کد خبر : 338930
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۵

ایجاد قرارگاه فرهنگی در بازار تهران

ایجاد قرارگاه فرهنگی در بازار تهران

به گزارش همشهری آنلاین، نشست هم اندیشی و هم افزایی ارتقای فعالیت های فرهنگی و مذهبی بازار بزرگ تهران با حضورآیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، عضو تشخیص مصلحت نظام، لطف الله فروزنده، معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران، محمد آیینی، شهردار منطقه۱۲ و جمعی از مسئولان اتحادیه ها، اصناف، معتمدان و ائمه جماعات بازار

به گزارش همشهری آنلاین، نشست هم اندیشی و هم افزایی ارتقای فعالیت های فرهنگی و مذهبی بازار بزرگ تهران با حضورآیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، عضو تشخیص مصلحت نظام، لطف الله فروزنده، معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران، محمد آیینی، شهردار منطقه۱۲ و جمعی از مسئولان اتحادیه ها، اصناف، معتمدان و ائمه جماعات بازار بزرگ تهران برگزار شد.

لطف الله فروزنده، معاون هماهنگی و امور مناطق شهردارتهران در این نشست ضمن تاکید بر احیای نقش مساجد به عنوان پایگاه فرهنگی گفت: طرح موفق آرمان با استقرار ۲۰۰۰ روحانی در ۷۰۰ مسجد تهران و ارتباط مسجد با مدرسه و خانواده و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن ۳۰۰ هزار نوجوان در این طرح از اقدامات موفق مساجد در اقدامات فرهنگی است.

وی با اشاره به پیچیدگی و ضرورت عزم جدی برای حل مشکلات فرهنگی بازار، بر لزوم ارائه راه‌حل‌های اجرایی با محوریت مشارکت مردمی و برنامه‌ریزی قرارگاهی تاکید کرد و گفت:

فروزنده تشکیل «قرارگاه فرهنگی بازار» با مشارکت همه نهادهای سازمانی و با محوریت بازاریان و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بسیج، نیروی انتظامی، اوقاف و سایر نهادهای فرهنگی و تداوم برگزاری جلسات برای رسیدن به راه‌حل‌های درست را از جمله راه کارهای اجرایی در این خصوص عنوان کرد.

مسئولیت الگوسازی بازار تهران برای کل کشور

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، عضو تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که وی بر نقش محوری و تاریخی این بازار در پیروزی انقلاب اسلامی و لزوم احیای ارزش‌های فرهنگی و دینی در آن تأکید کرد و افزود: بازار تهران از دیرباز مظهر تدین و انقلابی‌بودن بوده و اگر دعوت امام خمینی(ره) توسط بازاریان اجابت نمی‌شد، پیروزی انقلاب اسلامی بسیار بعید به نظر می‌رسید.

وی درباره مشکلات فعلی بازار، افزود: امروز بازار که مبدأ شکل‌گیری انقلاب بود، در بخش‌های مختلف از جمله فعالان اقتصادی، روش‌های عرضه کالا و خدمات و حتی مشتریان، با چالش‌ها و آسیب‌هایی مواجه شده است و تنها بیان مشکلات کافی نیست؛ باید برای حل آن چاره‌اندیشی کرد.

مصباحی مقدم به نقش موثر محصولات و کالاهای عرضه‌شده در بازار بر فرهنگ عمومی جامعه اشاره کرد و افزود : تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان باید به آثار فرهنگی کالاهای خود توجه ویژه‌ای داشته باشند و محصولاتی را عرضه کنند که به ارتقای فرهنگی و معنوی جامعه کمک کند.

آیت الله مصباحی مقدم «طراحی الگو» را نقطه آغاز تحول دانست و افزود: طراحان پوشاک و سایر کالاها باید انگیزه لازم را داشته باشند تا به گونه‌ای طراحی کنند که مسائل اخلاقی، فرهنگی و دینی در آن رعایت شود و زمانیکه تمام کالاها با رعایت این ضوابط تولید و عرضه شوند، خانواده ها ناگزیر از همان ها استفاده کنند.

وی دومین نکته کلیدی را «ساماندهی فضای عرضه» عنوان کرد و گفت: این یک اقدام اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی است که خود اصناف می‌توانند و باید انجام دهند.

عضو تشخیص مصلحت نظام نقش محوری بازار تهران به عنوان الگوی کل کشور را هم اینطور خاطرنشان کرد: هر آنچه در اینجا تولید و عرضه می‌شود، در سراسر کشور مصرف و الگوبرداری می‌شود. این واقعیت، مسئولیت اصناف و فعالان بازار تهران را بسیار سنگین و تعیین‌کننده می‌کند.

وی تشکیل “قرارگاه فرهنگی بازار”با هدف هماهنگی بین تمامی نهادهای مؤثر در حوزۀ فرهنگ بازار، تمرکز بر “عفاف در بازار”، مدیریت و هدایت مشاغل خاص و تمهیدات ویژه برایماه مبارک رمضان را از مصوبات این جلسه اعلام کرد.

تشکیل قرارگاه فرهنگی و اجرای برنامه های فرهنگی در بازار بزرگ

همچنین محمد آیینی، شهردار منطقه ۱۲ هم خطاب به حاضران در نشست ایجاد قرارگاه فرهنگی مشترک بین نهادهای ذی‌ربط، تدوین و اجرای آیین‌نامه اخلاقی برای فعالان بازار، طراحی برنامه‌های جذاب فرهنگی برای مشارکت جوانان و نظارت بیشتر بر رعایت حریم‌های اسلامی در فضای بازار را از جمله برنامه های مهم در راستای ارتقای وضعیت فرهنگی و مذهبی بازار دانست و گفت: بازار تهران به عنوان قلب اقتصادی کشور، با وجود ۸۰ مسجد و ۱۲ حوزه علمیه دارای ظرفیت بالای فرهنگی است.

وی ادامه داد: عدم رعایت شئونات دینی، کاهش مشارکت نسل جوان در فضای فرهنگی بازار، نارضایتی عمومی متدینین از وضعیت فرهنگی بازار، عدم بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود مساجد و حوزه‌های علمیه و عدم اجرای دقیق ضوابط فرهنگی و اسلامی در برخی واحدهای تجاری از مشکلات فرهنگی موجود در بازار تهران است.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار