کد خبر : 351297
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۴ - ۶:۴۰

خبر مهم برای این دسته از معلمان و فرهنگیان

خبر مهم برای این دسته از معلمان و فرهنگیان

کارشناس آموزش و پرورش در پاسخ به حامیان افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: قانون باید بر اساس منطق تربیت معلم اصلاح شود، نه احساسات شخصی. پایگاه خبری تحلیلی عصر همگرایی: حمیدرضا قائم‌پناه، معلم و کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در پاسخ به برخی ادعاها درباره افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد




کارشناس آموزش و پرورش در پاسخ به حامیان افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: قانون باید بر اساس منطق تربیت معلم اصلاح شود، نه احساسات شخصی.


خبر مهم برای این دسته از معلمان و فرهنگیان

حسن کریم پور



پایگاه خبری تحلیلی عصر همگرایی:

حمیدرضا قائم‌پناه، معلم و کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در پاسخ به برخی ادعاها درباره افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد که تغییر قوانین جذب معلم نباید براساس مطالبه محدود گروهی خاص انجام گیرد. 

 وی با اشاره به سوابق مواضع نهادهای انقلابی و دانشگاهی نسبت به آزمون استخدامی ماده ۲۸، گفت: سال‌هاست جریان انقلابی تعلیم‌وتربیت بر محوریت دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و مخالفت با شیوه فعلی آزمون‌های استخدامی و اصلاح آن تأکید دارد.

قائم‌پناه با اشاره به اینکه نظام تربیت معلم ستون اصلی تحقق تحول در آموزش‌وپرورش است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، بارها در بیانیه‌های دانشگاه فرهنگیان، بسیج دانشجویی و کانون‌های اساتید تأکید شده که مسیر جذب از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ به شیوه فعلی آسیب جدی به هویت معلمی و کیفیت آموزشی کشور زده است. در همان سال، بیانیه ۷۹ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با صراحت اعلام کرد روش جذب دانشجومعلم از طریق ماده ۲۸ به نظام تعلیم‌وتربیت آسیب زده است و دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باید محور اصلی باشد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ نیز ۹۸ کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان تأکید کردند که استفاده از ماده ۲۸ در شرایط فعلی موضوعیت ندارد. همچنین ۱۰۱ دفتر بسیج دانشجویی در نامه‌ای به وزیر علوم یادآور شدند که کم‌توجهی وزارت علوم به دانشگاه فرهنگیان و اتکای بی‌منطق به آزمون‌های استخدامی، از دلایل اصلی بحران نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش است.

قائم‌پناه در ادامه تصریح کرد: این اسناد و مواضع نشان می‌دهد جریان تربیت‌محور در آموزش‌وپرورش نه‌تنها موافق آزمون استخدامی ماده ۲۸ نیست، بلکه سال‌هاست آن را مغایر با فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان می‌داند. بنابراین ادعای سکوت منتقدان در برابر ماده ۲۸، خلاف واقع و ناشی از بی‌اطلاعی از سوابق رسمی است.

وی درباره مطالبه افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: هر نظام آموزشی برای جذب نیرو ضوابطی دارد که مبتنی بر فلسفه وجودی و مأموریت آن نهاد است. دانشگاه فرهنگیان مأموریت دارد معلمانی را از بدنه جوان جامعه جذب و تربیت کند تا در فرآیند تربیت چندساله، هویت، مهارت و بینش معلمی در آنان شکل گیرد. نمی‌توان به بهانه علاقه شخصی یا شرایط فردی، ضوابط قانونی را تغییر داد.

این معلم و کارشناس حوزه تعلیم‌وتربیت ادامه داد: گفته می‌شود برخی افراد پس از چند سال به عشق معلمی رسیده‌اند و حالا چون از سن مقرر عبور کرده‌اند، باید قانون برای آنان تغییر کند. این استدلال منطقی نیست. هیچ دستگاهی در کشور، مقررات خود را به خاطر شرایط محدود یک گروه تغییر نمی‌دهد. حتی وزیر آموزش‌وپرورش نیز در نامه خود اذعان کرده که تعداد این افراد بسیار اندک است. قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی باید بر اساس مصالح عمومی و عدالت نظام‌مند انجام گیرد، نه احساسات فردی.

قائم‌پناه با اشاره به تفسیر اشتباه از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان گفت: برگزاری آزمون‌های گسترده استخدامی به نام ماده ۲۸، انحراف از فلسفه دانشگاه فرهنگیان است. این مسیر باید صرفاً روزنه‌ای محدود برای جذب نیروهای متخصص در رشته‌های خاص باشد، نه مسیر اصلی جذب معلم. متأسفانه در سال‌های اخیر، آزمون استخدامی به مسیر غالب تبدیل شده و عملاً نظام جامع تربیت معلم را به حاشیه برده است.

وی تأکید کرد: ما به‌جای تمرکز بر تغییر سن یا آزمون‌های موازی یا تغییر ساختار دانشگاه فرهنگیان، باید به تدوین نظام جامع تربیت معلم بپردازیم تا جذب و پرورش معلمان بر مبنای صلاحیت، تعهد و هویت حرفه‌ای سامان یابد. تغییر مکرر قوانین بدون توجه به این نظام، معلمی را به میدان چانه‌زنی و مطالبه‌گری سلیقه‌ای تبدیل می‌کند.

قائم‌پناه خاطرنشان کرد: علاقه‌مندی به معلمی امری ارزشمند است، اما کافی نیست. مسیر معلمی باید مبتنی بر شایستگی علمی، تربیتی و اخلاقی باشد. کسی که به هر دلیل از ورود به دانشگاه فرهنگیان جا مانده، می‌تواند از مسیر آزمون استخدامی رقابتی وارد شود. اما اینکه بگوییم چون از مسیر دیگر پذیرفته نشده‌ام، قانون باید برای من تغییر کند، برخلاف عدالت آموزشی و منطق نظام‌مند تربیت معلم است.


منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار