بازگشت رونق به گردشگری سلامت ایران / ارزآوری از سر گرفته شد
در حالی که گردشگری ایران پس از جنگ ۱۲ روزه و تحت فشار محدودیت های بین المللی با نوسانات جدی روبه رو بود، تازه ترین ارزیابی ها نشان می دهد که روند بازگشت ثبات در برخی حوزه ها آغاز شده است. در شرایطی که گردشگری ایران طی ماه های اخیر تحت تاثیر تحولات منطقه ای،
در حالی که گردشگری ایران پس از جنگ ۱۲ روزه و تحت فشار محدودیت های بین المللی با نوسانات جدی روبه رو بود، تازه ترین ارزیابی ها نشان می دهد که روند بازگشت ثبات در برخی حوزه ها آغاز شده است.
در شرایطی که گردشگری ایران طی ماه های اخیر تحت تاثیر تحولات منطقه ای، محدودیت های بین المللی و پیامدهای جنگ ۱۲ روزه با فراز و فرودهای جدی مواجه شد، اکنون نشانه های بازگشت تدریجی ثبات و رونق در برخی حوزه ها مشاهده می شود. بررسی روندها نشان می دهد که ساختار گردشگری کشور در برابر فشارهای تحریمی واکنش های متفاوتی داشته؛ به گونه ای که حوزه های سلامت و زیارت کمترین آسیب و حوزه گردشگری فرهنگی بیشترین آسیب را متحمل شده اند.
این ناهمگونی خود بیانگر نوعی «چرخش مزیت» در گردشگری ایران است؛ مسیری که در ماه های اخیر با افزایش ورود گردشگران منطقه ای، فعال شدن ظرفیت های درمانی و شکل گیری سازوکارهای مشترک میان وزارتخانه ها تقویت شده است. پیرامون این موضوع با مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی به گفت و گو نشستیم که در ادامه مطالعه خواهید کرد:
مزیت نسبی ایران در گردشگری سلامت
مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی گفت: تحریم های کنونی بر دو حوزه گردشگری سلامت و زیارت کمترین اثر را داشته؛ اما در گردشگری فرهنگی شاهد بیشترین زیان ناشی از تحریم ها بوده ایم. تعداد گردشگر های دو حوزه سلامت و زیارت اکنون در کشور در حال افزایش است و شاهد بازگشت تعداد گردشگران به پیش از جنگ ۱۲ روزه هستیم.

فاطمی با تاکید بر روند رو به رشد گردشگری خارجی در یک ماهه اخیر عنوان کرد: چرخه گردشگری خارجی کشور از ماه گذشته تاکنون مثبت شده؛ این در حالی است که پس از جنگ ۱۲ روزه گردشگری بین المللی روند نزولی داشته، اما در حال حاضر به روند سابق بازگشته ایم. این موضوع نشان می دهد ما در گردشگری سلامت دارای مزیت نسبی هستیم و وزارت گردشگری برای توسعه این حوزه اقداماتی را انجام داده است. همچنین برای این امر ما به طور خاص شورایی با همکاری وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی کشور، نیروی انتظامی و وزارت امور خارجه تشکیل دادیم و اقدامات ویژه ای در جهت گسترش گردشگری سلامت در دست اقدام است.
ارزآوری گردشگری سلامت و اقدامات تکمیلی
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی درباره میزان ارزآوری گردشگری خارجی در کشور اظهار کرد: اکنون بالاترین میزان بازدهی گردشگری در کشور ما مربوط به گردشگری حوزه سلامت است. در بحث تسهیل حمل و نقل و اقامت گردشگران و تجهیز زیرساخت های درمانی کشور نیز جلساتی را در ستاد سفر برگزار کرده ایم و مسائل و مشکلات این حوزه را با مشورت ستادها و نهادهای مرتبط مرتفع می کنیم.
بیشترین مراودات گردشگری با کدام کشورهاست؟
فاطمی در ادامه درباره روابط بین الملل کشور در حوزه گردشگری توضیح داد: گردشگری سلامت بیشترین مراوده و تعامل را با حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه داریم.
وی در ادامه بیان کرد: عمده چالش و مشکل کنونی ما در حوزه گردشگری سلامت، فعالیت بخشی و هماهنگی میان دستگاه های اجرایی به شمار می آید. همچنین ورود دلال های گردشگری سلامت نیز یکی دیگر از چالش های این صنعت است که با تشکیل جلسات شورا بخشی از این مشکلات در حال رفع است و اختلافات موجود به هماهنگی میان دستگاه ها تبدیل می شود.
توجه ویژه وزارتخانه به موزه ها و اماکن تاریخی
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توجه ویژه این وزارتخانه به موزه ها عنوان کرد: در بحث اماکن تاریخی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رویکرد فرهنگی همیشه در کشور داشته است. ایران به عنوان یکی از قطب های گردشگری فرهنگی و تاریخی در دنیا مشهور است. تعداد گردشگرانی که از محوطه ها و اماکن تاریخی کشور ما استفاده می کنند بسیار زیاد است؛ به طوری که استقبال بازدیدکنندگان و مردم در ایام تعطیل گسترده است. ما در برخی از پیک ها مانند تعطیلات و نوروز و مناسبت های خاص کنترل مسافر را در برخی از سایت های گردشگری انجام می دهیم؛ این در حالی است که بعضی از سایت ها، موزه ها و مراکز گردشگری ناشناخته است.
لزوم معرفی سایت های ناشناخته گردشگری
وی افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تلاش است در کنار سایت های متعدد و مشهوری که وجود دارد، سایت های ناشناخته موجود در کشور را نیز معرفی کند.
اولویت اصلی در مدیریت بناهای تاریخی
فاطمی در پایان با اشاره به لزوم توجه به بازسازی و نوسازی بناهای تاریخی و موزه ها اظهار کرد: در راستای توجه به سایت های گردشگری کشور، مرمت آثار تاریخی یکی از اولویت های مهم به شمار می آید و در دستور کار وزارت گردشگری است.

تیترکوتاه مدیا
سرمایهگذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0