کد خبر : 331833
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۳

مصالحه قیمتی خودرو؟

مصالحه قیمتی خودرو؟

به گزارش “پدال نیوز”  مصالحه به این شکل که ظاهرا ایران‌خودرو قیمت‌گذاری سازمان حمایت را به طور تلویحی پذیرفته و از طرف دیگر وزارت صمت نیز با عرضه برخی محصولات این خودروساز در سازمان بورس موافقت کرده است. روز گذشته جمشید ایمانی، قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو، اعلام کرد که قیمت جدید خودرو‌ها سه‌شنبه (امروز) به سازمان

به گزارش “پدال نیوز”

 مصالحه به این شکل که ظاهرا ایران‌خودرو قیمت‌گذاری سازمان حمایت را به طور تلویحی پذیرفته و از طرف دیگر وزارت صمت نیز با عرضه برخی محصولات این خودروساز در سازمان بورس موافقت کرده است.

روز گذشته جمشید ایمانی، قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو، اعلام کرد که قیمت جدید خودرو‌ها سه‌شنبه (امروز) به سازمان حمایت ارسال می‌شود و این سازمان یک ماه فرصت دارد نظر خود را اعلام کند؛ در غیر این صورت، شرکت می‌تواند قیمت‌ها را در سامانه ۱۲۴ ثبت و عرضه محصولات را بر همان مبنا انجام دهد.

از خردادماه سال جاری اختلافات بین ایران‌خودرو و وزارت صمت حول قیمت‌گذاری خودرو به اوج خود رسیده است. به طوری که اواخر خرداد ایران‌خودرو به دلیل عدم اصلاح قیمت از طرف وزارت صمت، خود راسا بهای محصولات خود را به طور میانگین ۲۲.۳ درصد افزایش داد که این موضوع با واکنش نهاد‌های نظارتی و وزارت صمت مواجه شد. اوایل تیرماه امسال نیز وزارت صمت بهای رسمی خودرو را ۱۵ درصد افزایش داد، اما هیچ یک از طرفین زیر بار قیمت اعلامی طرف مقابل نرفتند.

در نهایت نیز سازمان تعزیرات حکومتی وارد موضوع شده و فروش ایران‌خودرو متوقف شد. اختلافات همچنان در سطح بالایی باقی ماند تا ۱۱ شهریورماه که شورای رقابت اصلاحیه جدیدی روی دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو‌های سواری وارد کرده و در آن مقرر کرد که خودروسازان می‌توانند قیمت‌های پیشنهادی خود را با فرمول کاست پلاس محاسبه کرده و به سازمان حمایت ارائه دهند، این سازمان یک ماه فرصت خواهد داشت که این قیمت‌ها را تایید یا اصلاح کند، در غیر این صورت قیمت‌های اعلامی خودروسازان به عنوان قیمت نهایی در نظر گرفته خواهد شد. در همان نگاه اول این اصلاحیه به نوعی یک راه‌حل بینابینی به نظر می‌رسید که می‌تواند نقطه پایانی بر این اختلافات بگذارد.

حالا نیز اظهارات ایمانی نشان می‌دهد که ایران‌خودرو یک قدم به سمت این راه‌حل میانی حرکت کرده است. اما از طرف دیگر دیروز هیات پذیرش بورس کالای ایران، با عرضه سه محصول ری‌را، رانا و سورن ایران‌خودرو در بازار اصلی شرکت بورس کالای ایران موافقت کرد. البته این موضوع به معنای نهایی شدن فروش این سواری‌های پرتقاضای ایران‌خودرو در بورس کالا نیست چراکه عرضه در بورس کالا نیازمند مجوز وزارت صمت است.

عرضه خودرو در بورس کالا از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در بهمن‌ماه همان سال نیز متوقف شد، از آن زمان هیچ خودروی سواری به تالار نقره‌ای راه نیافته، اما بار‌ها سازمان بورس و خودروسازان تمایل خود را در مورد از سرگیری این شیوه فروش خودرو اعلام کرده‌اند، اما وزارت صمت مجوز لازم برای عرضه را صادر نکرده است. حالا نیز دوباره عرضه این خودرو‌ها در بورس کالا در سازمان بورس تصویب شده، اما هنوز خبری از مجوز سیاستگذار خودرویی نیست. البته می‌توان اینطور تعبیر کرد که با کمی عقب‌نشینی ایران‌خودرو ممکن است وزارت صمت نیز برای رسیدن به نوعی مصالحه این بار با فروش خودرو در تالار نقره‌ای بورس موافقت کند.

البته نکته اصلی عرضه خودرو در بورس کالا، فروش آن به قیمتی بین قیمت بازار و کارخانه بوده است. اما حالا که فاصله قیمتی بین این دو مرجع تا حد زیادی کمرنگ شده، مطرح شدن دوباره این شیوه فروش کمی عجیب به نظر می‌رسد.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار