به گزارش همشهری آنلاین، چند روز پس از اذعان وزیر نیرو به احتمال سوزاندن مازوت برای تولید برق، استفاده از این فرآورده نقتی در برخی نیروگاهها، کارخانههای سیمان و صنایع سنگین شروع شده و نفس بسیاری از شهروندان در کلانشهرهای بزرگ را بریده است. عباس علی آبادی، وزیر نیرو میگوید: در صورت کمبود گاز، مجبور به سوزاندن مازوت میشویم.
محمد صادق عظیمی، فر، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی هم از تحویل ۳۹۱ میلیون لیتر نفتکوره کمسولفور به چهار نیروگاه حرارتی تا پایان آبان خبر داد. او ادعا کرده که با این اقدام نهتنها بخشی از سوخت نیروگاههای حرارتی تأمین میشود، بلکه تأثیرات زیستمحیطی ناشی از آلایندهها نیز کاهش مییابد.
تایید مازوتسوزی نیروگاهها
اظهارات مقامات استانهای مختلف هم بیانگر آغاز استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاهها است. به عنوان مثال، مهدی زندیه وکیلی، استاندار مرکزی از کاهش مصرف مازوت پرسولفور در نیروگاه شازند خبر داده و اسداله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین هم از آغاز استفاده از مازوت کمگوگرد در نیروگاه شهید رجایی قزوین با نظارت دقیق این اداره کل و قوه قضائیه خبر داده است.
داریوش گل علیزاده، مدیرکل حفاظت محیطزیست استان اصفهان، تصمیم برای ذخیرهسازی مازوت کمگوگرد را فاش و اعلام کرده است: امسال ۸۸ میلیون لیتر مازوت کمگوگرد برای مصرف احتمالی نیروگاه شهید منتظری اختصاص یافته و تاکنون ۲ میلیون لیتر از این نوع سوخت وارد نیروگاه شده است.
اما مازوتسوزی کمسولفور شامل همه نیروگاهها نمیشود، چرا که مجید غلامی، رئیس حفاظت محیط زیست طرقبه و شاندید میگوید: هماکنون نیروگاه توس مشهد روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ درصد سوخت این نیروگاه از مازوت تامین میشود؛ موضوعی که با وجود چندین اخطاریه رسمی، همچنان بیپاسخ مانده است. این اظهارنظرها شروع مازوتسوزی نیروگاهها را تایید میکند، هرچند که تاکید میشود که مازوت مصرف شده کمسولفور است.
معمای مازوت کم سولفور
حسین احمدیکیا، کارشناس صنعتی اعتقاد دارد، مصرف مازوت کم گوگرد در مقایسه با مازوت با گوگرد ۳۰ هزار پیپیام بهتر است، اما باز هم سوخت مناسبی برای مناطق شهری محسوب نمیشود. او توضیح میدهد: صدور مجوز برای سوزاندن مازوت کمگوگرد در نیروگاهها اقدام درستی نیست، زیرا گرچه میزان گوگرد آن کاهش یافته است، اما ذرات معلق و گازهای سمّی حاصل از احتراق همچنان بالاست. به گفته وی، مازوت پسماند فرآیند پالایش نفت است و از بدترین انواع سوخت به شمار میآید.
اسماعیل کهرم، کارشناس باسابقه محیطزیست و مشاور اسبق سازمان حفاظت محیطزیست کشور درباره استفاده از مازوت کم سولفور میگوید: ما اصلاً چنین چیزی برای استفاده در نیروگاهها نداریم. اگر داشتیم آن را صادر میکردیم؛ کاهش سولفور فرآیندی گران و پیچیده است و ایران هنوز در مقیاس صنعتی توان انجام آن را ندارد که در اختیار نیروگاهها قرار دهد. او افزود: مازوت یک ماده صد درصد سرطانزا است که عامل بیماریهای ریوی، مشکلات مغزی و آسیبهای شدید جسمی است اما بین دوگانه برق یا محیطزیست، همیشه انرژی انتخابشده است.
تبدیل فرصت به تهدید!
امیرمیثم نیکفر، کارشناس اقتصاد انرژی از یک راز جدید رونمایی میکند و میگوید: مازوت کمسولفور، در بازار بینالمللی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار در هر تن قیمت دارد، اما به نیروگاهها در ایران زیر ۱۰ دلار تحویل میشود که این یعنی تقریباً یکصدم قیمت واقعی آن است. او تأکید میکند: ازنظر فنی و اقتصادی تحویل مازوت کمسولفور به نیروگاه، اشتباه است چراکه این سوخت در اصل برای کشتیها است اما دولت مجبور است برای تأمین برق جامعه از این سیاست استفاده کند.
به گفته نیکفر وقتی سوخت ارزشمند مازوت کمسولفور را تقریباً رایگان به نیروگاه بدهیم، دیگر نمیتوانیم در بازار جهانی بانکرینگ نقش داشته باشیم.
مازوتسوزی سیمانیها با محدودیت گاز
علاوه بر نیروگاهها، صنایع بزرگ هم در حال استفاده از مازوت به جای گاز هستند. در همین زمینه، دبیر انجمن سیمان ایران میگوید: محدودیت گاز عملاً بهصورت سراسری و در تمام سال در حال تکرار است. سال گذشته گاز برخی کارخانهها از ۲۵ اسفند ۴۰۳ وصل شد، اما امسال از اوایل اردیبهشت با محدودیت دوباره مواجه شدیم.
علی اکبر الوندیان گفت: آلودگی مازوت در صنعت سیمان با نیروگاهها متفاوت است؛ در سیمان، مازوت در فرآیندی پیچیده با موادآهکی واکنش میدهد و بسیاری آلایندهها جذب میشوند، بنابراین خروجی کمتر است.
به گفته او، صنعت سیمان در اصل برای مصرف مازوت طراحی شده است، اما به هر حال گاز طبیعی سوخت پاکتری به شمار میرود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0