تصاویر؛ 10 انیمیشن چشمنواز که با دست طراحی شدند

در سال ۱۹۰۸، امیل کول با انتشار یک انیمیشن کوتاه نقطه عطفی در تاریخ انیمیشن ایجاد کرد. این اثر به طور گسترده به عنوان اولین کارتون جهان شناخته میشود و پایهگذار مسیری بود که انیمیشن را از آغازهای ساده به اوج خلاقیت رساند. از آن زمان انیمیشنهایی که دست طراحی شدند، به سرعت تکامل یافتند و به فیلمهای
در سال ۱۹۰۸، امیل کول با انتشار یک انیمیشن کوتاه نقطه عطفی در تاریخ انیمیشن ایجاد کرد. این اثر به طور گسترده به عنوان اولین کارتون جهان شناخته میشود و پایهگذار مسیری بود که انیمیشن را از آغازهای ساده به اوج خلاقیت رساند. از آن زمان انیمیشنهایی که دست طراحی شدند، به سرعت تکامل یافتند و به فیلمهای کوتاه تئاتری پیچیدهای تبدیل شدند که توسط پیشگامانی مانند والت دیزنی، اوب ایورکس، برادران مکس و دیو فلیشر ساخته میشدند. همزمان، در آمریکای جنوبی و اروپا، آثار پیشرو مانند ماجراهای شاهزاده احمد محصول ۱۹۲۶، به عنوان قدیمیترین فیلم بلند انیمیشن، مرزهای این هنر را گسترش دادند.
انیمیشن دستساز که بر پایه طراحیهای دستی و قاببهقاب بنا شده، برای دهها سال شکل اصلی داستانگویی انیمیشنی در سراسر جهان بود. این روش تا ظهور فناوری CGI (انیمیشن کامپیوتری) سلطه داشت و هنوز هم در کشورهایی مانند ژاپن، جایی که انیمههای دوبعدی با عمق احساسی و هنریشان میدرخشند، رونق دارد؛ اما متاسفانه، در سینمای آمریکای شمالی، انیمیشنهای دستساز تقریبا از صحنه خارج شدهاند و جای خود را به تولیدات سهبعدی دادهاند که بیش از بیست سال است بر پردههای سینما حکمرانی میکنند. با این حال، بهترین انیمیشنهای دستساز همچنان جذابیت خود را حفظ کردهاند؛ زیبایی هنری منحصربهفردشان، همراه با داستانسرایی استادانه، آنها را به گنجینههایی ابدی تبدیل کرده است.
اگر بخواهیم به بررسی بهترین انیمیشنهای دستساز بپردازیم، میتوانیم ساعتها بحث کنیم، زیرا این حوزه پر از شاهکارهایی است که نسلها را تحت تاثیر قرار دادهاند. ما در این مقاله گلچینی از بهترین انیمیشنهای دستساز را به شما معرفی میکنیم که میتوانید با تماشای آنها به اوج لذت و سرگرمی دست یابید.
۱۰. کلاوس (Klaus)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۸.۲ از ۱۰
- سال انتشار: ۲۰۱۹
- مدت زمان: ۹۷ دقیقه
- ژانر: کمدی، خانوادگی
- کارگردان: سرجیو پابلوس
در سالهای گذشته، بسیاری از انیماتورهای برجسته که مسیر حرفهایشان را در استودیوهای دیزنی آغاز کردند، با تاسیس استودیوهای مستقل، به خلق آثار خیرهکنندهای پرداختند که مرزهای هنر را در صنعت انیمیشن سازی جابهجا کرد. یکی از این چهرههای الهامبخش، سرجیو پابلوس است که با مشارکت در بهترین انیمیشنهای دستساز مانند گوژپشت نتردام، هرکول و تارزان مهارتهای خود را به نمایش گذاشت.
انیمیشن کلاوس به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز، دلایل متعددی برای موفقیت چشمگیرش دارد. این اثر نخستین انیمیشنی است که با ترکیب حرکت سیال دوبعدی و رنگهای زنده و پویا، همراه با نورپردازی هوشمندانه مبتنی بر (CGI) سبکی منحصربهفرد خلق کرده است. این رویکرد، انیمیشن را به گونهای جلوه میدهد که گویی صفحات یک کتاب مصور کریسمسی جان گرفته و زنده شدهاند. علاوه بر جنبههای بصری، داستان کلاوس نیز نقش کلیدی در موفقیت آن دارد؛ روایتی تازه و خلاقانه از خاستگاه بابانوئل که بر تمهای عمیقی مانند دوستی واقعی، غلبه بر تعصبات، از خودگذشتگی و این اصل که مهربانی همیشه مهربانی به همراه میآورد، تمرکز دارد.
این عناصر، کلاوس را نه تنها به یک سرگرمی فصلی؛ بلکه به اثری ماندگار تبدیل کرده که مخاطبان را در همه سنین مجذوب خود میکند. در میان بهترین انیمیشنهای دستساز، کلاوس نمونهای برجسته از چگونگی ادغام سنت و نوآوری است. این فیلم نشان میدهد که حتی در عصر سلطه دیجیتال، انیمیشنهای دستی همچنان قدرت جذب دارند و میتوانند با داستانسرایی هوشمندانه، پیامهای اخلاقی را به زیبایی منتقل کنند.
۹. غول آهنی (The Iron Giant)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۸.۱ از ۱۰
- سال انتشار: ۱۹۹۹
- مدت زمان: ۸۵ دقیقه
- ژانر: علمی تخیلی، خانوادگی
- کارگردان: برد برد
در دهه ۱۹۹۰ صنعت انیمیشن شاهد موجی از تولیدات خارج از چارچوب دیزنی بود. جایی که استودیوهای رقیب تلاش میکردند تا از موفقیتهای غولآسای دیزنی سهمی ببرند. در میان همهی این استودیوها، برادران وارنر برجستهترین نقش را ایفا کرد و آثاری مانند گربهها نمیرقصند، جستجو برای کملوت و غول آهنی را به بازار عرضه کرد. اگرچه هیچکدام از این آثار سود مالی چشمگیری برای وارنر به ارمغان نیاوردند؛ اما غول آهنی به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز، جایگاهی ویژه در دل مخاطبان و منتقدان یافت.
این اثر بر پایه رمان مرد آهنی نوشته تد هیوز ساخته شد و کارگردانی آن بر عهده برد برد بود کسی که با نویسندگی در سریال محبوب سیمپسونها و هدایت شاهکارهایی مانند شگفتانگیزان و راتاتویی برای پیکسار، شهرتی جهانی کسب کرده است. داستان غول آهنی دربارهی یک ربات غولپیکر است او برنامهریزی شده تا نابودگر باشد؛ اما دوستی عمیقش با پسربچهای به نام هوگارت او را به سوی کشف زندگی واقعی سوق میدهد جایی که عشق، مهربانی و انتخابهای شخصی بر برنامهریزی مکانیکی غلبه میکنند. غول آهنی اثبات کرد که اثبات کرد که بهترین انیمیشنهای دستساز میتوانند با داستانسرایی عمیق و هنرمندی خالص، حتی بدون موفقیت تجاری اولیه، به آثار کلاسیک جاودان تبدیل شوند.
۸. سرزمین قبل از تاریخ (The Land Before Time)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۷.۴ از ۱۰
- سال انتشار: ۱۹۸۸
- مدت زمان: ۶۸ دقیقه
- ژانر: فانتزی
- کارگردان: دان بلات
در میان انیماتورهای سابق دیزنی که به مسیر مستقل گام نهادند، شاید هیچکدام تاثیرگذاری به اندازه دان بلات نداشته باشند. دوران اولیه حرفهای او پس از ترک دیزنی، پر از چالش بود. از فروش ناامیدکننده فیلم اولش راز نیمح گرفته تا بحران سقوط صنعت بازیهای ویدیویی در سال ۱۹۸۳، درست زمانی که او با پروژههایی مانند لانه اژدها و آس فضایی به موفقیتهایی دست یافته بود. با این حال، این تجربیات او را نه تنها دلسرد نکرد؛ بلکه توجه اسطوره بزرگی مانند استیون اسپیلبرگ را جلب کرد. سرزمین قبل از تاریخ را میتوان به عنوان یک شاهکار واقعی توصیف کرد چیزی شبیه به رعد و برق در بطری که انرژی خلاقانهای بینظیر آزاد کرد.
سرزمین قبل از تاریخ به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز، دنیای ماقبل تاریخ را با فضایی غنی و پرجزئیات زنده میکند که دایناسورها را با وزن و عظمت واقعیشان به تصویر میکشد و زیبایی طبیعت وحشی را، حتی با حداقل انسانانگاری، برجسته میسازد. در دنیای بهترین انیمیشنهای دستساز، این اثر نمونهای درخشان از چگونگی ترکیب هنر دستی با داستانسرایی عمیق است. دان بلات با این اثر، نه تنها مرزهای انیمیشن را گسترش داد؛ بلکه نسلی را با درسهای زندگی آشنا کرد.
۷. راز نیمح (The Secret of NIMH)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۷.۵ از ۱۰
- سال انتشار: ۱۹۸۲
- مدت زمان: ۸۲ دقیقه
- ژانر: فانتزی
- کارگردان: دان بلات
تصمیم دان بلات برای ترک استودیو دیزنی ریشه در ناامیدی عمیقی داشت که از سیاستهای شرکت در دهه ۱۹۷۰ نشات میگرفت، دورانی پس از مرگ والت دیزنی و برادرش روی. مدیران جدید، با رویکردی محتاطانه تلاش میکردند تا ریسکها را به حداقل برسانند. از بازیافت انیمیشنهای قدیمی گرفته تا تولید فیلمهای کمتر در بازههای زمانی طولانیتر، و انتخاب داستانهایی ایمن که فاقد پیچیدگی و عمق آثار کلاسیکی مانند پینوکیو یا زیبای خفته بودند. این رویکرد، خلاقیت را خفه میکرد و بلات را وادار به ترک دیزنی کرد.
راز نیمح بر اساس رمان محبوب خانم فریزبی و موشهای نیمح نوشته رابرت سی اوبراین ساخته شده است. اگرچه این اثر نتوانست سرمایه اولیه بلات را بازگرداند؛ اما به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز، تا به امروز مورد تحسین گسترده قرار گرفته است. سبک منحصربهفرد بلات با شخصیتهای پرزرقوبرق و طراحیهای دستی دقیق، با جلوههای ویژهای ترکیب شده که یادآور تکنیکهای کلاسیک در سفید برفی و هفت کوتوله است این اثر به اوج شاهکار بودن خود رساندهاند.
در میان بهترین انیمیشنهای دستساز، راز نیمح نمونهای درخشان از چگونگی احیای سنتهای دستی در برابر رویکردهای تجاری نوین است. دان بلات با این اثر، نه تنها مرزهای هنر انیمیشن را گسترش داد؛ بلکه نشان داد که بهترین انیمیشنهای دستساز میتوانند با سادگی و داستان عمیقشان نسلهای زیادی را مجذوب خود کنند.
۶. سفید برفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۷.۶ از ۱۰
- سال انتشار: ۱۹۳۷
- مدت زمان: ۸۳ دقیقه
- ژانر: فانتزی، خانوادگی
- کارگردان: دیوید هند، ویلیام کوترل، ویلفرد جکسون
والت دیزنی به خوبی آگاه بود که شرکت نوپایش نمیتواند تنها با تولید فیلمهای کوتاه تئاتری دوام بیاورد. او با نگاهی بلندپروازانه ، ایدهای خطرناک یعنی آموزش انیماتورهایش برای ارتقای تکنیکها در مجموعه فیلمهای کوتاه سمفونیهای احمقانه و سپس آمادهسازی برای انتشار نخستین فیلم انیمیشن بلند به صورت تکنیکالر قدم در مسیر پرتگاه قرار داد. این ایده با موجی از تمسخر و تردید روبرو شد.
از نخبگان هالیوود گرفته تا حتی همسرش، لیلیان این حرکت را حماقت دیزنی نامیدند؛ اما والت تسلیم نشد. او خانهاش را رهن گذاشت تا هزینههای تولید را تامین کند و با نمایش فیلمهای خام، بانک آمریکا را متقاعد کرد تا وامی برای تکمیل پروژه بدهد. در نهایت، این ریسک بزرگ به ثمر نشست و یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز تاریخ سینما متولد شد. سفید برفی و هفت کوتوله، به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز کلاسیک، ممکن است در قیاس با انیمیشنهای دیجیتال امروزی ساده به نظر برسد؛ اما همچنان توانایی برانگیختن احساسات عمیق را حفظ کرده است دقیقا مانند زمانی که در سال ۱۹۳۷ اکران شد.
این اثر بر پایه فضایل بنیادین انسانی بنا شده و آنها را در تقابل با رذایل تاریکی همچون حسادت و نفرت قرار میدهد.ولی آنچه سفید برفی را در میان بهترین انیمیشنهای دستساز متمایز میسازد، هنر استادانه در انیمیشن شخصیتها و طراحی پسزمینههاست. هر شخصیت، از سفید برفی مهربان تا کوتولههای پرجنبوجوش، با روحی منحصربهفرد جان میگیرد؛ حالات چهره و حرکات بدن آنها چنان طبیعی است که واقعیتی زنده به آنها میبخشد و مخاطب را به دنیای افسانهها میکشاند.
۵. شیر شاه (The Lion King)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۸.۵ از ۱۰
- سال انتشار: ۱۹۹۴
- مدت زمان: ۸۹ دقیقه
- ژانر: موزیکال
- کارگردان: راجر آلرس، راب مینکاف
شیر شاه یکی از شاهکارهای بی بدیل دیزنی است که مسیری مسیری پرپیچوخم را برای تبدیل شدن به بهترین انیمیشنهای دستساز پیمود. این پروژه برای سالها تنها به عنوان ایدهای خام باقی ماند، در حالی که تیم دیزنی تلاش میکرد داستانی گیرا و مناسب برای آن خلق کند. تولید آن همزمان با پوکاهانتاس آغاز شد و بیشتر استعدادهای برتر استودیو به سمت پوکاهانتاس کشیده شدند؛ انیمیشنی که در آن زمان به عنوان ایدهای برتر و پرپتانسیلتر دیده میشد.
شیرشاه، در مقابل، به عنوان یک پروژه فرعی تلقی میگردید، که قرار بود زودتر اکران شود. این رویکرد مخاطرهآمیز بود؛ زیرا آخرین باری که دیزنی چنین ایدهای را امتحان کرده بود با اثر نجاتدهندگان داون آندر بود که نتیجه آن فاجعه بار بود. ولی این بار همه چیز عوض شد پس از اکران پوکاهانتاس در بهترین حالت به عنوان اثری متوسط با عناصری بحثبرانگیز شناخته میشود در حالی که شیرشاه به پرفروشترین انیمیشن سنتی تمام دوران تبدیل شد و جایگاه خود را در میان بهترین انیمیشنهای دستساز تثبیت کرد.
۴. شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۸.۳ از ۱۰
- سال انتشار: ۱۹۹۷
- مدت زمان: ۱۳۳ دقیقه
- ژانر: فانتزی، ماجراجویی
- کارگردان: هایائو میازاکی
شاهزاده مونونوکه یکی دیگر از بهترین انیمیشنهای دستساز است که با هوشمندی از کلیشههای رایج فیلمهای محیط زیستی دوری میجوید و شعار رایج انسان بد، طبیعت خوب را رد میکند. در عوض، فیلم لایههای پیچیدهای از خیر و شر را در هر دو جبهه به تصویر میکشد و تعادلی ظریف میان انسان و طبیعت برقرار مینماید.
داستان انیمه از این قرار است که ساکنانی به نام آیرونتاون جنگل را برای استخراج آهن نابود میکنند. آنها جامعهای از افراد راندهشده و حاشیهنشین هستند که به این منابع برای دفاع در برابر جنگسالاران بیرحم نیاز دارند. از سوی دیگر، ارواح جنگل با تمام قوا از خانههای خود محافظت میکنند؛ اما دیدگاه جبرگرایانهشان آنها را از سازگاری با تغییرات بازمیدارد و به درگیریهای اجتنابناپذیر دامن میزند.
از منظر فنی، مونونوکه یکی از روانترین و پویاترین نمونهها در میان بهترین انیمیشنهای دستساز است. حرکات شخصیتها با دقت و ظرافتی طراحی شده که احساسات پیچیده را به زیبایی منتقل میکند، در حالی که پسزمینهها چنان پرجنبوجوش و مملو از جزئیات هستند که گویی بخشی از دنیای واقعی هستند.
۳. عزیز مصر (The Prince of Egypt)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۷.۲ از ۱۰
- سال انتشار: ۱۹۹۸
- مدت زمان: ۹۹ دقیقه
- ژانر: موزیکال، خانوادگی
- کارگردان: سایمون ولز، برندا جپمن
وقتی مایکل آیزنر در سال ۱۹۸۴ سکان هدایت دیزنی را به دست گرفت؛ جفری کاتزنبرگ را برای نظارت بر بخش انیمیشن استخدام کرد تصمیمی که تاثیرات متنوعی بر میراث دیزنی گذاشت. گاهی پیشنهادهای او برای بازنویسی فیلمنامهها منجر به خلق آثار بهتری میشد؛ اما در مواردی نیز نزدیک بود برخی از پروژههای بهترین انیمیشنهای دستساز را نابود کند. برای مثال، اصرار او بر اینکه شخصیت وودی در داستان اسباببازیها بدجنستر باشد تقریبا کل فیلم را به خطر انداخت و حتی پیشنهاد حذف آهنگ ماندگار بخشی از دنیای تو از پری دریایی کوچولو را داد. این رویکردهای پرریسک، بخشی از سبک مدیریتی او بود که خلاقیت را با چالشهای جدی همراه میکرد.
در سال ۱۹۹۴ پس از مرگ ناگهانی فرانک ولز، رئیس دیزنی، کاتزنبرگ با روابطی تیره و تلخ از شرکت جدا شد و با همکاری استیون اسپیلبرگ و دیوید گفن، استودیو دریمورکس را تاسیس کرد. هدف اصلی او، به چالش کشیدن سلطه دیزنی بر دنیای انیمیشنها بود. دومین انیمیشن دریمورکس و نخستین اثر دوبعدی آنها، عزیز مصر بود. پروژهای پرشور برای کاتزنبرگ به شمار میرفت که بر اساس داستان کتاب خروج از تورات ساخته شده بود.
این اثر نه تنها یکی از درخشانترین آثار دریمورکس است، بلکه به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز حماسی تاریخ سینما شناخته میشود. عزیز مصر با زوایای سبکی و انتخابهای کارگردانی هوشمندانه، حس باشکوهی را که شایسته یک داستان کتاب مقدس است به زیبایی القا میکند.
۲. دیو و دلبر (Beauty and the Beast)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۸ از ۱۰
- سال انتشار: ۱۹۹۱
- مدت زمان: ۸۷ دقیقه
- ژانر: موزیکال، عاشقانه
- کارگردان: گری تروزدیل، کرک ویس
دهه ۱۹۹۰ را میتوان به عنوان طلاییترین عصر دیزنی توصیف کرد؛ دورانی که انیمیشنهای این استودیو نه تنها فرهنگ عامه را شکل میدادند؛ بلکه جوایز اسکار را یکی پس از دیگری درو میکردند، به ویژه به لطف موسیقیهای گیرا و ماندگارشان. دیزنی این دوره طلایی را مدیون یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز یعنی دیو و دلبر است که به لطف آن به اوج شکوه خود رسید.
تولید این اثر با چالشهای جدی همراه بود. کارگردان اولیه، ریچارد پوردوم، پس از این که جفری کاتزنبرگ، رئیس وقت بخش انیمیشن دیزنی، دستور بازنویسی کامل فیلمنامه و شروع دوباره پروژه را داد از کار کنارهگیری کرد. این تغییر برای تیم انیمیشن بسیار دشوار بود؛ زیرا آنها مجبور شدند فیلم را تنها در دو سال آماده کنند تا برای اکران در سال ۱۹۹۱ آماده شود. در حالی که پروژههای انیمیشن معمولا چهار سال زمان میبردند.
علاوه بر این، هاوارد اشمن، ترانهسرای برجسته انیمیشن، در حال مبارزه با عوارض ایدز بود و در نهایت جان خود را از دست داد به همین دلیل، تیم تولید به نیویورک نقل مکان کرد تا نزدیکتر به او باشند و از ایدههایش بهره ببرند. با وجود همه این سختیها، تلاشها به بار نشست و دیو و دلبر به موفقیتی خیرهکننده در میان منتقدان و مخاطبان دست یافت، و جایگاه خود را به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز تاریخ سینما تثبیت کرد.
۱ . شهر اشباح (Spirited Away)
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDB انیمیشن: ۸.۶ از ۱۰
- سال انتشار: ۲۰۰۱
- مدت زمان: ۱۲۵ دقیقه
- ژانر: ماجراجویی، فانتزی
- کارگردان: هایائو میازاکی
هایائو میازاکی پس از خلق شاهکار پرنسس مونونوکه، اعلام کرد که از کارگردانی کنارهگیری میکند؛ اما در خلوت یک کلبه کوهستانی با خانوادهاش، ایدهای تازه به ذهنش جرقه زد و او را به ساخت داستانی نو با محوریت شخصیتی الهامبخش برای دختران جوان کشاند که به عنوان یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز در تاریخ ماندگار شد. در سال ۲۰۰۲، شهر اشباح به عنوان دومین فیلم برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند شناخته شد و نخستین اثر بینالمللی در این دسته بود.
شهر اشباح، به عنوان شاهکار میازاکی یکی از عظیمترین فیلمهای انیمیشنی است که جهانسازی بینظیری دارد و دنیایی پر از ارواح رنگارنگ با منطقی منحصربهفرد را به تصویر میکشد. هر صحنه مملو از جزئیات خیره کننده است از شلوغی ارواح گرفته تا حرکات ظریف مانند چینوچروکهای جادوگر یوبابا؛ اما آن چه فیلم را متمایز میسازد، مضامین عمیق بلوغ، شجاعت درونی و هویت فردی است که بیشتر از طریق اعمال شخصیتها روایت میشود. فیلم هوشمندانه از دیالوگ پرهیز میکند و اجازه میدهد موسیقی و تصاویر داستان را پیش ببرند و در نهایت همه اینها دست به دست هم دادند و این اثر زیبا را به یکی از بهترین انیمیشنهای دستساز تبدیل کردهاند.
بهترین انیمیشنهای دستساز تاریخ
در نهایت، بهترین انیمیشنهای دستساز تاریخ سینما نه تنها شاهکارهای فنی و هنری هستند؛ بلکه میراثی جاودانه از خلاقیت انسانی به شمار میروند که مرزهای داستانگویی را جابهجا کردهاند. از سفید برفی و هفت کوتوله که با جسارت والت دیزنی، عصر جدیدی را در انیمیشن آغاز کرد، تا شیرشاه با حماسه آفریقاییاش و موسیقی حماسی هانس زیمر که نسلها را مجذوب خود کرد.
همه این آثار یادآوری میکنند که انیمیشن دستساز، با تمرکز بر جزئیات دستی، احساسات عمیق و پیامهای اخلاقی، فراتر از فناوری دیجیتال عمل میکند. در عصری که (CGI ) غالب است، این فیلمها همچنان الهامبخش هنرمندان و مخاطبان هستند و ثابت میکنند که بهترین انیمیشنهای دستساز نه تنها سرگرمی، بلکه پلی به سوی تخیل بیپایان بشری هستند و جایگاهشان در تاریخ هنر انکارناپذیر باقی خواهد ماند.
منبع: مجله مایکت
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0