همشهری آنلاین: اصغر نعیمی، کارگردان و عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمایی ایران با حضور در مجله تصویری ۲۴ تلویزیون همشهری درباره فیلم «دو روز دیرتر» که این روزها روی پرده دارد یا علیرضا محمودی صحبت کرد و از وضعیت تولید و اکران سینمای امروز ایران گفت. سینمایی که در مقایسه با سال گذشته مخاطبانش کم شده و فروش پایینی داشته.
• افت مخاطبان سینما
اصغر نعیمی: شوربختانه چشم اندازی برای اکران امروز سینمای ایران نداریم. ما امسال در زمینه مخاطب ریزش داشتیم که این برای من یک علامت خطر بوده و جای نگرانی دارد. این ریزش مخاطب در مقایسه فیلم های امسال با سال گذشته است و به لحاظ روان شناسی مخاطب نشان می دهد که آیتم نداشتن انگیزه مردم برای رفتن سینما وجود دارد. در کل نمیتوان دو یا سه پارامتر را دلیل نرفتن مردم به سینما لحاظ کرد اما حال و احوال مهمترین آیتم است.
• سینمای غافل کننده ای نداریم
اصغر نعیمی: اساسا ما سینمای غافل گیری برای مخاطب نداریم و اگر بخواهیم فیلم های امسال و سال گذشته را مقایسه کنیم، تفاوتی در مضمون و تولید وجود ندارد. بنابراین بیشترین دلیل می تواند همان انگیزه باشد. درباره اکران و حضور تماشاگر در سینما برای فیلم «دو روز دیرتر» باید بگویم؛ من در اکران جشنواره و عمومی به سالن های زیادی رفتم و با مردم فیلم را نگاه کردم. فیلم جنس کمدی دارد که دراماتیک هم است و وقتی تماشاگر به بیرون از سالن می آید، می گوید فیلم خوبی است. «فیلم خوبی است دلیلی بری رغبت مخاطب برای رفتن به سینما و تماشای فیلم نمی شود. مخاطب امروز سینما زمانی رغبت می کند به سینما برود که بگویند با فیلم خیلی خندیدیم. به نظر می رسد تماشاگر برای رفتن به سینما به دنبال جنبه های افراطی زیادی است.

• پولی برای تبلیغ فیلم نمی ماند
اصغر نعیمی: در بازار امروز تولید فیلم، این سقف هزینه ای است که برای تبلیغ یک فیلم می شود، تبلیغ در برخی سایت ها و صفحات مجازی. با گران شدن تبلیغات در شبکه های ماهواره ای هم دیگر فیلم ها توان دادن تبلیغ به آنها را ندارند. سینما به مرحله ای رسیده که دیگر حتی نمی تواند آزمون و خطا داشته باشد. هزینه های تولید بالا است از یک سو ضریب ریسک تولید با توجه به هزینه ها بالا رفته و از سوی دیگر ورودی سرمایه به سینما کم شده است و الان سرمایه ها بیشتر به سمت پلتفرم ها هدایت می شوند. از مخاطب هم بیشتر به سمت محصولات شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی رفته است.
• فیلمنامه «دو روز دیرتر» چطور ساخته شد؟
اصغر نعیمی: طرح اولیه را رضا مقصودی نوشت، فیلمنامه نویسی که تجربه نگارش فیلمنامه کمدی را داشت و قلمش را خیلی دوست داشتم. طرح را که خواندم با ایده مرکزی ارتباط برقرار کردم اما سال ها بود که می خواستم یک فیلم کمدی درام بسازم و فیلمنامه اولیه کمدی تر بود. خواستم فیلمنامه را به سمت کمدی اجتماعی ببرم. این که دلایل مانع از فرزندآوری را در چهارچوب داستان شیرین روایت کنیم. آن زمان رضا مقصودی مشغول ساخت سریال «خجالت نکش » شد و حمید اکبری که از قبل می شناختم به ما اضافه شد. خودم در فیلمنامه ورود نکردم و شاید در موادی ورود وجود داشت و آن هم در سر صحنه که همراه را روتوش بود. کل فرآیند فیلمنامه را حمید اکبری انجام دادند.

• دایره محدود انتخاب بازیگر
اصغر نعیمی: از همان ابتدا انتخاب بازیگران پردیس احمدیه و سینا مهراد بود. به طور کلی در زمینه انتخاب بازیگر دچار محدودیت هستیم و دایره انتخاب بازیگران محدود شده، نسل اول جوان ما حالا پیر شده اند. نمی خواستم برای یک فیلم تینیجری، دو بازیگر سن بالا بیاورم و سن بازیگرانی که داشتیم متناسب با بازیگران در فیلم بود. تلاش بر این بود که بازیگران با نقش هایی که داشتند، تناسب داشه باشند و من از ترکیب دو بازیگر راضی بودم.
• جریانی درستی در انتخاب بازیگر وجود ندارد
اصغر نعیمی: بحث انتخاب بازیگر برای فیلم و سریال مهم است. انتقادی به نسل جدید کسانی که بازیگر انتخاب می کنند، وارد است. این ها نه رویکرد استفاده جوانان مستعد را ندارند و بازیگران قدیمی و توانا را هم انتخاب نمی کنند. باید بتوانیم از نسل جدید بازیگران مستعد را شناسایی و معرفی کنیم و نسل قدیم هم به سراغ بازیگران توانای فراموش شده برویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0