مدارس دولتی در همه مناطق تهران وجود دارد؟

کمبود مدارس دولتی در برخی مناطق تهران و افزایش گرایش اجباری خانوادهها به سمت مدارس غیردولتی، به یکی از بحثهای جدی در حوزه آموزش تبدیل شده است. باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه – در سالهای اخیر، موضوع کمبود ظرفیت مدارس دولتی در برخی مناطق تهران و افزایش گرایش اجباری خانوادهها به سمت مدارس غیردولتی، به یکی
کمبود مدارس دولتی در برخی مناطق تهران و افزایش گرایش اجباری خانوادهها به سمت مدارس غیردولتی، به یکی از بحثهای جدی در حوزه آموزش تبدیل شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه – در سالهای اخیر، موضوع کمبود ظرفیت مدارس دولتی در برخی مناطق تهران و افزایش گرایش اجباری خانوادهها به سمت مدارس غیردولتی، به یکی از بحثهای جدی در حوزه آموزش تبدیل شده است. بسیاری از والدین میگویند با وجود شهریههای بالای مدارس غیر دولتی، هیچ گزینهای جز ثبتنام فرزندان خود در این نوع مدارس ندارند.
عدم وجود مدرسه دولتی در مناطقی از تهران
در همین راستا علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در برخی مناطق کشور، از جمله نواحی ۵ و ۲۲ تهران و چند نقطه دیگر، با مشکلات کمبود مدرسه دولتی روبهرو هستیم.
سخنگوی آموزش و پرورش با بیان این که طبق قانون، سازندگان واحدهای مسکونی موظف هستند به ازای هر ۲۰۰ واحد، یک مدرسه احداث کنند؛ افزود: این تعهدات عملی نشده و حتی در پروژههایی با ۳۰۰ یا ۴۰۰ واحد نیز مدرسهای ساخته نشده است.
علی فرهادی ادامه داد: وقتی مدارس جدید ساخته نمیشوند و جمعیت منطقه رو به افزایش است، کمبود فضاهای آموزشی اجتنابناپذیر خواهد بود و این مسأله خانوادهها را با دغدغههایی جدی مواجه میکند. به همین دلیل تلاش ما این است که با بهرهگیری حداکثری از ظرفیت مدارس دولتی، روند ثبتنام را به گونهای مدیریت کنیم که هیچ دانشآموزی بدون امکان تحصیل باقی نماند.
سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: شهریه مدارس غیردولتی توسط سازمان مشارکتهای مردمی تعیین و در سامانه مربوطه منتشر شده است. مبالغی که بیش از این شهریهها دریافت میشود، معمولاً توافقی میان اولیا و مدرسه است و بیشتر به هزینههایی مانند تغذیه و ناهار مربوط میشود.
فرهادی گفت: کاش تمامی مدارس شرایطی مشابه داشتند و دانشآموزان میتوانستند در محیطی برابر تحصیل کنند. با این حال، از آنجا که قانونگذار فعالیت مدارس غیردولتی را به رسمیت شناخته و اساسنامه آنها را تصویب کرده است، وزارت آموزش و پرورش موظف به اجرای این قوانین خواهد بود.
دسترسی برابر به آموزش یکی از پایههای عدالت اجتماعی به شمار میرود، اما در سالهای اخیر خانوادههای ساکن برخی مناطق تهران از نبود ظرفیت کافی در مدارس دولتی گلایه دارند. آنها میگویند مجبور شدهاند فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبتنام کنند؛ مدارسی که به دلیل شهریههای بالا، فشار اقتصادی سنگینی را بر خانوادهها تحمیل میکند. این وضعیت، پرسشهایی جدی درباره تحقق عدالت آموزشی و برابری فرصتها در نظام تعلیم و تربیت کشور ایجاد کرده است.
ساخت مدارس دولتی توسط سپاه در منطقه ۲۲ تهران
در همین راستا احمد محمود زاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در همه مناطق تهران حتی منطقه ۱ مدرسه دولتی وجود دارد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان این که در منطقه ۳، ۷۰ درصد مدارس غیر دولتی است و ۳۰ درصد دولتی است؛ افزود: دوستان و والدینی که معتقدند مدارس دولتی در برخی مناطق وجود ندارد به دلیل عدم بازدید در منطقه است.
محمودزاده ادامه داد: سپاه در منطقه ۲۲ سه مدرسه دولتی ساخته تحویل آموزش و پرورش داده است.
محدوده جغرافیایی؛ مانع اصلی دسترسی به مدارس دولتی
با این حال، حتی در مناطقی که مدارس دولتی فعال هستند نیز خانوادهها با چالشهای دیگری روبهرو میشوند. بر اساس قوانین آموزش و پرورش، ثبتنام دانشآموزان در مدارس بر اساس محدوده جغرافیایی محل سکونت انجام میشود. به همین دلیل، ممکن است مدرسه دولتی در منطقهای وجود داشته باشد اما به دلیل موقعیت جغرافیایی منزل، امکان ثبتنام دانشآموزان در آن مدرسه فراهم نشود.
این موضوع باعث میشود برخی از خانوادهها، حتی با وجود مدارس دولتی، همچنان ناچار به انتخاب مدارس غیردولتی شوند؛ مسئلهای که دوباره بحث عدالت آموزشی و دسترسی برابر به آموزش رایگان را پررنگ میکند.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0