کد خبر : 339230
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۶

مصرف سوخت تارا هیبرید باورنکردنی است

مصرف سوخت تارا هیبرید باورنکردنی است

ایران‌خودرو با توسعه تارا هیبریدی و موتور TU۵P توربو، به دنبال کاهش چشمگیر مصرف سوخت و افزایش قدرت محصولات خود تا پایان سال ۱۴۰۵ است. صنعت خودروسازی ایران در آستانه ی یک تحول بزرگ در حوزه ی قوای محرکه قرار گرفته است. ایران خودرو با دو پروژه ی کلیدی، تارا هیبریدی و موتور TU۵P توربوشارژ،

ایران‌خودرو با توسعه تارا هیبریدی و موتور TU۵P توربو، به دنبال کاهش چشمگیر مصرف سوخت و افزایش قدرت محصولات خود تا پایان سال ۱۴۰۵ است.

صنعت خودروسازی ایران در آستانه ی یک تحول بزرگ در حوزه ی قوای محرکه قرار گرفته است. ایران خودرو با دو پروژه ی کلیدی، تارا هیبریدی و موتور TU۵P توربوشارژ، قصد دارد تا پایان سال ۱۴۰۵، هم مصرف سوخت محصولات خود را به شکل چشمگیری کاهش دهد و هم پاسخگوی نیاز بازار به خودروهایی با توان بالاتر و لذت رانندگی بیشتر باشد.

این دو طرح استراتژیک، نه تنها سبد محصولات این شرکت را متنوع تر می کنند، بلکه می توانند استانداردهای جدیدی را در بازار رقابتی ایران تعریف کنند. مهدی رجبعلی، مدیر بخش تحقیق و توسعه موتور ایران خودرو، اعلام کرده است که تارا هیبریدی با مصرف سوخت استاندارد ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، انقلابی در بهره وری ایجاد خواهد کرد.

تارا هیبرید با ۴۰ درصد کاهش مصرف سوخت

پروژه تارا هیبریدی که اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، به زودی وارد فاز آزمون های اصلی می شود. این خودرو قرار است به ترکیبی هوشمندانه از فناوری های روز مجهز شود.

به گفته رجبعلی، «این خودرو به موتور بنزینی TU۵P با چرخه اتکینسون، جعبه دنده DHT و باتری و موتور الکتریکی مجهز خواهد بود. سیستم خنک کاری چندگانه و ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) از دیگر ویژگی های این محصول است.»

تارا (2)

انتظار می رود این مجموعه فنی بتواند مصرف سوخت را در چرخه ی استاندارد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش دهد؛ دستاوردی که می تواند الگوی مصرف در بازار خودروی کشور را متحول کند.

موتور TU۵P توربو: پاسخ به عطش بازار برای قدرت

هم زمان با توسعه ی نسخه هیبریدی، ایران خودرو در حال کار روی موتور TU۵P توربوشارژ است. این پروژه با هدف افزایش گشتاور، به ویژه در دورهای پایین موتور، طراحی شده تا تجربه ی رانندگی هیجان انگیزتری را برای رانندگان ایرانی فراهم کند.

رجبعلی در توضیح دلیل ارتقای موتور فعلی به جای طراحی یک موتور از صفر، به شرایط خاص ایران اشاره کرد. او توضیح داد که تمرکز بر کالیبراسیون دقیق پیشرانه برای سازگاری با کیفیت متغیر سوخت و تنوع اقلیمی کشور، راهکاری منطقی تر است. در این رویکرد، ECU خودرو به شکلی هوشمند عمل کرده و با سنجش شرایط محیطی و کیفیت سوخت، در صورت لزوم وارد حالت «حفاظت از موتور» می شود تا از آسیب به قطعات جلوگیری کند.

تارا (1)

مدیر بخش تحقیق و توسعه موتور ایران خودرو، آینده ی این شرکت را در دو مسیر موازی تعریف کرد: افزایش راندمان موتورهای احتراقی فعلی و حرکت جدی به سمت برقی سازی. ایران خودرو بر اساس روندهای جهانی، در حال برنامه ریزی برای توسعه و تولید خودروهای هیبرید (HEV)، پلاگین هیبرید (PHEV) و در نهایت، خودروهای برقی (BEV) است.





واتساپ تیترکوتاه - داخل خبر



تیترکوتاه مدیا


سرمایه‌گذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟


منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار