کد خبر : 382091
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ آبان ۱۴۰۴ - ۹:۳۴

صنعت نمایشگاهی نیازمند نقشه راه / دیپلماسی این عرصه جدی گرفته شود

صنعت نمایشگاهی نیازمند نقشه راه / دیپلماسی این عرصه جدی گرفته شود

صنعت نمایشگاهی در دهه های گذشته همواره یکی از ابزارهای اصلی رشد اقتصادی، توسعه صادرات و به روزرسانی تکنولوژی در کشور بوده است؛ اما تحریم ها، بحران های منطقه ای، رکود داخلی و نبود هماهنگی میان بخش های مختلف این صنعت، باعث کاهش کارایی و افت مشارکت شرکت ها شده است. در این میان، فعالان

صنعت نمایشگاهی در دهه های گذشته همواره یکی از ابزارهای اصلی رشد اقتصادی، توسعه صادرات و به روزرسانی تکنولوژی در کشور بوده است؛ اما تحریم ها، بحران های منطقه ای، رکود داخلی و نبود هماهنگی میان بخش های مختلف این صنعت، باعث کاهش کارایی و افت مشارکت شرکت ها شده است. در این میان، فعالان نمایشگاهی معتقدند که این صنعت بدون طراحی یک نقشه راه مشخص و هم افزایی میان بازیگران اصلی، قادر به بازیابی نقش خود در اقتصاد ایران نخواهد بود. پیرامون این موضوع با آیت صفایی فعال و برگزارکننده نمایشگاهی به گفت و گو نشستیم.

نبود نقشه راه و هم افزایی در صنعت نمایشگاهی

صفایی در این گفت و گو با قدردانی از فعالان رسانه ای این حوزه گفت: صنعت نمایشگاهی ایران امروز با مجموعه ای از چالش ها مواجه است که بخشی از آنها به تحولات اخیر سیاسی و اقتصادی باز می گردد.

وی افزود: صنعت نمایشگاهی ایران نقشه راه مشخصی ندارد و تشکل های موجود نیز آن هم‌افزایی لازم را ندارند. سازمان های متولی هم دغدغه های بخش خصوصی را به درستی رصد نمی کنند.

وی افزود: به نظر من مهم ترین ضرورت امروز، تدوین یک سند ملی برای توسعه صنعت نمایشگاهی از سوی سازمان توسعه تجارت است. باید نقش و جایگاه هر بازیگر، از سیاستگذار تا مراکز نمایشگاهی، مجریان، غرفه سازان و شرکت های خدماتی مشخص شود. در حال حاضر هر بخش راه خودش را می رود و این نبود هماهنگی یکی از آسیب های اصلی صنعت است.

آیت+صفایی

ضعف در حوزه بین الملل و نیاز به دیپلماسی نمایشگاهی

این فعال نمایشگاهی با اشاره به آثار تحریم ها و بحران های منطقه ای گفت: تحریم ها ضربه شدیدی به بخش بین الملل وارد کرده است. حضور شرکت های خارجی بسیار کمرنگ شده و عمدتا محدود به کشورهای شرقی است. در بازاریابی بین الملل ضعف جدی داریم و دیپلماسی نمایشگاهی باید فعال شود.

وی افزود: وزارت امورخارجه، سفارتخانه ها و دفاتر بازرگانی باید موضوع نمایشگاه ها را جدی بگیرند. نمایشگاه ها موتورهای پنهان رشد اقتصادی هستند و می توانند در توسعه صادرات، تولید، گردشگری، حمل و نقل و تبلیغات اثر مستقیم داشته باشند.

فرسودگی زیرساخت ها و نیاز به نوآوری

صفایی با انتقاد از وضعیت سالن ها و فضاهای نمایشگاهی گفت: بسیاری از مراکز نمایشگاهی فرسوده شده اند و بودجه کافی برای نوسازی ندارند. بخش زیادی از این مراکز دولتی هستند و محدودیت های مالی اجازه به روزرسانی نمی دهد.

وی افزود: از طرف دیگر، برگزارکنندگان باید به سمت نوآوری بروند و از ظرفیت رسانه و دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند. نمایشگاه ها زمانی رونق می گیرند که خدمات و روش های اجرایی آنها به روز باشد.

تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی بر رفتار مشارکت کنندگان

صفایی با اشاره به وضعیت نه جنگ نه صلح در کشور گفت: این عدم قطعیت تصمیم گیری را برای مدیران بسیار سخت کرده است. بسیاری از شرکت ها نمی دانند آینده چه می شود و از حضور در نمایشگاه ها هراس دارند چون ممکن است تعهداتی برایشان ایجاد شود.

وی افزود: نمایشگاه های بزرگ تهران نسبت به دوره های گذشته افت محسوس مشارکت داخلی داشته اند. بخش بین الملل که بسیار ضعیف شده و بخش داخلی هم متاثر از رکود و تورم است. نقدینگی شرکت ها کم شده و توان آنها برای حضور در رویدادها کاهش یافته است.

چشم انداز مبهم؛ آینده وابسته به ثبات اقتصادی و روابط خارجی

صفایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آینده صنعت نمایشگاهی گفت: اگر وضعیت فعلی ادامه داشته باشد، آینده این صنعت مبهم است. تا زمانی که روابط دیپلوماتیک درست نشود و ثبات اقتصادی به کشور برنگردد، نمی توان انتظار رونق داشت.

وی افزود: اما اگر ثبات ایجاد شود، نمایشگاه ها می توانند موتور جهش تکنولوژی در کشور باشند. بازار ایران تشنه ورود فناوری های جدید است و پلتفرم نمایشگاه ها می تواند این ارتباطات را برقرار کند.

ضرورت استانداردسازی قراردادها و نرخ گذاری نمایشگاهی

صفایی در ادامه به چالش های جدی دیگری نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین مشکلات، نبود استاندارد در قراردادها و نرخ گذاری در سایت های نمایشگاهی است. هر مرکز نمایشگاهی مسیر خودش را می رود؛ برخی زیر نظر شهرداری، برخی زیر نظر سازمان صمت هستند و این چندپارگی مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

این برگزارکننده نمایشگاهی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت های پایه در مزایده ها بعضا غیرمنطقی است و برای برگزارکنندگان نوپا امکان رقابت باقی نمی گذارد. سال هاست این موضوع را در جلسات انجمن مطرح کرده ایم تا یک سازوکار مشخص برای نرخ گذاری ایجاد شود.





واتساپ تیترکوتاه - داخل خبر



تیترکوتاه مدیا


سرمایه‌گذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟


منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار