احداث ۸۸ سد و ۱۲۴ طرح آبرسانی برای عبور از بحران آب

به گزارش خبرنگار برنا، حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتوگوی ویژه خبری با بیان اینکه ایران امروز با یکی از جدیترین بحرانهای اقلیمی یعنی کاهش منابع آبی مواجه است گفت: ۵۰ سال پیش سرانه آب برای هر ایرانی حدود ۶ هزار مترمکعب بود اما اکنون این میزان به حدود هزار مترمکعب
به گزارش خبرنگار برنا، حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتوگوی ویژه خبری با بیان اینکه ایران امروز با یکی از جدیترین بحرانهای اقلیمی یعنی کاهش منابع آبی مواجه است گفت: ۵۰ سال پیش سرانه آب برای هر ایرانی حدود ۶ هزار مترمکعب بود اما اکنون این میزان به حدود هزار مترمکعب کاهش یافته است.
به گفته وی، کاهش نزولات جوی، تغییر نوع بارشها از برف به باران، افزایش دما و تبخیر بالا از سدها در کنار رشد جمعیت و افزایش طول عمر مردم، فشار مضاعفی بر منابع آبی کشور وارد کرده است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری بارندگی کشور به یکی از کمسابقهترین سطوح تاریخی خود رسید افزود: در حالی که میانگین ۵۰ ساله بارش کشور ۲۴۳ میلیمتر بوده، سال گذشته بارش ۲۴۸ میلیمتری ثبت شد اما امسال این رقم به ۱۴۸ میلیمتر سقوط کرد که یکی از کمبارشترین سالهای یک قرن اخیر بهشمار میرود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: دولت برای مدیریت این شرایط بحرانی، طرحهای متعددی را در دستور کار قرار داده است؛ از جمله احداث ۸۸ سد جدید با ظرفیت ذخیرهسازی ۷.۵ میلیارد مترمکعب آب و اجرای ۱۲۴ طرح بزرگ آبرسانی در استانهای مختلف کشور. بپ
به گفته این مقام مسئول، دولت تنها در سال جاری ۲۴ هزار میلیارد تومان برای پروژههای انتقال آب و آبرسانی هزینه کرده است.
پورمحمدی با تأکید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف، بازچرخانی و استفاده بهینه از منابع آبی، آب را یک «کالای اقتصادی» دانست و تصریح کرد: نمیتوان با رویکرد رایگانانگاری آب و انرژی، بحران را مدیریت کرد. مردم باید بدانند آب مایه حیات است و کمبود آن با هیچ کالای دیگری قابل مقایسه نیست.
وی همچنین بر توسعه ظرفیتهای جدید در سواحل مکران برای اسکان و اشتغال بخشی از جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: انتقال جمعیت به این مناطق میتواند یکی از راهکارهای اساسی در تعادلبخشی به توزیع منابع آبی باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه به حوزه سلامت پرداخت و گفت: بودجه بهداشت از ۳.۴ درصد تولید ناخالص داخلی به ۴.۸ درصد افزایش یافته است. علاوه بر آن، حدود ۳۳ هزار تخت بیمارستانی جدید در حال احداث است و تنها در تهران ساخت ۲۰ بیمارستان با ظرفیت ۸ هزار تخت در دست اجراست.
وی خاطرنشان ساخت: سال گذشته ۲ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه شد و امسال نیز ۱۷۰۰ تخت جدید افتتاح میشود. همچنین در هفته دولت ۱۰ تا ۱۲ بیمارستان جدید در سراسر کشور به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: علاوه بر ساخت بیمارستان و تجهیز مراکز درمانی، دولت سالانه ۳.۵ میلیارد یورو ارز ترجیحی برای تأمین دارو اختصاص میدهد تا فشار هزینههای درمانی بر مردم کاهش یابد.
وی با تأکید بر اینکه آب و سلامت از بنیادیترین نیازهای جامعه هستند تصریح کرد: دولت تلاش کرده هم در حوزه زیرساختهای حیاتی مانند آب و هم در بخش سلامت و بهداشت، سرمایهگذاریهای گستردهای انجام دهد تا کشور بتواند از این چالشهای اساسی با کمترین آسیب عبور کند.
توسعه سواحل مکران راهبرد کلان دولت برای تمرکززدایی و جهش اقتصادی
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به ظرفیتهای راهبردی سواحل جنوبی ایران، توسعه سواحل مکران را یکی از مهمترین محورهای تمرکززدایی و رشد اقتصادی کشور دانست.
وی گفت: خداوند یکی از بزرگترین امکانات را به سرزمین ما داده و آن دسترسی به آبهای آزاد است. در حالی که ۹۰ درصد تجارت ما از طریق دریا انجام میشود و هزینه حملونقل دریایی بسیار کمتر از سایر روشهاست، متأسفانه سواحل ما برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا هنوز به مراکز جمعیتی و صنعتی تبدیل نشدهاند.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه بسیاری از صنایع ایران به جای استقرار در کنار دریا در مناطق کویری شکل گرفتهاند اظهار داشت: این موضوع باعث شده ناچار شویم آب، انرژی، جاده و خط آهن را از سواحل به داخل کشور منتقل کنیم و سپس برای صادرات دوباره کالاها را به بنادر بازگردانیم. اگر صنایع در همان سواحل مستقر شوند، بهرهوری اقتصادی کشور به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه از پروژههای گسترده دولت در این منطقه خبر داد و گفت: کریدور ساحلی از گواتر تا آبادان و خرمشهر با جدیت در حال اجراست و ظرف چند سال آینده تکمیل خواهد شد. همچنین خطآهن چابهار–زاهدان تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد و مسیرهای جادهای مکمل آن نیز در دست احداث است.
وی تصریح کرد: در کنار توسعه حملونقل، دولت احداث چندین بیمارستان، پستهای برق، خطوط انتقال انرژی و سدهای متعدد در سواحل مکران و سیستان و بلوچستان را در دستور کار دارد تا زمینه برای اسکان جمعیت، اشتغال و رونق صنعتی در این مناطق فراهم شود.
پورمحمدی تأکید کرد: سواحل جنوبی کشور میتواند به کانون ثروتآفرینی و پیوند ایران با بازارهای جهانی تبدیل شود. توسعه مکران و سایر مناطق ساحلی نه تنها یک برنامه عمرانی بلکه راهبردی ملی برای آینده کشور است.
سرمایهگذاری ۱۱۶ هزار میلیارد تومانی دولت در سیستان و بلوچستان و اروند
این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در زیرساختهای سیستان و بلوچستان شامل فرودگاه، برق، بنادر و اسکلههای صیادی سرمایهگذاری شده است، افزود: برای این استان در مجموع ۱۱۶ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن در سفرهای رئیسجمهور تعهد شده و مابقی نیز در طول دولت چهاردهم اجرایی خواهد شد.
پورمحمدی تأکید کرد: تمرکز اصلی ما در این منطقه بر توسعه حملونقل ریلی و جادهای، احداث شهرهای جدید، بیمارستانها، خانههای بهداشت، فضاهای آموزشی و پروژههای آبرسانی و زیستمحیطی است تا شاخصهای توسعهای استان به میانگین ملی نزدیک شود.
وی با اشاره به جذابیتهای منحصر به فرد سواحل جنوبی و اهمیت دسترسی به آبهای آزاد خاطرنشان ساخت: اگر شغل، زیرساخت و رفاه در این مناطق فراهم شود، جمعیت نیز بهطور طبیعی به سمت آنها جذب خواهد شد. سواحل مکران میتواند به موتور محرکه توسعه و پیوند کشور با اقتصاد جهانی تبدیل شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه به طرحهای دولت در منطقه اروند نیز پرداخت و اظهار داشت: برای توسعه پسکرانه اروند حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان و برای خود اروند حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است. این برنامه شامل احداث جادههای دسترسی، تأمین آب، ساخت بیمارستان و فضاهای آموزشی، لایروبی اروند و جمعآوری کشتیهای مغروقه، ساماندهی صیادان و ایجاد زیرساختهای گردشگری خواهد بود.
پورمحمدی تصریح کرد: مناطق مکران، سیستان و بلوچستان و اروند نه تنها از محرومیت خارج خواهند شد بلکه به یکی از درخشانترین نقاط توسعهای کشور تبدیل میشوند و دولت با جدیت تمام زیرساختهای لازم را برای این هدف فراهم میکند.
توسعه جزایر سهگانه و تکمیل کریدورهای ریلی بینالمللی اولویت دولت چهاردهم است
پور محمدی با اشاره به برنامههای دولت در حوزه توسعه سواحل و حملونقل بینالمللی گفت: یکی از محورهای جدی دولت چهاردهم، توجه به جزایر جنوبی و ایجاد زیرساختهای گردشگری و رفاهی در آنهاست. توافقات لازم با نیروهای مسلح برای آزادسازی فضا انجام شده و اکنون پروژههای متعدد عمرانی و گردشگری در این مناطق در حال اجراست.
وی افزود: افزایش پروازها و ترددهای دریایی به جزایر، توسعه زیرساختهای درمانی و آموزشی، ایجاد کمپهای گردشگری و راهاندازی کشتیهای کروز از جمله اقداماتی است که با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه به اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران در چهارراه تجاری شرق و غرب جهان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اولویتهای اصلی ما توسعه کریدورهای ریلی و جادهای است تا ایران به حلقه اصلی اتصال شرق آسیا به اروپا تبدیل شود. برآورد ما نشان میدهد برای تکمیل شبکه ریلی کشور و اتصال به ترکیه، قفقاز، روسیه و دریای سیاه حدود ۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خط آهن تبریز به خوی و رازی تنها مسیر ریلی ایران به ترکیه است که ظرفیت محدودی دارد. بر همین اساس پروژه جدید دوخطه و برقی تبریز–چشمثریا–کارس در حال مطالعه و هماهنگی با طرف ترک است. همچنین مسیرهای داخلی از تهران به تبریز و از مشهد به سرخس نیز دوخطه و برقی خواهند شد.
وی با اشاره به احیای مسیر ریلی تبریز–جلفا–ایروان–تفلیس گفت: با توافقهای اخیر میان ایران، ارمنستان و آذربایجان این خط تاریخی دوباره فعال خواهد شد و بدین ترتیب دریای سیاه به خلیج فارس متصل میشود.
پورمحمدی تأکید کرد: توسعه جزایر سهگانه، تکمیل خط آهن چابهار-سرخس، و اتصال ریلی ایران به اروپا از طریق ترکیه و قفقاز، از مهمترین پروژههای راهبردی دولت چهاردهم است که میتواند جایگاه ایران را در اقتصاد جهانی ارتقا دهد.
اتصال ریلی و جادهای ایران به اقتصاد جهانی سرعت میگیرد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با تشریح برنامههای دولت در حوزه حملونقل گفت: تکمیل کریدورهای ریلی و جادهای از مهمترین اولویتهای توسعهای کشور است و این مسیرها نقشی کلیدی در اتصال اقتصاد ایران به اقتصاد منطقه و جهان خواهند داشت.
وی با اشاره به پروژههای مهم ریلی اظهار کرد: اتصال خطآهن چابهار به زاهدان و سرخس، شلمچه–بصره، اسلامآباد–خسروی، سنگان–بافق و مسیر رشت–آستارا جزو طرحهای اولویتدار هستند که با جدیت در حال پیگیریاند.
به گفته وی، این شبکه ریلی پس از تکمیل، ایران را به عراق، قفقاز و آسیای مرکزی متصل میکند.
پورمحمدی در ادامه به بخش جادهای پرداخت و تأکید کرد: ایران شش کریدور اصلی جادهای در حال احداث دارد که مسیرهای شرقی–غربی و شمالی–جنوبی کشور را پوشش میدهند. کریدور سرخس–خوی، گوادر–اروند، بازرگان–بندر امام خمینی، سرخس–چابهار، امیرآباد–بندرعباس و سرخس–خرمشهر از جمله این مسیرها هستند که بخش عمدهای از آنها تکمیل شده و باقی مسیر نیز در حال اجراست.
وی از توافق اخیر با ترکمنستان نیز خبر داد و گفت: با پیوستن جاده چین–قزاقستان–ترکمنستان به مرز اینچهبرون، ایران به حلقه مهمی در کریدور شرق–غرب جهان تبدیل میشود. طبق توافق انجامشده، شرکتهای ایرانی ساخت این مسیر را برعهده میگیرند و در ازای خدمات مهندسی، گاز از ترکمنستان دریافت خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: برای تکمیل آزادراه تهران–تبریز و اتصال این مسیر به نوردوز در مرز ارمنستان نیز اقدامات جدی در دست انجام است. احداث پل مشترک ایران و ارمنستان و بهبود پایانههای مرزی نیز در دستور کار قرار دارد تا مشکلات تردد کامیونها در این مسیر برطرف شود.
پورمحمدی در پایان خاطرنشان ساخت: دولت منابع محدود را بهطور هدفمند صرف پروژههای اولویتدار میکند تا کشور از موقعیت ژئوپلیتیکی خود، دسترسی به دریاها و ظرفیتهای ترانزیتی بیشترین بهره را ببرد و مسیرهای ارتباطی ایران در سطح منطقهای و جهانی تقویت شود.
انتهای پیام/
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0