اگر قصد دارید در جام جهانی ۲۰۲۶ حضور پیدا کنید، آماده غافلگیری با قیمتهای نجومی باشید.
ارزانترین بلیت فینال چندین برابر قیمت مشابه در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است و این قیمت پیش از اعمال سیستم جدید و پرحاشیه قیمتگذاری پویای فیفا تعیین شده است. این افزایش بیسابقه باعث شده تورنمنت ۲۰۲۶، که در آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار میشود، گرانترین دوره تاریخ جام جهانی باشد. بلیت فینال در نیوجرسی از حدود ۶۳۰۰ دلار شروع میشود و برخی بلیتها در بازار ثانویه به بیش از ۲۵۰۰۰ دلار رسیدهاند.
هواداران و سیاستمداران میگویند فیفا، با وجود اینکه یک سازمان غیرانتفاعی است، درآمد را بر دسترسی عمومی اولویت داده است. این سازمان سیستم قیمتگذاری پویا را برای اولین بار در جام جهانی به کار گرفته که قیمت بلیتها را بر اساس تقاضای لحظهای تغییر میدهد. بلیتهای مرحله گروهی از ۶۰ دلار شروع میشوند و بهترین صندلیهای فینال تا ۶۷۳۰ دلار قیمت دارند، در حالی که در قطر گرانترین بلیت فینال ۱۶۰۷ دلار بود.
هیمو شیروگی، مدیر اجرایی فیفا برای جام جهانی ۲۰۲۶، به ESPN گفت: «این اولین بار است که فیفا از سیستم قیمتگذاری پویا استفاده میکند. بلیتهایتان را زود بخرید، زیرا همه چیز ممکن است.»
همچنین بخوانید: خبر بد برای عاشقان فوتبال؛ در جام جهانی ۲۰۲۶ آماده شببیداری باشید!
اما این سیستم باعث نگرانی برخی هواداران شده است. در قیمتگذاری پویا، قیمتها بر اساس تقاضا بالا یا پایین میرود و تیمها و مسابقات هنوز مشخص نیستند، بنابراین بلیتهای خریداری شده ممکن است برای بازی مورد نظر هواداران نباشند.
جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، از این مدل دفاع کرد و گفت: «برای ما مهم است استادیومها پر باشند و فرصت حضور برای مردم فراهم شود.» با این حال، منتقدان میگویند این روش دسترسی را محدود میکند و تورنمنت را به رقابتی برای ثروتمندان تبدیل کرده است. رونان اوواین، مدیر اجرایی Football Supporters Europe، میگوید: «این دیگر جهانی کردن فوتبال نیست؛ بلکه خصوصیسازی تورنمنتی است که زمانی برای همه باز بود. وقتی چنین قیمتهایی تعیین میکنید، جو، تنوع و حضور هواداران از بین میرود.»
علاوه بر این، فیفا اجازه فروش ثانویه بدون محدودیت را در آمریکا و کانادا داده و از هر تراکنش ۳۰ درصد کمیسیون دریافت میکند.
با وجود این، فیفا میگوید سیستم قیمتگذاری پویا باعث میشود بلیتها به کسانی برسد که بیشترین تمایل به پرداخت را دارند و درآمد حاصل به توسعه فوتبال جهانی بازمیگردد. شیروگی توضیح داد: «هدف ما هم بهینهسازی درآمد و هم افزایش حضور هواداران است؛ همیشه باید بین این دو تعادل برقرار شود.»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0