تیترکوتاه گزارش می دهد؛
پنل تخصصی «مروری بر نوآوری در صنعت خودرو» در آخرین روز نمایشگاه قطعات برگزار شد.
در آخرین روز از بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران، پنل تخصصی «مروری بر نوآوری در صنعت خودرو» با حضور جمعی از فعالان حوزه فناوری و نوآوری برگزار شد. این پنل که با هدف بررسی روندهای نوآورانه، زیرساخت های علمی و ظرفیت های فناورانه کشور در حوزه خودروسازی شکل گرفت، میزبان چهره هایی از بخش خصوصی، مراکز پژوهشی و دانشگاهی بود.
در این نشست، آلاله وفایی، مدیرعامل شرکت تامیکو، واقف وحیدی آذر، پژوهشگر نوآوری خودرو، و علی قاسمیان، رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران حضور داشتند و به بیان دیدگاه ها و تجارب خود در زمینه توسعه نوآوری در صنعت خودرو پرداختند.
از ایده تا محصول؛ مسیری که به زیرساخت نیاز دارد
در این پنل، بر لزوم شکل گیری زیست بوم نوآوری در صنعت خودرو تاکید شد. حاضران با اشاره به چالش های موجود در مسیر توسعه فناوری، از نبود ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه، ضعف سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، و همچنین کمبود زیرساخت های تست و آزمون به عنوان موانع اصلی یاد کردند.
لزوم ارتقاء فرهنگ سازمانی در پذیرش نوآوری
آلاله وفایی نیز در سخنان خود با اشاره به تجربه های صنعت خصوصی در مواجهه با نوآوری، بر ضرورت تحول در نگاه مدیران سنتی و تقویت فرهنگ پذیرش تغییر تاکید کرد. او گفت: بسیاری از راه حل های نوآورانه، در لایه های اجرایی با مقاومت مواجه می شوند، در حالی که باز بودن مسیر برای ایده های جدید، شرط بقا در بازار رقابتی امروز است.
روندهای جهانی و مسیر آینده صنعت خودرو ایران
واقف وحیدی آذر نیز با نگاهی تحلیلی به روندهای جهانی نوآوری در خودروسازی، از تحول دیجیتال، خودروهای برقی، پلتفرم های نرم افزاری، و فناوری های هوش مصنوعی به عنوان محورهای اصلی آینده صنعت یاد کرد و گفت: بدون همگامی با این روندها، صنعت خودروی کشور از بازارهای جهانی عقب خواهد ماند.
نقش دانشگاه در پیوند دانش و صنعت
علی قاسمیان، رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این پنل، با تاکید بر ظرفیت های علمی کشور در حوزه حمل و نقل، گفت: دانشگاه ها می توانند نقش کلیدی در شتاب دهی به نوآوری در صنعت خودرو ایفا کنند، مشروط بر آنکه تعامل واقعی و عملیاتی میان صنعت و مراکز آموزش عالی شکل بگیرد.
تهران میزبان سیزدهمین رویداد بزرگ صنعت پوشاک ایران