کد خبر : 343626
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۱

تصاویر؛ همه چیز درباره جنگنده سوخو 57 روسی

تصاویر؛ همه چیز درباره جنگنده سوخو 57 روسی

فرادید| سوخو 57، که با نام‌های PAK FA (T-50)  شناخته می‌شود، یک جنگنده چندمنظوره نسل پنجم  است که توسط دفتر طراحی سوخو در روسیه طراحی و ساخته شد. این هواپیما برای نقش‌های برتری هوایی، حمله زمینی، و عملیات شناسایی با قابلیت‌های پنهان‌کاری، سوپرمانورپذیری  و تسلیحات پیشرفته (مانند موشک‌های R-77 و Kh-69) توسعه یافت. به گزارش فرادید، سوخو






فرادید| سوخو 57، که با نام‌های PAK FA (T-50)  شناخته می‌شود، یک جنگنده چندمنظوره نسل پنجم  است که توسط دفتر طراحی سوخو در روسیه طراحی و ساخته شد. این هواپیما برای نقش‌های برتری هوایی، حمله زمینی، و عملیات شناسایی با قابلیت‌های پنهان‌کاری، سوپرمانورپذیری  و تسلیحات پیشرفته (مانند موشک‌های R-77 و Kh-69) توسعه یافت.

به گزارش فرادید، سوخو 57 با طراحی دو موتوره، بال ثابت، و ویژگی‌های نسل پنجم مانند رادار AESA و حسگرهای IRST، اولین جنگنده پنهان‌کار روسیه است که برای رقابت با F-22 Raptor و F-35 Lightning II طراحی شد. نسخه Su-57M (ارتقای موتور و avionics) از ۲۰۲۴ در حال توسعه است. تا سپتامبر ۲۰۲۵، حدود ۳۲ فروند (۱۲ پروتوتایپ و ۲۰ تولیدی) ساخته شده و ۱۲ فروند در خدمت نیروی هوافضای روسیه (VKS) هستند. اولین پرواز Su-57 (T-50) در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۰ انجام شد و نسخه تولیدی در ۲۰۱۹ وارد خدمت شد. Su-57 در عملیات‌های سوریه (۲۰۱۸) و اوکراین (۲۰۲۲-۲۰۲۵) به طور محدود استفاده شد و نقش کلیدی در استراتژی بازدارندگی روسیه ایفا می‌کند.

78

تاریخچه ساخت سوخو 57

پروژه Su-57 تحت برنامه PAK FA، در اوایل دهه ۲۰۰۰ آغاز شد تا پاسخ روسیه به جنگنده‌های نسل پنجم غربی (F-22 و F-35) باشد. توسعه در ۲۰۰۲ با بودجه اولیه ۱.۵ میلیارد دلار (معادل حدود ۲.۵ میلیارد دلار ۲۰۲۵) شروع شد و سوخوی با همکاری KnAAPO (کارخانه نووسیبیرسک) و TsAGI طراحی را پیش برد. پروتوتایپ T-50 در ۲۰۱۰ پرواز کرد، اما مشکلات فنی (مانند موتور AL-41F1 و پوشش پنهان‌کار) و بودجه محدود، تولید را تا ۲۰۱۹ به تأخیر انداخت.در ۲۰۱۸، Su-57 در سوریه برای تست رزمی (۲ فروند، مأموریت‌های شناسایی) استفاده شد. در ۲۰۱۹، قرارداد تولید ۷۶ فروند تا ۲۰۲۸ امضا شد.

تا سپتامبر ۲۰۲۵، ۲۰ فروند تولیدی تحویل شده و Su-57M (با موتور Saturn AL-51F1 و avionics ارتقایافته) در حال تست است (اولین پرواز ۲۰۲۴). در جنگ اوکراین (۲۰۲۲-۲۰۲۵)، Su-57 برای شلیک موشک‌های کروز (Kh-69) و شناسایی از فاصله امن (۵۰۰+ کیلومتر) استفاده شد، اما تلفات ۱-۲ فروند گزارش شده است. صادرات به الجزایر (۱۲ فروند، ۲۰۲۳) و مذاکرات با هند (لغو FGFA در ۲۰۱۸) و ترکیه ادامه دارد. Su-57 با نمایش در MAKS ۲۰۲۳ (مسکو) و گشت‌زنی در قطب شمال (۲۰۲۴)، تأثیر روانی بر غرب دارد.

79

سیستم (سیستم فنی و مهندسی)

Sukhoi Su-57 یک مونوپلان دو موتوره با بال ثابت و طراحی پنهان‌کار (RCS حدود ۰.۱ متر مربع) است. طول آن حدود ۲۰.۱ متر، عرض بال ۱۴.۱ متر، ارتفاع ۴.۶ متر، و وزن خالی حدود ۱۹,۰۰۰ کیلوگرم (حداکثر takeoff حدود ۳۵,۵۰۰ کیلوگرم) است. بدنه از کامپوزیت‌های فیبر کربن (۲۵%) و تیتانیوم با پوشش رادارگریز (RAM) ساخته شده و چرخ‌های فرود جمع‌شونده (هیدرولیک) با ۴ چرخ اصلی و اسکید بینی است. طراحی با دم V شکل (twin canted tails) و بردار رانش سه‌بعدی (3D thrust vectoring) برای سوپرمانورپذیری است.

موتور و پیشرانه:

Su-57: دو موتور Saturn AL-41F1 (توربوفن، afterburning) با ۱۴,۵۰۰ کیلوگرم رانش (۱۰۷ کیلووات) هر کدام (با پس‌سوز).

Su-57M: دو موتور Saturn AL-51F1 (از ۲۰۲۴) با ۱۶,۵۰۰ کیلوگرم رانش و مصرف سوخت ۲۰% بهینه‌تر. مخزن سوخت (حدود ۱۰,۳۰۰ لیتر) برد را به ۳,۵۰۰ کیلومتر (شعاع عملیاتی ۱,۵۰۰ کیلومتر) می‌رساند. سوخت‌گیری هوایی (probe-and-drogue) برد را به ۵,۵۰۰+ کیلومتر افزایش می‌دهد.

طراحی و آیرودینامیک: طراحی با بال دلتا و ضریب درگ ۰.۳۴ سرعت Mach 2 و سوپرمانورپذیری (G-limit +9/-3) را فراهم می‌کند. تسلیحات در خلیج‌های داخلی (۴ محفظه، ۴,۵۰۰ کیلوگرم) و نقاط خارجی (۸ نقطه، ۳,۵۰۰ کیلوگرم) شامل:

  • موشک‌ها: ۴-۶ موشک R-77 (هوا به هوا، برد ۱۹۰ کیلومتر)، Kh-38 (هوا به زمین، برد ۴۰ کیلومتر)، Kh-69 (کروز، برد ۳۰۰ کیلومتر)، یا Kh-47M2 Kinzhal (هیپرسونیک، برد ۲,۰۰۰ کیلومتر، تست ۲۰۲۳).
  • بمب‌ها: تا ۸,۰۰۰ کیلوگرم (KAB-500 هدایت‌شونده، FAB-250).
  • مسلسل‌ها: ۱ توپ GSh-30-1 30mm (۱۵۰ فشنگ) در ریشه بال. کابین برای ۱ نفر (خلبان) با زره سبک (۲۰۰ کیلوگرم) و شیشه مقاوم در برابر لیزر است. ابزارها شامل رادار N036 Byelka (AESA، برد ۴۰۰ کیلومتر)، حسگر IRST 101KS Atoll، نمایشگرهای HUD/MFD، و ECM (Himalaya). سیستم‌های GLONASS/INS و SATCOM استفاده می‌شوند.

ایمنی و دوام: Su-57 با پوشش رادارگریز و ECM، دوام بالایی دارد. مخازن سوخت خود-مهرشونده و سیستم‌های پشتیبان، بقا را افزایش می‌دهند، اما RCS بالاتر از F-22 (۰.۰۱ متر مربع) آسیب‌پذیری را بیشتر می‌کند.

80

عملکرد سوخو 57

Sukhoi Su-57 عملکردی برجسته برای جنگنده‌های نسل پنجم دارد:

  • سرعت: حداکثر ۲,۴۴۰ کیلومتر در ساعت (Mach 2) در ارتفاع ۱۲,۰۰۰ متر.
  • برد: حدود ۳,۵۰۰ کیلومتر (شعاع عملیاتی ۱,۵۰۰ کیلومتر)؛ ۵,۵۰۰+ کیلومتر با سوخت‌گیری هوایی.
  • سقف پرواز: حدود ۲۰,۰۰۰ متر (۶۵,۶۱۷ فوت).
  • نرخ صعود: حدود ۳۳۰ متر بر ثانیه (۶۵,۰۰۰ فوت در دقیقه).
  • takeoff/landing run: حدود ۳۵۰-۵۰۰ متر.

81

Su-57 در برتری هوایی (با R-77) و حمله زمینی (با Kh-69) مؤثر است. موشک Kinzhal با سرعت Mach 10 دقت و نفوذ بالایی دارد. در مقایسه با F-22 Raptor (Mach 2.25، برد ۳,۰۰۰ کیلومتر)، Su-57 برد بیشتر اما پنهان‌کاری کمتری دارد. در سوریه (۲۰۱۸)، Su-57 دو سورتی پرواز آزمایشی انجام داد و در اوکراین (۲۰۲۲-۲۰۲۵)، حدود ۵۰ سورتی پرواز (عمدتاً شناسایی و شلیک کروز) با تلفات ۱-۲ فروند ثبت کرد.

82

سوپرمانورپذیری (با 3D thrust vectoring) در تست‌های MAKS ۲۰۲۳ نمایش داده شد.Su-57 با تولید محدود (۳۲ فروند تا ۲۰۲۵)، ستون اصلی VKS است و Su-57M آن را مدرن‌تر می‌کند. نمونه‌های آزمایشی در موزه مونینو و نمایشگاه MAKS حفظ شده‌اند، که جایگاه Su-57 را به عنوان اولین جنگنده نسل پنجم روسیه تثبیت کرده است.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار