کد خبر : 254425
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 فروردین 1404 - 3:13
دسته‌بندی نشده
2 بازدید

حکایت اولین تاکسی‌های تهران | وقتی خانم قجری ایده پرداز حمل و نقل عمومی شد

حکایت اولین تاکسی‌های تهران | وقتی خانم قجری ایده پرداز حمل و نقل عمومی شد

به گزارش همشهری آنلاین، اشرف‌الملوک، ملقب به فخرالدوله، نهمین دختر مظفرالدین‌شاه قاجار که با بهره‌گیری از ارثیه پدری و مدیریت خود به یکی از ثروتمندترین زنان ایران تبدیل شد، نخستین کسی بود که تاکسی و فرهنگ استفاده از آن را در میان مردم رواج داد. تا سال‌های ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵ تعدادی از اتومبیل‌های شخصی با

به گزارش همشهری آنلاین، اشرف‌الملوک، ملقب به فخرالدوله، نهمین دختر مظفرالدین‌شاه قاجار که با بهره‌گیری از ارثیه پدری و مدیریت خود به یکی از ثروتمندترین زنان ایران تبدیل شد، نخستین کسی بود که تاکسی و فرهنگ استفاده از آن را در میان مردم رواج داد. تا سال‌های ۱۳۲۴ و ۱۳۲۵ تعدادی از اتومبیل‌های شخصی با عنوان کرایه در خیابان‌های خلوت و اندک تهران به
نقل و انتقال مردم مشغول بودند، اما هنوز هم حرف اول را درشکه‌ها می‌زدند و همچنان تنها وسیله نقلیه ارزان و بی‌رقیب شهر تهران بودند تا اینکه اوایل سال ۱۳۲۵ فخرالدوله از شرکتی با نام «ب ب» ۱۰ دستگاه اتومبیل فورد خریداری کرد و در اختیار کسانی که رانندگی بلد بودند قرار داد و آنها باکرایه‌ای به مبلغ ۵ قران، مسافران را در خیابان‌های خلوت تهران به سرعت به مقصد می‌رساندند. این خودروها که در تهران مشغول جابه‌جایی مسافران شدند، لقب نخستین نسل تاکسی‌ها را به نام خود کردند. پس از آن هر کسی که درشکه‌های خود را از رده خارج می‌کرد یک دستگاه ماشین دریافت می‌کرد.

حکایت اولین تاکسی‌های تهران | وقتی خانم قجری ایده پرداز حمل و نقل عمومی شد

منبع خبر: همشـهری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn