کد خبر : 336874
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۷

ظرفیت جذب ۲.۱ میلیون تن خرما توسط صنایع تبدیلی

ظرفیت جذب ۲.۱ میلیون تن خرما توسط صنایع تبدیلی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان این مطلب گفت: ۱۰۲۵ واحد صنایع تبدیلی در کشور ایجاد شده که دارای ظرفیت جذب دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن خرما هستند. کریم ذوالفقاری افزود: در حال حاضر ۱۹۷ واحد نیمه تمام نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰ درصد در زمینه فرآوری و درجه‌بندی و

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان این مطلب گفت: ۱۰۲۵ واحد صنایع تبدیلی در کشور ایجاد شده که دارای ظرفیت جذب دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن خرما هستند.

کریم ذوالفقاری افزود: در حال حاضر ۱۹۷ واحد نیمه تمام نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰ درصد در زمینه فرآوری و درجه‌بندی و بسته‌بندی خرما به ظرفیت اسمی جذب ۴۱۸ هزار تن خرما در کشور وجود دارد که در صورت تامین اعتبار به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با بیان این که خرما علاوه بر دارا بودن ارزش غذایی بالا، سهم قابل توجهی در ارزآوری و توسعه صنایع تبدیلی دارد، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر، توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما، ضمن ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد برای باغداران و روستاییان، زمینه را برای افزایش صادرات و ایجاد اشتغال، فراهم کرده است.

ذوالفقاری اضافه کرد: حمایت از نخلداران، توسعه زیر‌ساخت‌های صادراتی و گسترش صنایع تبدیلی می‌تواند جایگاه ایران را در بازار‌های جهانی، ارتقا دهد.

وی ادامه داد: توسعه زنجیره ارزش خرما از نخلستان تا بازار جهانی، حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محصولات نوین، ایجاد شهرک‌های تخصصی و پایانه‌های صادراتی خرما در استان‌های قطب تولید، بازسازی و نوسازی واحد‌های صنایع تبدیلی فرسوده، تقویت حضور در بازار‌های هدف مانند هند، چین و اروپا، از فرصت‌های پیش رو برای این محصول و صنایع تبدیلی آن می‌باشد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۳، ۴۲۳.۵ هزار تن انواع خرما به ارزش ۳۹۱.۲۶ میلیون دلار به ۸۴ کشور جهان از جمله: اتریش، اسپانیا، ژاپن، چین، استرالیا، اوکراین، دانمارک، افغانستان، ازبکستان، ارمنستان، امارات متحده عربی و کانادا صادر شده است.

وی با اذعان به این که میانگین ارزش صادراتی هر کیلوگرم خرما، حدود ۹۰ سنت بوده است، عدم آشنایی صادرکنندگان با روش‌های نوین بازاریابی، عدم شناخت نیاز بازار، ضعف در برندینگ، توان مالی محدود صادرکنندگان، عدم آشنایی با تکنولوژی‌های مدرن بسته بندی و فرآوری و عدم بکارگیری آن‌ها به دلایل مشکلات مالی و اقتصادی و رعایت نکردن استاندارد کشور‌های هدف را از عوامل عدم امکان فروش خرمای ایران در بازار جهانی به قیمت مناسب دانست.

ذوالفقاری تاکید کرد: خرما نباید تنها به‌عنوان یک محصول کشاورزی سنتی دیده شود، بلکه می‌تواند محور توسعه صنایع غذایی، دارویی و حتی انرژی‌های نو باشد.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار