چشم انداز تازه نمایشگاه اردبیل؛ از رشد داخلی تا میزبانی از نخستین اکسپوی بین المللی
نمایشگاه های استان اردبیل طی سال های اخیر با توجه به جایگاه ویژه استان در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنایع منطقه ای، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. افزایش رویدادهای تخصصی، برگزاری نمایشگاه های تازه طراحی شده و ورود جدی به عرصه نمایشگاه های بین المللی، بخشی از تحولاتی است که این مرکز در
نمایشگاه های استان اردبیل طی سال های اخیر با توجه به جایگاه ویژه استان در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنایع منطقه ای، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. افزایش رویدادهای تخصصی، برگزاری نمایشگاه های تازه طراحی شده و ورود جدی به عرصه نمایشگاه های بین المللی، بخشی از تحولاتی است که این مرکز در سال جاری دنبال می کند. اکنون با برنامه ریزی برای برگزاری نخستین اردبیل اکسپو و حضور هیئت های رسمی از کشورهای مختلف، فضای نمایشگاهی اردبیل وارد مرحله ای تازه شده که می تواند بر تعاملات اقتصادی، جذب سرمایه گذار و معرفی توانمندی های استان تاثیر قابل توجهی بگذارد.
پیرامون این موضوع با مرتضی طهماس پور مدیرعامل مرکز نمایشگاهی استان اردبیل به گفت و گو نشستیم.

مشروح این گفت و گو را در ادامه مطالعه خواهید کرد؛
رشد رویدادها در سال جاری
مرتضی طهماس پور، مدیرعامل نمایشگاه استان اردبیل گفت: از ابتدای سال تا امروز حدود ۱۴ نمایشگاه برگزار کرده ایم و هفته آینده نیز نخستین نمایشگاه بین المللی اردبیل اکسپو برگزار می شود.
وی افزود: تا پایان سال نیز حدود ۱۵ تا ۱۶ نمایشگاه دیگر در تقویم قرار دارد که بیش از بیست عنوان آن تخصصی و مابقی عمومی هستند.
مهم ترین رویدادهای امسال
طهماس پور با اشاره به رویدادهای شاخص سال جاری اظهار کرد: نمایشگاه کشاورزی اردبیل از نمایشگاه های مهم ما است که هم در سطح منطقه ای و هم کشوری برگزار می شود. همچنین نمایشگاه اقوام که امسال برای نخستین بار در اردبیل برگزار شد با استقبال بسیار خوبی همراه بود.
وی گفت: پس از اردبیل اکسپو، چند نمایشگاه مهم دیگر نیز در حوزه های مختلف در دستور کار داریم.
جزئیات برگزاری نخستین رویداد اردبیل اکسپو
مدیرعامل نمایشگاه اردبیل با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد بین المللی بیان کرد: اردبیل اکسپو با حضور هیئت هایی از ترکیه، آذربایجان، پاکستان، چین، عراق و چند کشور دیگر برگزار خواهد شد. رایزن های اقتصادی، اتاق های بازرگانی مشترک و جمعی از چهره های اقتصادی نیز در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.
وی افزود: این رویداد همزمان با همایش بین المللی سرمایه گذاری اردبیل برگزار می شود که نخستین رویداد تخصصی در این حوزه در استان است. احتمالا دو یا سه تن از وزرای محترم نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
طهماس پور تاکید کرد: اولین اردبیل اکسپو باید بستری برای ارائه شفاف توانمندی ها و ایجاد امکان گفت وگوی مستقیم میان تولیدکنندگان استان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد. به همین دلیل فرآیند انتخاب شرکت ها و پروژه ها با شاخص های صادراتی و معیارهای بین المللی طراحی شده است.
وی افزود: برگزاری جلسات B۲B تخصصی، طراحی بسته های معرفی استاندارد برای پروژه ها و استفاده از پلتفرم های دیجیتال معرفی، از برنامه های اصلی ما در این رویداد است.
پتانسیل های اردبیل برای برگزاری نمایشگاه
طهماس پور درباره ظرفیت های استان گفت: اردبیل قطب کشاورزی کشور است و در این حوزه ظرفیت فوق العاده ای دارد. همچنین در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع منطقه ای نیز توان بالایی داریم و شرایط برگزاری نمایشگاه های بزرگ در این بخش ها فراهم است.
وی افزود: در حوزه صنعت و ساختمان نیز سه تا چهار نمایشگاه تخصصی در اردبیل برگزار می شود. رایزنی هایی هم برای برگزاری نمایشگاه تخصصی بتن و نمایشگاه سیب زمینی به صورت منطقه ای یا کشوری انجام شده است.
برنامه های توسعه ای مرکز نمایشگاه
طهماس پور بیان کرد: چند طرح توسعه ای برای سال جدید در دستور کار است و استاندار و هیئت مدیره ما با جدیت این موضوع را پیگیری می کنند.
چالش های صنعت نمایشگاهی
مدیرعامل نمایشگاه اردبیلدر ارزیابی صنعت نمایشگاهی کشور گفت: اگر از نمایشگاه ها و مجریان حمایت لازم صورت نگیرد با مشکلات جدی روبه رو می شویم. مهم ترین چالش، ناتوانی برخی مجریان در تکمیل به موقع گزارش ها و اجرای کامل برنامه ها است که بخشی از آن به مشکلات مالی و عدم پرداخت های به موقع از سوی غرفه داران برمی گردد.
لزوم حمایت از نمایشگاه ها
طهماس پور افزود: نمایشگاه ها نیازمند حمایت جدی و مستمر هستند. این حمایت باید از سوی دولت مرکزی اتفاق بیفتد، زیرا بسیاری از استان ها توان تامین این سطح از پشتیبانی را ندارند.
وی در پایان تاکید کرد: مشوق های لازم برای حضور شرکت ها باید افزایش یابد تا مشارکت بیشتری در نمایشگاه ها شکل بگیرد. امروز بسیاری از مجریان برای پر کردن نمایشگاه ها نیازمند حمایت و مشوق هستند.

تیترکوتاه مدیا
سرمایهگذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0