کمپین «نه به تصادف» راه انداختیم، تعداد قربانیان تصادفات نوروزی۸درصد بیشتر شد/ این ۴ دلیل را جدی بگیریم

به گزارش خبرآنلاین روزنامه ایران نوشت: در آمار امسال، استانهای کرمان با ۱۰۲، سیستان و بلوچستان با ۹۸ و تهران با ۸۶ مورد فوتی بیشترین تلفات حوادث را داشتهاند. کارشناسان معتقدند، جادههای این استانها بسیار طولانی و مستقیم هستند و باعث خوابآلودگی راننده میشود. علت بعدی جدا نبودن مسیرهای رفت و برگشت، در واقع نبود
به گزارش خبرآنلاین روزنامه ایران نوشت: در آمار امسال، استانهای کرمان با ۱۰۲، سیستان و بلوچستان با ۹۸ و تهران با ۸۶ مورد فوتی بیشترین تلفات حوادث را داشتهاند.
کارشناسان معتقدند، جادههای این استانها بسیار طولانی و مستقیم هستند و باعث خوابآلودگی راننده میشود. علت بعدی جدا نبودن مسیرهای رفت و برگشت، در واقع نبود جداکننده در جادههاست که منجر به تصادفات میشود.
دکتر حسین کرمانپور، با اشاره به بالا بودن مرگومیرهای ناشی از تصادفات در کشور و ضرورت توجه ملی و همهجانبه به این مسأله، میگوید: «آمار اعلام شده نشان میدهد که با وجود تلاشهای انجام شده و هشدارهایی که از اسفند سال ۱۴۰۳ در قالب پویش «نه به تصادف!» به مسئولان و جامعه داده شد، متأسفانه در نوروز امسال، یعنی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا پایان روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۴، مرگومیرهای ناشی از تصادفات رانندگی بیش از ۸ درصد افزایش داشته است! و این نشان میدهد که ما هنوز در اول راه تلاش برای کاهش تصادفات جادهای هستیم.
اگر چه متأسفانه آمارهای مرگومیر ناشی از تصادفات نوروز امسال افزایشی بود، اما این پویش توانست توجه مسئولان و مردم را تا حدودی به این موضوع جلب کند و بویژه در دولت عزمی جدی در این زمینه به وجود آمد. حتی شخص رئیسجمهوری دستوراتی در این زمینه صادر کردند و برخی نهادها مصوباتی داشتند که امیدواریم این حرکت تداوم داشته باشد.»
از دیماه سال گذشته و بر اساس شرایط و اوضاع، پیشبینیها نشان میداد که با افزایش ۶ درصدی تصادفات مواجه خواهیم بود و اساساً یکی از دلایل راهاندازی پویش هم چنین پیشبینیهایی بود تا بتوانیم توجه مردم و مسئولان را به این مسأله و بحران جلب کنیم و در یک برنامه میانمدت، اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شود.»
در نوروز امسال صرفاً فاز اول آن کلید خورد و هدف آن هم هشدار، آگاهیبخشی و جلب توجه مردم و مسئولان به اهمیت مسأله تصادفات جادهای بود. طبیعتاً از یک پویش بیست روزه نمیتوان انتظار داشت که تغییرات اساسی در کیفیت جادهها، خودروها و نظارت بیشتر پلیس اتفاق بیفتد. عامل بخش عمدهای از تصادفات، بر اساس مطالعات انجام شده، عامل انسانی است؛ حتی گفته شده که دلیل بیش از ۸۰ درصد تصادفات عامل انسانی است. یعنی باید فرهنگ رانندگی اصلاح و در این زمینه فرهنگسازی شود؛ در یک پویش بیست روزه نمیتوان انتظار فرهنگسازی داشت؛ توجه داشته باشیم در بسیاری از کشورها، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تصادفات بعد از ۱۰ سال کار مستمر و مداوم همهجانبه تحقق پیدا کرده است؛ بنابراین در آغاز راه قرار داریم و همه مسئولان و مردم، صنایع، رسانهها، قانونگذاران و… باید به طور مستمر در این راه زمینههای لازم برای کاهش تصادفات را فراهم کنند.»
او همچنین درباره چگونگی ادامه پویش «نه به تصادف!» میگوید: «ما اکنون تابستان و تعطیلات بعد از امتحانات مدارس را پیش رو داریم و طبق آمارها تعداد فوتیهای تصادفات در ایام تعطیلات تابستان، یعنی تیر، مرداد و شهریور دو برابر ایام عید است. اکنون باید آنچه را که مسئولان میتوانند و در توان دارند، اجرایی کنند تا شاهد کاهش آمار باشیم.
۲۳۳۰۲
مطالب پیشنهادی از سراسر وب |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰