همای «پایتخت» کاراکتری که در سریالها نیست

هما از کلیدیترین شخصیتهای سریال «پایتخت» است؛ جدیترین و عاقلترین عضو از خانواده «پایتخت» که معمولاً ویژگیهای ثابتی را هم حفظ میکند؛ مثلاً اهل دروغ نیست و هر جا هم نقی وارد پنهانکاری میشود هشدار میدهد که راستش را بگوید یا کارهای خارقالعاده دیگر شخصیتها را انجام نمیدهد. هما نه تنها در سریال که در
هما از کلیدیترین شخصیتهای سریال «پایتخت» است؛ جدیترین و عاقلترین عضو از خانواده «پایتخت» که معمولاً ویژگیهای ثابتی را هم حفظ میکند؛ مثلاً اهل دروغ نیست و هر جا هم نقی وارد پنهانکاری میشود هشدار میدهد که راستش را بگوید یا کارهای خارقالعاده دیگر شخصیتها را انجام نمیدهد. هما نه تنها در سریال که در میان کاراکترهای زنهای خوب و البته کلیشهای سریالهای تلویزیونی نیز درست پردازش شده و شعاری نشده است.
«پایتخت» تمام شد، اما شخصیتهایش نه، آنها هنوز برای مخاطب ادامه دارند، تکیه کلامهایشان، شوخیهایشان، رفتار و کنش و واکنشهایشان در قصه هنوز هم توسط مخاطب قضاوت میشود و ویدئوهایش میچرخد.
شاید از میان ۲۲ قسمت از سریال مهمترین سکانسی که توانست بحث برانگیز و واکنش برانگیز باشد سکانس دعوا و جدال نفسگیر بهتاش و نقی باشد. سکانسی که مخاطبانش بیشتر طرف نقی و بهتاش را گرفته و این دو در معرض توجه قرار گرفتند، اما طرف دیگر این بحث هما بود که نه فقط در این سکانس در کل سریال حضوری پررنگ و تأثیرگذار داشت.
هما از کلیدیترین شخصیتهای سریال «پایتخت» است؛ جدیترین و عاقلترین عضو از خانواده «پایتخت» که معمولاً ویژگیهای ثابتی را هم حفظ میکند مثلاً اهل دروغ نیست و هر جا هم نقی وارد پنهانکاری میشود هشدار میدهد که راستش را بگوید یا کارهای خارقالعاده دیگر شخصیتها را انجام نمیدهد.
با این حال این میزان از صادق بودن، عاقل و پخته بودن و جدی بودن این شخصیت در میان دیگر کاراکترهای سریال بیرون نزده است و اتفاقاً تعادل ایجاد کرده است. نه تنها در سریال که در میان کاراکترهای زنهای خوب و البته کلیشهای سریالهای تلویزیونی نیز درست پردازش شده و شعاری نشده است.
این نقد به بیشتر سریالهای تلویزیونی و اساساً سریال خانگی یا سینما وارد است که نقشهای زنان یا کمرنگ است یا منفعل، اما هما نقطه عطف خیلی از موقعیتهای اصلی پایتخت است. زنی که تصمیم ساز و تعیین کننده است و نگاهش میتواند نقطه وصل و اتحاد یک خانواده باشد. در همان سکانس معروف جدال نقی و بهتاش که شاید میتوانست به شکاف و عدم درک دو نسل منتج شود این هما است که میآید تا بر پایان این دعوا نقطه بگذارد و از همسرش دفاع کند.
حتی اگر به زعم خیلیها از جمله بهتاش به هندیبازی تعبیر شود، اما هما قرار است نشان دهد اگر گاه و بیگاه رفتار همسرش را نقد میکند، اما در بزنگاه تمام قد در کنارش است و او را قدر میداند. همسری که تا قبل از آن سکانس بیشتر شاهد حرص دادنهایش بودهایم و هما هم بیشتر در حال نصیحت و حرص خوردن و درست کردن خرابکاریهای نقی بوده است.
شاید بخش مهم همه آنچه در این نوشتار میآید به متن و شخصیت پردازی درست و به اندازه هما برگردد، اما نمیتوان از بازی روان و رئال و صمیمانه ریما رامینفر هم غافل شد و نادیدهاش گرفت. پایتخت با شمایل هما نشان داد که یک مادر درست و واقعی چگونه میتواند تنشها را به آرامش تبدیل کند و با دیالوگ «آدم که خانوادهاش را ول نمیکند» بهتاش را دوباره به جمع خانوادگیشان بازگرداند؛ همان دیالوگی که در قسمت آخر وقتی بعد از برملا شدن همه فریبکاری و پنهانکاریها صمیمیت خانواده را از هم میپاشد و به فروپاشی کامل میرساند دوباره از دهان بهتاش به خود هما تحوبل داده میشود تا مانیفستی برای الگوی یک خانواده واقعی باشد.
منبع: مهر
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰