از ۶۰۰هزار میلیاردتومان زیان به خودروسازان تحمیل کردهاست. آنها تصریح کردند؛ سیاستهای نادرست دهه۸۰ و تداوم نقش دولت در مدیریت شرکتها، مانع شکلگیری رقابت و نوسازی ساختار صنعت شدهاست. هرچند در سالهای اخیر بخشی از مدیریت بنگاههای بزرگ خودروسازی به بخشخصوصی واگذارشده، اما هنوز ساختار چابک و منسجمی در این حوزه دیده نمیشود.
محمدرضا عطار، معاون توسعه محصول کروز، با اشاره به همکاریهای این شرکت با گروههای خودروسازی بهمن و ایرانخودرو گفت: از سال۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۳۵۰۰ قطعه در داخل کشور به تولید رسیدهاست. وی از تداوم همکاری با مراکز دانشگاهی و پژوهشی خبر داد و افزود: هرچند ارتباط صنعت و دانشگاه هنوز به سطح مطلوبی نرسیده، اما تلاش برای توسعه پروژههای تحقیقاتی مشترک ادامه دارد. به گفته او، کروز در نمایشگاه آذرماه، تازهترین دستاوردهای بومی سازی خود را به نمایش خواهد گذاشت. عطار یکی از چالشهای جدی تولید را بوروکراسی سنگین گمرکی و اصطلاحا «خودتحریمی داخلی» دانست و گفت: «در برخی موارد، مواد اولیه تا دو سال در گمرک باقیمیماند.» او تغییرات مداوم مقررات و مشکلات ارزی را از دیگر موانع سرعت تولید عنوان کرد و در پایان تاکید کرد: «کیفیت برای ما خط قرمز است و هیچ تغییری که باعث افت آن شود، قابل قبول نیست. حتی در شرایط تحریم و فشار اقتصادی نیز تولید را متوقف نکردهایم و خود را در خطمقدم جنگ اقتصادی میدانیم.» سیدپویا شجاعی، مدیر تغذیه خط و یکپارچهسازی زنجیره تامین شرکت، در توضیح عملکرد این بخش گفت: «در خودروهای مختلف بین ۵ تا ۸هزار قطعه استفاده میشود که بخش قابلتوجهی از آنها تولید کروز است. در حالحاضر بیش از ۱۴۰۰ محصول گوناگون در این مجموعه تولید میشود که برای بیش از ۱۰۰ مدل و زیرمدل خودرویی به کار میرود.»
وی افزود: هر محصول ممکن است شامل صدها قطعه نیم ساخته یا مواد اولیه باشد و زمان تامین آنها از یک هفته تا ۲۷۰ روز متفاوت است، به همیندلیل برنامه ریزی دقیق تولید و پیشبینی سفارشها اهمیت ویژهای دارد. به گفته او، کروز هماکنون دارای بیش از ۲۱هزار کالای نیم ساخته، ۸هزار نوع مادهاولیه و ۴۸۰۰ایستگاه تولیدی در فضایی بالغبر ۲۷۳هزار مترمربع است. تولید روزانه این شرکت به بیش از ۴.۵میلیون قطعه میرسد؛ رقمی معادل تولید حدود ۳۱۰۰قطعه در هر دقیقه. شجاعی تصریح کرد: «توقف کوتاهمدت در چنین سیستمی میتواند زیان مالی سنگینی در پی داشتهباشد.» بهروز حبیبی، عضو هیات مدیره و معاون بازرگانی شرکت نیز با اشاره به اشتغال بیش از ۱۴هزار نفر در این مجموعه گفت: «صنعت قطعه سازی با مشکلات متعددی مواجه است. در شرایط جنگ اقتصادی، نخستین آسیبها به تولیدکنندگان وارد میشود و امروز علاوهبر فشار تحریم، با بحران انرژی در زمینه برق، گاز و آب هم روبهرو هستیم.» او درباره قیمتگذاری دستوری افزود: «خوشبختانه بدنه دولت به این نتیجه رسیده که این شیوه اشتباه بوده و امیدواریم بهزودی اصلاح شود.»
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0