کد خبر : 262631
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 فروردین 1404 - 10:13
11 بازدید

وزیر علوم: دانشگاه نباید سندروم پایان‌نامه باشد

وزیر علوم: دانشگاه نباید سندروم پایان‌نامه باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها نباید سندروم پایان‌نامه باشند بلکه باید محلی برای حل مشکلات جامعه و کشور به شمار آیند. باشگاه خبرنگاران جوان – حسین سیمایی در کارگاه یک روزه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر درباره مدیریت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاه، منبع تولید علم است و علم، مولد قدرت،

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها نباید سندروم پایان‌نامه باشند بلکه باید محلی برای حل مشکلات جامعه و کشور به شمار آیند.

باشگاه خبرنگاران جوان – حسین سیمایی در کارگاه یک روزه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر درباره مدیریت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاه، منبع تولید علم است و علم، مولد قدرت، ثروت و منزلت است ولی سیاست‌گذاری ما باعث تغییراتی در مناسبات این سه مولفه می‌شود بنابراین نحوه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، امری بسیار حساس است.

وی افزود: وزارت علوم در این دوره تغییراتی در نحوه گفتمان آموزش عالی با مخاطبان آموزش عالی ایجاد کرده است که این تغییر گفتمان، ناشی از تغییرات نسلی است، نسلی که امروز ما به عنوان دانشجو سروکار داریم کاملا با دوران ما متفاوت است معروف به نسل زِد، نسل هوش مصنوعی و اینها اقتضائات و انتظاراتی کاملا متفاوت است و شخصا در گفتمان جدید از همان روز‌های اول (تصدی وزارت علوم) چهار موضوع را به عنوان مؤلفه‌های این گفتمان در صحبت‌ها و مصاحبه‌ها تاکید کردم.

وزیر علوم گفت: یکی از اصول از این گفتمان، اصل کرامت دانشگاهیان است، از ابتدا تاکید کردیم ما به کرامت ذاتی انسان اعتقاد داریم و در محیط دانشگاه واقعا معتقدیم به اینکه حرمت و کرامت استاد دانشگاه باید حفظ شود، زیرا اگر عزت و شخصیت استاد و دانشجو را مخدوش کردیم، دیگر نمی‌توانیم از او به عنوان یک عنصر مفید، مولد و معتقد انتظار داشته باشیم.

سیمایی ادامه داد: مولفه بعدی، مسئولیت اجتماعی دانشگاه و از عناصر یک دانشگاه نسل چهارم است، دانشگاه بایستی نسبت به ذینفعان خود اعم از دانشجو، کارمند و همیار علمی، جامعه، نظام و حتی بشریت، بی‌تفاوت و بی‌تعهد نباشد، دانشگاه نباید با جامعه گسست داشته باشد و نسبت به صنعت، اخلاق و ارزش‌ها بی‌تفاوت نباشد.

وی با تاکید بر ضرورت بازگرداندن نشاط و امید به محیط دانشگاه، تصریح کرد: یک انسان نا امید نمی‌تواند خلاق باشد و رویکرد ما این است که نشاط به دانشگاه برگردد.

سیمایی گفت: تاکید گفتمان جدید وزارت علوم بر پیشبرد توامان علم ایمان و عمل است، غایت اسلامی شدن این است که سه مولفه علم، ایمان و عمل در جان فارغ‌التحصیلان ما رسوخ کند و معتقدیم علم بی ایمان فایده ندارد.

وزیر علوم تاکید کرد: بنا بر قضاوت و ارزیابی بسیاری از ناظران بیرونی، تا حدودی و تا اندازه‌ای موفق بوده‌ایم، شاید کار مهمی در جهت بهبود وضع دانشگاه‌ها هنوز رخ نداده، اما همین که دانشگاه و دانشگاهیان دیدند رویکرد‌ها تغییر کرده است مهم است.

منبع: ایرنا

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn