جورجو آرمانی (Giorgio Armani) در سال ۱۹۳۴ در پیاچنزا، ایتالیا متولد شد؛ طراح بزرگی که با نگاه مینیمالیستی و درک عمیق از ظرافت، نهتنها مد مردانه را از دهه ۱۹۸۰ متحول کرد، بلکه به یکی از ستونهای اصلی فرهنگ معاصر ایتالیا و جهان بدل شد. او برند آرمانی را در سال ۱۹۷۵ بنیان گذاشت و طی نیمقرن، آن را از یک خانه مد محلی به یک امپراتوری جهانی رساند.
طراحیهای او همواره ترکیبی از سادگی، وقار و استفاده از رنگهای خنثی بودند؛ ویژگیهایی که باعث شدند سبک آرمانی همیشگی و فراتر از موجهای زودگذر مد باقی بماند. به همین دلیل، نام او امروز همردیف با مفاهیمی چون ظرافت ایتالیایی و لوکس بودن بدون اغراق شناخته میشود.

خانواده و زندگی خصوصی جورجو آرمانی
او هیچگاه ازدواج نکرد و فرزندی نداشت، اما خانوادهاش (خواهرش رزانا، دو خواهرزادهاش سیلوانا و روبرتا و برادرزادهاش آندریا) همگی در شرکت فعالیت داشتند. سرجیو گالئوتی، شریک تجاری و همراه شخصی او، از مهمترین افراد زندگیاش بود. گالئوتی در سال ۱۹۸۵ بر اثر بیماری درگذشت. آرمانی بعدها درباره رابطهشان گفت:
درکی قوی میان ما بود. بدون نیاز به کلمات زیاد، همه چیز را از هم میفهمیدیم. او شجاع بود، چیزی که در من کمتر وجود داشت. من واقعگرا بودم و او نیرویی داشت که مکمل من شد.
در سالهای پایانی زندگی، نزدیکترین فرد به آرمانی لئو دلاورکو بود؛ رئیس طراحی مردانه در آرمانی که به «دست راست» او شهرت داشت. آرمانی در کتاب زندگینامهاش Per Amore درباره او نوشت:
کسی که خصوصیترین افکارم را، چه شخصی و چه کاری، به او سپردهام و او با نهایت احتیاط در دل خود نگه داشته است.
او در مصاحبهای با کوریره دلاسرا در ۲۰۲۴ گفته بود:
بهجز محبت عمیقی که به لئو دلاورکو دارم، کسی که سالها با من و نزدیکترین فرد به من است، فضایی برای عشق در زندگیام نداشتهام.
آرمانی در آخرین مصاحبهاش با فایننشال تایمز (آگوست ۲۰۲۵)، دلاورکو را بخشی از برنامههای جانشینی خود معرفی کرد:
برنامههای جانشینی من شامل انتقال تدریجی مسئولیتها به نزدیکترین افرادم است؛ لئو دلاورکو، اعضای خانوادهام و کل تیم کاری.

آرمانی و ورزش: ظرافت در میدان رقابت
در دهه ۲۰۰۰، آرمانی با درک ظرفیت فرهنگی ورزشکاران، فوتبالیستها را وارد جهان مد کرد. او ستارههایی مانند دیوید بکام، کاکا و کریستیانو رونالدو را بهعنوان نمادهایی از مرد مدرن (شیک، آراسته و الهامبخش) معرفی کرد. این نگاه نو باعث شد فوتبالیستها تنها ورزشکار باقی نمانند، بلکه به چهرههای فرهنگی و الگوساز در جامعه جهانی بدل شوند.

ورود به ورزش… و «شوا»
در سال ۲۰۰۴، آرمانی با راهاندازی خط تولید EA7 بهطور رسمی وارد عرصه ورزش شد. سکوی پرتاب اصلی این خط، خرید باشگاه بسکتبال المپیا میلان بود، اما طبق شایعات، انتخاب نام EA7 ادای احترامی به آندری شوچنکو، ستاره اوکراینی میلان و دوست نزدیک آرمانی بود.
رابطه او با شوچنکو چنان نزدیک بود که شوچنکو در یکی از مهمانیهایی که آرمانی برگزار کرده بود، با همسر آیندهاش آشنا شد.


همکاری آرمانی با تیم ملی ایتالیا
یکی از نقاط عطف این مسیر، طراحی لباسهای رسمی تیم ملی ایتالیا در یورو ۲۰۲۰ (برگزارشده در ۲۰۲۱) بود. کت آبی روشن با یقه ماندارین و شلوار مشکی، ادای احترامی به انزو بیرزوت و بازتابی از اصالت مد ایتالیا در سطح جهان بود.

یوونتوس و ناپولی
در سال ۲۰۲۲، آرمانی همکاری با یوونتوس را آغاز کرد و طراحی لباسهای رسمی تیمهای مردان و زنان این باشگاه را بر عهده گرفت. اما نقطه اوج حضور او در فوتبال، همکاری با ناپولی بود؛ زمانیکه EA7 از فصل ۲۲-۲۰۲۱ اسپانسر فنی این تیم شد.
پیراهنهای ناپولی با طراحی آرمانی دیگر صرفا لباس ورزشی نبودند، بلکه به نماد هویت شهری و فرهنگی بدل شدند؛ لباسی در مرز میان مد و ورزش.

عشق جورجو به المپیک
علاقه آرمانی به المپیک هم دیرینه بود. او لباس پرچمداران ایتالیا در تورین ۲۰۰۶ و سپس یونیفرمهای رسمی تیم المپیک ایتالیا از لندن ۲۰۱۲ تا امروز را طراحی کرد.
در آخرین پروژهاش که طراحی لباس ورزشکاران برای المپیک زمستانی میلان-کورتینا ۲۰۲۶ بود، او رنگ سفید را برگزید تا هماهنگی با قلههای برفی را بازتاب دهد. خودش در ماه مِی گفته بود:
میلان، المپیک و پارالمپیک… نمیتوانستم پروژهای الهامبخشتر از این تصور کنم. کار کردن با ورزشکاران ایتالیایی همیشه لذتبخش و مایه افتخار است. من رنگ سفید را انتخاب کردم تا سادگی، وضوح و پاکی، و بالاتر از همه «احترام» را نشان دهم.
او همواره خود را «شهروند مفتخر میلان» معرفی میکرد؛ شهری که به او آموزش، هویت و فرصتی برای ساختن امپراتوری جهانی بخشید.

مرگ و میراث ماندگار
جورجو آرمانی بیش از آنکه صرفا یک طراح مد باشد، معمار هویتی نوین برای ایتالیا بود؛ هویتی که مد، فرهنگ و ورزش را در هم تنید. او به فوتبالیستها چهرهای تازه بخشید، برای تیمهای ملی و باشگاهی لباسهایی طراحی کرد که به نماد جهانی بدل شدند و حتی روح المپیک را در قالب رنگ و پارچه به تصویر کشید.
آرمانی امپراتوریای با ارزشی بیش از ۱۰ میلیارد دلار ساخته بود و طبق گزارش مجله فوربس در میان ۲۰۰ میلیاردر برتر جهان قرار داشت.
جورجو آرمانی در ۴ سپتامبر ۲۰۲۵ در سن ۹۱ سالگی درگذشت. با وجود درگذشت او، میراثش همچنان از طریق برند جهانیاش زنده است؛ برندی که فراتر از مد، به سبک زندگی بدل شد.
پیشنهاد میکنیم: زندگی جنونآمیز «انزو فراری» خالق محبوبترین ماشین اسپورت جهان/ عشق سرعت و زندگی پرریسک و معشوقههای بیشمار
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0