اصول مهم طراحی بستهبندی حرفهای که فروش محصول را افزایش میدهد
از این رو دیگر بستهبندیهای ساده کارتونی یا پلاستیکی جوابگو نیستند. طراحی بسته بندی حرفهای یک ابزار تاثیرگذار در بازاریابی و ایجاد احساس اعتماد اولیه است. با رشد فضای تجاری آنلاین هم نقش بستهبندی از قفسه فروشگاهها فراتر رفته و در حال حاضر رد تجربه باز کردن بسته (آنباکسینگ) در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود.
از این رو دیگر بستهبندیهای ساده کارتونی یا پلاستیکی جوابگو نیستند. طراحی بسته بندی حرفهای یک ابزار تاثیرگذار در بازاریابی و ایجاد احساس اعتماد اولیه است.
با رشد فضای تجاری آنلاین هم نقش بستهبندی از قفسه فروشگاهها فراتر رفته و در حال حاضر رد تجربه باز کردن بسته (آنباکسینگ) در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود. برندهای موفق سالها است که ثابت کردهاند بستهبندی حرفهای حتی میتواند ارزش محصول را در ذهن مشتریان بالاتر ببرد. به همین دلیل طراحی بستهبندی مانند یک سرمایهگذاری استراتژیک عمل میکند. در ادامه اصول یک بستهبندی حرفهای که منجر به فروش میشود را توضیح میدهیم؛ با ما همراه باشید.
تعریف بستهبندی و طراحی بستهبندی
به صورت کلی میتوان گفت بستهبندی محصول را در برابر آسیبهای فیزیکی و محیطی محافظت میکند. با این حال طراحی بستهبندی حرفهای جدای از بعد فیزیکی آن، ظاهری دارد که ساختار، ابعاد و اطلاعات چاپشده محصول را دربرگرفته است. به این ترتیب بستهبندی به عنوان ابزاری برای تعامل با مشتری هم به کار میرود.
طراحی بستهبندی فرایندی است که در طی آن توجه میشود پیام برند و محصول به درستی به مخاطب منتقل شود. ابزار این انتقال هم بستهبندی است. در طراحی بستهبندی ترکیبی از روانشناسی رنگها، بازاریابی، شناخت مخاطب، طراحی گرافیک، ارگونومی، تولید صنعتی و مهندسی مواد را به کار میگیرند. در نهایت یک طراحی کارآمد باید سه ویژگی اصلی را در خود داشته باشد:
-
عملکردگرایی به این جهت که از محصول محافظت کند، حمل آن را آسان کرده و با فرایند تولید سازگار باشد.
-
در زیباییشناسی جذابیت بصری، هماهنگی رنگها، تایپوگرافی و هویت برند اهمیت پیدا میکند.
-
بازاریابی به این جهت که پیام محصول را به درستی منتقل کند، تصمیم به خرید مشتری را تحریک کرده و تمایزی میان سایر محصولات مشابه ایجاد کند.
اهمیت طراحی بستهبندی حرفهای
طراحی بستهبندی در استراتژی فروش و بازاریابی نقش مهمی دارد. با وجود یک بستهبندی حرفهای توجه مشتری در کمتر از چند ثانیه به محصول جلب میشود؛ مشتری در همان چند ثانیه از میان قفسه فروشگاهها تصمیم میگیرد که محصول را بررسی کند یا از آن عبور کند. به همین دلیل بستهبندی حرفهای باید احساس اعتماد و ارزشمند بودن محصول را به ذهن مشتری متبادر کرده و در نهایت موقعیت برند را در بازار تعیین کند. اهمیت طراحی بستهبندی را در موارد زیر میتوان خلاصه کرد:
ایجاد هویت و تمایز برند
در بازاری که صدها محصول مشابه وجود دارد، مشتری اغلب فرصت و انگیزه کافی برای مقایسه تمامی گزینهها را نخواهد داشت. طراحی بستهبندی حرفهای در این موقعیت نقشی حیاتی دارد؛ چرا که اولین نقطه توجه مشتری است و میتواند محصول را از میان سایر گزینههای مشابه برجسته کند. از طرفی بستهبندی باید داستان محصول و پیام برند را هم انتقال دهد. جدای از آن، طراحی بسته بندی باید رنگبندی اختصاصی، فونت مخصوص برند، زبان بصری و سازگاری با محصول داشته باشد تا منجر به افزایش فروش شود.
افزایش ارزش ادراکشده
بستهبندی میتواند ارزش محصول را در ذهن مشتری شکل دهد. در واقع از وظایف بستهبندی تعیین ارزش محصول و داستان آن است. مشتری باید بتواند از ظاهر بستهبندی، ارزش آن را حدس بزند. بهعنوان مثال، برای بستهبندی مواد غذایی ارگانیک اغلب از رنگهای طبیعی، فونتهای ساده، تصاویری از طبیعت یا عناصر گرافیکی الهامگرفته از طبیعت استفاده میکنند. این سبک طراحی به صورت ناخودآگاه در ذهن مشتری حسی از سالم بودن و اعتماد را فعال میکند. به این ترتیب مشتری میتواند هزینهای بالاتر هم برای آن بپردازد.
افزایش نرخ تعامل با محصول
بستهبندی حرفهای یک رسانه تبلیغاتی قابلحمل است. برخلاف تبلیغات تلویزیونی یا آنلاین، بستهبندی همیشه همراه محصول باقی میماند. این ویژگی بستهبندی را به ابزار برندسازی پایدار تبدیل میکند.
کمک به تصمیم به خرید
طراحی بسته بندی حرفهای باید اطلاعات ضروری محصول را به وضوح و بدون ابهام ارائه دهد. اطلاعات گیجکننده، ناقص یا بیش از حد تردید ایجاد میکنند و درنهایت تمایل به خرید را به وجود میآورد. اطلاعات روی بستهبندی باید موارد زیر را شامل شود:
-
اطلاعات فنی و مزایای محصول
-
دستور استفاده یا نگهداری
-
تاریخ انقضا و اصالت کالا
-
تأییدیهها، استانداردها یا گواهیهای مرتبط
-
پیام دقیق و کوتاه ارزش محصول

اصول یک بسته بندی حرفهای
بستهبندی برای افزایش فروش به معنای ظاهر رنگارنگ نیست؛ بلکه باید مجموعهای از اصول علمی، روانشناختی، فنی و بازاریابی را در طراحی بسته بندی هماهنگ با یکدیگر به کار بگیرند. از طرفی بسته بندی محصول خوب باید قابلیت رقابت داشته باشد؛ تجربه کاربری مناسبی را ایجاد کند و در عین حال با هویت برند سازگار باشد. در ادامه مهمترین اصول طراحی بسته بندی حرفهای که منجر به افزایش فروش میشود را بررسی میکنیم:
-
شناخت دقیق مخاطب هدف
اولین و مهمترین اصل پیش از هر تصمیمی برای طراحی، شناخت مخاطب است. بستهبندی باید برای کسی طراحی شود که قرار است محصول را خریداری کند. بهعنوان مثال، بستهبندی محصولات ورزشی باید انرژی، قدرت و جسارت را منتقل کند. اگر مخاطب به اشتباه شناخته شود، بهترین طراحی بستهبندی وجود نخواهد داشت. طراح برای شناخت مخاطب باید اصول زیر را مورد توجه قرار دهد:
-
سن و جنسیت مشتری
-
رفتار در هنگام خرید
-
ارزشهای شخصیتی و اجتماعی
-
اهداف مصرف محصول
-
سطح درآمد و انتظار از کیفیت
-
انتخاب رنگ مناسب نوع محصول
رنگ از تأثیرگذارترین عناصر طراحی بستهبندی حرفهای است. مطابق با مطالعات دانشگاه Wichita State واکنش احساسی مشتریان نسبت به محصول تنها در 90 ثانیه شکل میگیرد که 60 تا 90 درصد از آن به رنگ وابسته است. معناشناسی رنگها، تضاد رنگ، سطح خوانایی و سازگاری با نور محیط فروشگاه از جنبههایی است که طراح باید به آن توجه داشته باشد.
-
انتخاب جنس بستهبندی
جنس بستهبندی تاثیر مستقیمی بر احساس کیفیت محصول و نشان دادن ارزش آن میگذارد. طراح باید جنس را مطابق با عواملی مانند نوع محصول، مدت زمان انبارداری، شرایط حملونقل، رویکرد برند (اقتصادی یا لوکس)، ارزش ادراکشده، اصول پایداری و بازیافت انتخاب کند.
-
خوانایی و نظم اطلاعات
هدف از بستهبندی، انتقال اطلاعات است. بااینحال بستهبندی نباید تمام اطلاعات را یکجا و بدون نظم به مخاطب منتقل کند. یک طراحی حرفهای باید سلسله مراتب داشته باشد. جذابیت بصری، اولین چیزی است که توجه مشتری را جلب میکند. لوگو، تصویر و رنگ جذابیت بصری را شکل میدهند. اطلاعات کلیدی محصول هم مدل، وزن و مزیت کلیدی آن را در بر میگیرد. این اطلاعات باید روی بستهبندی درج شوند. اطلاعات کاربردی نیز مواردی مانند دستور مصرف و ویژگیهای فنی است. در نهایت جزئیات تکمیلی و قانونی را روی بستهبندی درج میکنند.
-
توجه به عملکرد
برای اینکه بستهبندی برای افزایش فروش باشد، در کنار طراحی زیبا، باید عملکرد را هم درنظر بگیرد. اگر تجربه کاربری مخاطب را با مشکل مواجه شود، خرید بعدی در کار نخواهد بود. به همین دلیل بستهبندی باید تجربه کاربری راحت و عملکرد درستی داشته باشد؛ به این معنا که به راحتی باز و بسته شود، قابلت نگهداری طولانی داشته باشد، مانع ریزش، نشت یا آسیب به محصول شود و در صورت نیاز قابلحمل باشد.
نقش بستهبندی حرفهای در افزایش فروش
طراحی بستهبندی حرفهای از معدود ابزارهایی است که همزمان در سه حوزه عملکرد دارد؛ جلب توجه مشتری، ایجاد اعتماد و تحریک به خرید. این سه ویژگی در کنار یکدیگر میتوانند به صورت مستقیم بر میزان فروش تاثیر بگذارند. در واقع بستهبندی حرفهای یک منبع ارزش افزوده است که افزایش سهم بازار و رقابتپذیری محصول را به دنبال دارد.
تبدیل محصول به تجربه قابلیادآوری
بستهبندی بخشی از تجربه مشتری هنگام استفاده از محصول را شکل میدهد. تجربه مثبت هنگام اولین برخورد و هنگام باز کردن بستهبندی، محصول را در ذهن مشتری ماندگار میکند. به این ترتیب احتمال خرید مجدد هم افزایش پیدا میکند. در این مرحله، بستهبندی ابزاری برای تبلیغ برند خواهد بود.
کاهش هزینههای تبلیغات
بستهبندی جزئی از برندسازی است. یک بستهبندی حرفهای و اصولی میتواند مانند بیلبوردی کوچک عمل کند. با وجود بستهبندی خاص برند، محصول در دستان مشتری خودش را معرفی میکند. محصولاتی که بستهبندی قدرتمندی دارند، هزینه کمتری را برای جذب دوباره مشتریان میپردازند.
افزایش نرخ تبدیل
زمانی که مشتری محصول را در فروشگاه فیزیکی یا آنلاین مشاهده میکند، بستهبندی نقش نهایی را در تصمیم او ایفا میکند. بستهبندی حرفهای با ارائه پیام واضح، اطلاعات مناسب و جذابیت بصری، تردید مشتری را کاهش داده و به هدف بستهبندی برای افزایش فروش منجر میشود.

تاثیر بستهبندی بر تصمیم به خرید مشتری
تصمیم به خرید مشتری ترکیبی از منطق، تجربه، احساس و روانشناسی است. بستهبندی حرفهای باید این عوامل را همزمان مورد هدف قرار دهد. طراحی بستهبندی با استفاده از رنگ، فرم، بافت و روانشناسی طراحی میتواند رفتار خریدار را ناخودآگاه تغییر دهد. از طرفی مشتری از قبل به دنبال علائمی برای اعتمادسازی میگردد؛ بهخصوص در مواردی که محصول جدید یا ناشناخته باشد، وظیفه اعتمادسازی بر عهده بستهبندی است.
سخن نهایی
طراحی بستهبندی حرفهای فرایند تخصصی است که بر پایه شناخت مخاطب، درک بازار، اصول طراحی، روانشناسی رفتار مصرفکننده و استراتژی برند شکل میگیرد. بستهبندی تنها ظاهر محصول نیست؛ بلکه اولین رسانه برند، اولین تجربه مشتری و یکی از تأثیرگذارترین عوامل در تصمیمگیری خرید است. کسبوکارهایی که به بستهبندی به عنوان یک سرمایهگذاری برای انتقال پیام برند نگاه میکنند، در نهایت تجربه فروش بیشتری خواهند داشت؛ چرا که بستهبندی حرفهای ابزاری است که محصول را از یک گزینه خرید به انتخاب قطعی تبدیل میکند.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0