معرفی و بررسی جدیدترین کراس اور سایپا

خودروی ری را، به عنوان نخستین کراساور تولید داخل، موفق شد توجه بازار را به خود معطوف کند. در همین حال که ایرانخودرو مشغول آمادهسازی پروژه ری را بود، سایپا نیز برنامهای جاهطلبانه برای توسعه یک کراساوور اسپرت و جوانپسند با نام آریا آغاز کرد. هرچند عرضه این محصول با تأخیراتی مواجه شد، اما آریا
خودروی ری را، به عنوان نخستین کراساور تولید داخل، موفق شد توجه بازار را به خود معطوف کند. در همین حال که ایرانخودرو مشغول آمادهسازی پروژه ری را بود، سایپا نیز برنامهای جاهطلبانه برای توسعه یک کراساوور اسپرت و جوانپسند با نام آریا آغاز کرد. هرچند عرضه این محصول با تأخیراتی مواجه شد، اما آریا به عنوان یکی از پیشرفتهترین محصولات داخلی در راه است.
پلتفرم و زیرساخت
سایپا آریا بر پایه پلتفرم SP۱۰۰ ساخته شده که همان بستری است که شاهین از آن بهره میبرد. در واقع، آریا را میتوان نسخه هاچبک کراس شاهین دانست که با تجهیزات و امکانات پیشرفتهتری وارد بازار شده است. این خودرو به عنوان یکی از کاملترین محصولات تولید داخل معرفی خواهد شد.
طراحی ظاهری
نمای جلو
آریا در بخش طراحی، بسیاری از عناصر بصری شاهین را به ارث برده است. جلوپنجره، چراغها و سپر جلو الهام مستقیمی از سدان پرچمدار سایپا دارند. با این حال، استفاده از آکسنتهای کروم مات و رنگ مشکی در سپر جلو، چهرهای اسپرت و جذاب به آریا بخشیده است.
نمای جانبی
در نمای جانبی، آریا طراحی متمایز و جذابی ارائه میدهد که آن را از سایر محصولات داخلی متمایز میکند. رینگهای آلومینیومی با دیزاین خاص، روفرک کاربردی و فلپهای مشکی جانبی، ترکیبی جوانپسند و مدرن را خلق کردهاند.
نمای عقب
طراحی عقب آریا نسبت به جلو و کنارهها، محافظهکارانهتر عمل کرده است. چراغهای عقب بزرگ با گرافیکهای خاص نتوانستهاند تأثیر بصری قابل توجهی ایجاد کنند. با این وجود، هماهنگی رنگی سپر عقب با سایر قسمتهای بدنه، یکپارچگی مناسبی به طراحی بخشیده است.
مشخصات فنی
موتور و قدرت
آریا مجهز به موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی با کد ۴J۲۰V است که قادر به تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۹ نیوتن متر گشتاور می باشد. انتقال قدرت از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو انجام می شود.
این پیشرانه توسط شرکت DAE چین تأمین شده و از فناوری میتسوبیشی بهره میبرد. بکارگیری سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (DVVT) در ورودی و خروجی، مصرف سوخت بهینهای را تضمین میکند.
برند | سایپا |
مدل | آریا |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۱۴۰۴ |
حجم موتور | ۱۹۹۹ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۸ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | — |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | توییست بیم |
طول | ۴۰۵۰ میلی متر |
عرض | ۱۷۷۱ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۳۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۵۰ میلی متر |
وزن | ۱۳۳۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/50R17 |
شرکت عرضه کننده | سایپا |
برند نشان مادر | سایپا |
کشور سازنده | ایران |
سیستم تعلیق
با توجه به اینکه ساختار بدنه کراس اوور آریا به سایپا شاهین نزدیک است، طبیعی است که در بخش سیستم تعلیق نیز شاهد سیستم های مشابه باشیم. بر این اساس در محور جلو سایپا آریا از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در محور عقب آن سیستم تعلیق توییست بیم دیده می شود.
طراحی کابین و امکانات
فضای داخلی
کابین آریا نسبت به سایر محصولات سایپا، رویکرد طراحی کاملاً متفاوتی دارد. فضای داخلی با سبک مدرن، جوانپسند و در عین حال لوکسی طراحی شده که نشاندهنده تحول در رویکرد طراحی محصولات داخلی است.
کیفیت مواد
یکی از برجستهترین ویژگیهای آریا، استفاده از مواد سافتتاچ در کابین است. این خودرو نخستین محصول سایپا محسوب میشود که از این نوع مواد نرم در فضای داخلی بهره میبرد، تجربهای متفاوت و مطلوب برای سرنشینان فراهم میکند.
تجهیزات و امکانات
آریا با مجموعه جامعی از امکانات عرضه خواهد شد:
سیستمهای الکترونیکی:
- استارت دکمهای
- کروز کنترل
- دسته دنده الکترونیکی (خلبانی)
- صفحه نمایش لمسی مالتیمدیا
- کلاستر دیجیتال
راحتی و آسایش:
- سیستم تهویه اتوماتیک
- شارژر بیسیم تلفن همراه
- نورپردازی آمبیانس کابین
- فرمان کمکی برقی
ایمنی و کنترل:
- ترمز پارک الکترونیکی
- سیستم اتوهلد
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کنترل حرکت در سراشیبی
- رادار نقطه کور
- سنسور نور و باران
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا – کیسه هوای جانبی (آپشن) – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار نقطه کور |
امکانات رفاهی | سانروف برقی – صندلی برقی راننده – دسته دنده الکتریکی – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل – نور پردازی کابین – محدودکننده سرعت – سنسور نور – سنسور باران – گرمکن صندلی های جلو – استارت دکمه ای – ترمز پارک برقی – اتوهلد – کنترل حرکت در سراشیبی – نمایشگر لمسی – دوربین ۳۶۰ درجه – تهویه اتوماتیک – آینه های تاشو برقی – درِ صندوق عقب برقی – تنظیم حالت رانندگی – کلاستر دیجیتال – شارژر بیسیم تلفن همراه |
مزایا و معایب
مزایا | کابین به نسبت جادار – طراحی کابین مناسب – امکانات رفاهی قابل قبول – توان حرکتی مناسب |
معایب | طراحی بیرونی نه چندان به روز – نبود تجهیزات جدید ایمنی |
رقابت در بازار
آریا در کلاس کراس اوورهای کامپکت، رقیب مستقیم ری را محسوب می شود. هر دو این خودروها نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در صنعت خودروی کشور هستند. در میان محصولات مونتاژی نیز، MVM X۵۵ PRO به عنوان جدی ترین رقیب آریا شناخته می شود.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0