قطعه سازان از بدهی ۶۲۰ همتی و آینده فروشی خودروسازان پرده برداشتند!

نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، امروز ۲۲ شهریور با حضور محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن، آرش محبی نژاد دبیر انجمن و اعضای هیئت مدیره شامل فرامرز طیبی، بابک کریم خان و ابراهیم دوست زاده برگزار شد. در این نشست، تازه ترین آمارهای مالی و عملیاتی صنعت خودرو و
نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، امروز ۲۲ شهریور با حضور محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن، آرش محبی نژاد دبیر انجمن و اعضای هیئت مدیره شامل فرامرز طیبی، بابک کریم خان و ابراهیم دوست زاده برگزار شد. در این نشست، تازه ترین آمارهای مالی و عملیاتی صنعت خودرو و همچنین چالش های ساختاری آن مورد بررسی قرار گرفت.
بدهی ۶۲۰ همتی خودروسازان؛ رکوردی خطرناک در تاریخ صنعت خودرو
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن، با ارائه گزارشی جامع از وضعیت دو خودروساز بزرگ کشور، از بدهی بی سابقه ۶۲۰ همتی و زیان انباشته ۳۱۰ همتی خبر داد و تأکید کرد: ادامه این روند می تواند کل زنجیره تأمین خودرو را دچار توقف و فروپاشی کند. او همچنین میزان آینده فروشی خودروسازان از طریق قراردادهای سه جانبه، اوراق گام، خرید دین و ال سی داخلی را ۱۲۰ همت برآورد کرد.
شکاف ۶۴۰ همتی بازار و کارخانه؛ بار سنگین بر دوش مصرف کننده و تولیدکننده
به گفته محبی نژاد، شکاف بازار خودرو در سال های اخیر – تفاوت قیمت بازار آزاد و کارخانه – به ۶۴۰ همت رسیده و این شکاف عملاً بار سنگینی را بر دوش مصرف کننده و تولیدکننده گذاشته است. او هشدار داد: اقتصاد تابع دستور نیست؛ اگر منابع مالی به درستی مدیریت نشود، تولید صنعت خودرو با چالش جدی روبه رو خواهد شد.
اختلاف عملکرد ایران خودرو و سایپا در پرداخت مطالبات قطعه سازان
دبیر انجمن همچنین درباره اختلاف رویکرد ایران خودرو و سایپا توضیح داد: ایران خودرو با پذیرش پیشنهاد انجمن، امکان تسویه ۶۰ روزه از محل اعتبار قطعه سازان را اجرا کرده و طی سه هفته گذشته ۱۵ همت اسناد مالی در اختیار قطعه سازان گذاشته است. اما سایپا به دلیل مشکلات شدید مالی این راهکار را نپذیرفته و ورودی روزانه آن از ۷۰۰ میلیارد تومان به ۱۵ میلیارد تومان کاهش یافته است.
کاهش ۱۹ درصدی تولید خودرو در پنج ماه نخست امسال
وی با اشاره به آمار تولید گفت: در پنج ماهه نخست امسال، تولید خودرو در کشور ۱۹ درصد کاهش یافته و تولید سواری ها نیز با ۱۶ درصد افت همراه بوده است. در مردادماه، هرچند ایران خودرو توانست رشد ۲۶ درصدی ثبت کند و مجموع تولید تجمیعی سواری را به رشد مثبت دو درصد برساند، اما سایپا همچنان با کاهش بیش از ۳۰ درصدی تولید مواجه است.
قیمت گذاری دستوری و سیاست های جزیره ای، ریشه اصلی بحران
محبی نژاد مهم ترین عامل نابسامانی صنعت خودرو را قیمت گذاری دستوری و تصمیم گیری چندجزیره ای دانست و گفت: مجلس مسیر خود را می رود، دولت تصمیم دیگری دارد، خودروسازان بلاتکلیف اند و در این میان مردم بزرگ ترین بازندگان هستند؛ زیرا خودرو را با نرخ های نزدیک به ارز آزاد خریداری می کنند.
نجفی منش: تعرفه قطعات نباید بالاتر از خودرو باشد
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن، نیز در این نشست با اشاره به موضوع تعرفه واردات خودرو تصریح کرد: ما مخالف واردات نیستیم، اما تعرفه قطعات باید کمتر از تعرفه خودرو باشد. اگر واردات خودرو ۲۰ درصد تعرفه دارد، قطعات نباید بیش از ۴ تا ۵ درصد تعرفه بخورد.
وی یادآور شد که در ترکیه هزینه واردات خودرو بیش از ۱۰۰ درصد است، هرچند در قالب مالیات، نه تعرفه.
کیفیت خودرو مسیر بی انتهاست؛ توقف یعنی عقب ماندگی
نجفی منش در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت خودروهای داخلی اذعان کرد: کیفیت مسیر بی انتهاست. اگر بگوییم از کیفیت راضی هستیم یعنی به ته خط رسیده ایم. ما باید پیوسته کیفیت را ارتقا دهیم، حتی اگر امروز رضایت کامل وجود ندارد.
انتقاد از نظام تعرفه ای؛ حمایت از تولید داخلی یا ضربه به آن؟
ابراهیم دوست زاده، عضو هیئت مدیره انجمن، نیز با انتقاد از نظام تعرفه ای فعلی گفت: وقتی تعرفه واردات خودرو ۲۰ درصد و متوسط تعرفه قطعات ۲۴ درصد است، عملاً برخلاف قانون حمایت از تولید داخلی عمل می کنیم. ابزار تعرفه باید برای حمایت از تولیدکننده داخلی باشد، نه علیه او.
خسارت چند هزار میلیاردی در بندر شهید رجایی و بی توجهی به جبران
محبی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خسارت های واردشده در بندر شهید رجایی اظهار کرد: این خسارت ها فقط شامل قطعات مستقیم نبود، بلکه مایحتاج قطعه سازان نیز از بین رفت. برآورد خسارت چند هزار میلیارد تومان است، اما مهم تر از خسارت مستقیم، عدم النفع قطعه سازان است که تاکنون هیچ جبرانی برای آن صورت نگرفته است.
راهکار قطعه سازان: تزریق نقدینگی فوری و تمدید حمایت های مالیاتی و بیمه ای
او در پایان تأکید کرد: تمدید مصوبات حمایتی در حوزه بیمه و مالیات و همچنین تزریق فوری دست کم ۱۰ همت نقدینگی به هر یک از خودروسازان بزرگ، شرط جلوگیری از افت تولید و بحران جدی تر در این صنعت است.
این نشست با تأکید اعضای انجمن بر ضرورت اصلاح سیاست گذاری، حذف قیمت گذاری دستوری و ایجاد هماهنگی نهادی پایان یافت؛ موضوعاتی که اگر محقق نشوند، آینده صنعت خودرو همچنان در هاله ای از ابهام باقی خواهد ماند.
تیترکوتاه مدیا
قطار بورس حرکت میکند یا منتظر سیگنال سیاسی میماند؟
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0