جدول؛ هزینه کلاس رانندگی در سال ۱۴۰۴ چقدر است؟

بسیاری از نوجوانان برای رسیدن به 18 سالگی، سن دریافت گواهینامه لحظه شماری میکنند. به گزارش فرارو؛ گواهینامه شرط اصلی رانندگی است و بدون آن افراد مجاز به رانندگی نیستند. رانندگی بدون گواهینامه نه تنها فرد را در صورت تصادف جرحی مقصر و حتی زندانی میکند، بلکه امکان استفاده از خدمات بیمه را از او
بسیاری از نوجوانان برای رسیدن به 18 سالگی، سن دریافت گواهینامه لحظه شماری میکنند.
به گزارش فرارو؛ گواهینامه شرط اصلی رانندگی است و بدون آن افراد مجاز به رانندگی نیستند. رانندگی بدون گواهینامه نه تنها فرد را در صورت تصادف جرحی مقصر و حتی زندانی میکند، بلکه امکان استفاده از خدمات بیمه را از او میگیرد و تبعات قانونی و مالی سنگینی در پی دارد. این درحالی است که هزینههای گواهینامه برای موتور سیکلت حداقل 3 میلیون و 200 هزار تومان و برای پایه 3 که پرطرفدارترین نوع و مخصوص خودروی سواری است از 9 میلیون تومان هم فراتر میرود. در این مطلب صفر تا صد هزینههایی که در سال 1404 در مراحل مختلف رسیدن به گواهینامه از متقاضی اخذ میشود، محاسبه شده.
جدول مقایسه هزینههای گواهینامه رانندگی
نوع گواهینامه |
کلاسهای آموزشی |
معاینات پزشکی و آزمایش |
هزینههای دولتی کاردکس و تمبر |
خرید کتاب و هزینه آزمونها |
مجموع تقریبی هزینه |
---|---|---|---|---|---|
پایه سوم (خودرو سواری) |
۹,۰۰۰,۰۰۰ |
۶۰۰,۰۰۰ |
۷۰۵,۰۰۰ |
۶۰,۰۰۰-۷۵,۰۰۰ |
۹,۹۶۰,۰۰۰ |
پایه دوم و یکم |
۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۰۰,۰۰۰ |
شامل کتاب اختیاری |
۱۷,۶۰۰,۰۰۰ |
موتورسیکلت |
۲,۵۲۰,۰۰۰ |
۶۰۰,۰۰۰ |
۱۰۰,۰۰۰ |
شامل کتاب اختیاری |
۳,۲۲۰,۰۰۰ |
شرایط انواع گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۴
گواهینامههای رانندگی به سه دسته اصلی تقسیم میشوند: پایه سوم برای خودروهای سواری شخصی، پایه دوم و یکم برای وسایل نقلیه نیمهسنگین و سنگین مانند کامیون و اتوبوس، و گواهینامه موتورسیکلت. هر کدام از این گواهینامهها شرایط خاصی دارند و متقاضیان برای دریافت آنها باید مدارک هویتی، معاینات پزشکی را ارائه دهند و هزینههای مربوط به شهریه آموزش رانندگی را بپردازند.
برای گواهینامه پایه سوم، شرکت در کلاسهای تئوری و عملی اجباری است. قانون به صراحت اعلام کرده که حتی اگر فرد تجربه کامل رانندگی داشته باشد، امکان حضور در آزمون آییننامه و عملی بدون گذراندن دورههای آموزشی وجود ندارد. در برخی آموزشگاهها ممکن است در صورت تسلط داوطلب، انعطاف بیشتری در برگزاری جلسات اعمال شود، اما شهریه کامل کلاسها همچنان دریافت میشود.
در مورد گواهینامه موتورسیکلت، مراحل دریافت نسبت به خودروهای سواری و سنگین سادهتر و کمهزینهتر است، اما همچنان حضور در کلاسهای تئوری و عملی و انجام معاینات پزشکی الزامی است.
گواهینامه پایه دوم و یکم به دلیل ماهیت رانندگی با وسایل نقلیه سنگین، نیازمند دورههای تخصصیتر و جلسات بیشتری است. علاوه بر آموزشهای تئوری و عملی، متقاضیان باید معاینات پزشکی کاملتر و تست اعتیاد را با موفقیت بگذرانند.
هزینه کلاسهای رانندگی پایه سوم (خودروهای سواری شخصی)
افزایش اخیر هزینههای گواهینامه رانندگی باعث نگرانی بسیاری از کاربران شده است. بسیاری معتقدند که این افزایش با حقوق حداقل قانون کار همخوانی ندارد و فشار مالی قابل توجهی روی افراد تازهکار وارد میکند.
هزینه گواهینامه رانندگی شامل چند بخش اصلی است و برای دریافت آن، متقاضی باید با در دست داشتن مدارک لازم به آموزشگاه مراجعه کند و پرداختهای زیر را انجام دهد.
اولین مرحله آموزشی مربوط به کلاسهای تئوری و آییننامه است که آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را شامل میشود. در این مرحله باید کتاب آئین نامه رانندگی خریداری شود که بسته به خرید اینترنتی یا حضوری 25 الی 75 هزار تومان است. البته می توانید نسخه pdf آن را رایگان دانلود کنید.
کلاسهای آموزش آئین نامه 17 ساعته است و ۵۶۰ هزار تومان هزینه دارد. پس از اتمام این مرحله از داوطلب آزمون آئین نامه گرفته میشود که در صورت قبولی میتواند کلاسهای عملی را شرکت کند.
مرحله دوم شرکت در کلاسهای عملی رانندگی در مسیرهای شهری و بین شهری است. این دوره شامل 12 جلسه 90 دقیقه (1.5 ساعته) است که شما با مربی میگذرانید. جمعاً هزینه این جلسات 9 میلیون تومان است (هر جلسه 750 هزار تومان). پس از طی جلسات عملی وارد مراحل معاینات پزشکی و آزمایش گروه خون، تمبر و واریزیهای دولتی میشوید که همگی در یک روز انجام میشود. هزینه آزمونهای آییننامه و عملی هم در صورت مردودی اضافه میشود. هزینه آئین نامه به آموزشگاه بستگی دارد. اما هزینه هر جلسه عملی اضافی 750 هزار تومان است.
مجموع هزینهها با در نظر گرفتن معاینات پزشکی، کتاب و هزینههای دولتی بدون مردودی حدود ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان برآورد میشود.
هزینه کلاسهای رانندگی موتورسیکلت
گواهینامه موتورسیکلت گزینهای نسبتاً ارزانتر است اما همچنان نیازمند پرداخت هزینههای مشخص است. کلاسهای آموزشی این دوره حدود ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و شامل آموزش عملی و تئوری است. معاینات پزشکی و آزمایشات لازم هم بین ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان و هزینههای دولتی حدود ۱۰۰ هزار تومان برآورد میشود. در مجموع، هزینه کل دریافت گواهینامه موتورسیکلت حدود ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان است.
هزینه کلاسهای رانندگی پایه دوم و یکم (وسایل نقلیه نیمهسنگین و سنگین)
کسی نمیتواند مستقیم از ابتدا برای پایه دوم یا یکم اقدام کند. سلسلهمراتب دریافت گواهینامهها در قانون راهنمایی و رانندگی کاملاً مشخص است. برای دریافت گواهینامههای بالاتر (پایه دوم و یکم) داشتن گواهینامه پایه سوم پیشنیاز است.
داوطلب گواهینامه پایه 2، باید حداقل 2 سال از تاریخ صدور گواهینامه پایه سومش گذشته باشد و داوطلب در این مدت نباید تخلف منجر به سلب صلاحیت یا محرومیت از رانندگی داشته باشد. یعنی تخلفات سنگین مثل تصادف منجر به فوت، رانندگی در حالت مستی یا اعتیاد، نمره منفی بالا و مواردی از این دست مرتکب نشده باشد. سپس با شرکت در کلاسهای لازم و قبولی در آزمونها، گواهینامه پایه دوم بگیرد.
داوطلب گواهینامه پایه یکم برای دریافت گواهینامه، باید ابتدا گواهینامه پایه دوم را اخذ کند و سپس بعد از گذشت حداقل یک سال بدون تخلفات مؤثر منجر به ابطال یا تعلیق گواهینامه، نسبت به دریافت گواهینامه پایه 1 اقدام کند.
برای دریافت گواهینامه پایه دوم و یکم که برای رانندگی با وسایل نقلیه نیمهسنگین و سنگین الزامی است، هزینهها بالاتر از پایه سوم است. کلاسهای آموزشی شامل ۸ جلسه تئوری و ۸ جلسه عملی است و شهریه حدود ۱۶ میلیون تومان است. علاوه بر این، متقاضیان باید برای معاینات پزشکی و تست اعتیاد بین یک تا دو میلیون تومان هزینه پرداخت کنند و هزینههای دولتی نیز حدود ۱۰۰ هزار تومان است. در مجموع، هزینه کل دریافت این نوع گواهینامه حدود ۱۷ میلیون تومان برآورد میشود.
معاینات پزشکی گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۴
معاینات پزشکی برای دریافت گواهینامه رانندگی در مراکز طرف قرارداد با راهنمایی و رانندگی انجام میشود و هزینه آنها در همان مرکز از متقاضی دریافت میشود. گفتنی است، به علت اینکه معاینات گواهینامه در دستهی خدمات اداری و قانونی قرار میگیرد و نه درمانی، بیمههای تکمیلی این هزینهها را پوشش نمیدهند.
برای دریافت گواهینامه پایه سوم و موتور سیکلت معاینات پزشکی شامل بینایی سنجی (قدرت دید دور و نزدیک و دید در شب، کوررنگی)، شنواییسنجی، آزمایش گروه خون برای درج روی گواهینامه، معاینه حرکتی دست و پا برای بررسی توانایی استفاده از پدال و فرمان، بررسی سابقه بیماریهای عصبی یا روانی (در حد عمومی) این سطح از معاینات نسبتاً سادهتر است.
معاینات پزشکی پایه دوم دقیقتر از پایه سوم است و شامل تمامی آزمایشهای پایه سوم به علاوه بررسی سلامت قلب و فشار خون، آزمایش قند خون و بررسی بیماریهای مزمن، تست اعتیاد، ارزیابی سلامت روانی در سطح بالاتر است. این دقت بیشتر به خاطر ابعاد بزرگتر وسیله نقلیه و مسئولیت بالای راننده در جابهجایی سرنشینان یا بار است.
برای پایه یکم (وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون و اتوبوس) آزمایشات تکمیلیتر گرفته میشود، زیرا رانندگی با کامیون و اتوبوس نیازمند بالاترین سطح سلامت است. این آزمایشات شامل تمامی آزمایشهای پایه دو به همراه تست تخصصی بینایی (دید محیطی و تشخیص سرعت حرکت اشیا)، نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) برای بررسی سلامت قلب، آزمایش کامل خون و ادرار، تست اعتیاد و الکل، معاینه دقیق روانپزشکی برای ارزیابی تمرکز، صبر و کنترل هیجانات است.
چرا برای گواهینامه پایه یک و دو تست اعتیاد ضروری است؟
رانندگی با وسایل نقلیه سنگین مثل اتوبوس و کامیون مسئولیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا این وسایل ظرفیت جابهجایی دهها سرنشین یا بارهای سنگین را دارند و کوچکترین خطا میتواند منجر به حادثههای گسترده و تلفات بالا شود. به همین دلیل، واکنش سریع، تمرکز بالا و قدرت تصمیمگیری لحظهای برای راننده حیاتی است.
از آنجایی که مصرف مواد مخدر یا محرک باعث کاهش هوشیاری، کندی یا برعکس، هیجان کاذب و رفتارهای پرخطر در رانندگی میشود، تست اعتیاد برای پایه دوم و یکم الزامی است و فرایند سختگیرانهتر است تا اطمینان حاصل شود راننده در شرایط جسمی و روانی سالم قرار دارد و خطری برای خود و دیگران ایجاد نمیکند.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0