کد خبر : 354076
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۶

آماده‌ سازی برای افزایش قیمت این گروه از خودروها

آماده‌ سازی برای افزایش قیمت این گروه از خودروها

خودروهای کار و تجاری به عنوان شاهرگ حیات حمل‌و‌نقل کشور از تحولات اخیر مصون نمانده‌اند. در واقع تأثیر تحولات اخیر در بخش اقتصادی قابل انکار نیست و حوزه خودرو هم از این قاعده نمی‌تواند مستثنی باشد.  شرایط اقتصادی، بالا رفتن نرخ ارز و همچنین روش‌های قیمت‌گذاری مواردی است که کارشناسان معتقدند بر افزایش قیمت خودروها

خودروهای کار و تجاری به عنوان شاهرگ حیات حمل‌و‌نقل کشور از تحولات اخیر مصون نمانده‌اند. در واقع تأثیر تحولات اخیر در بخش اقتصادی قابل انکار نیست و حوزه خودرو هم از این قاعده نمی‌تواند مستثنی باشد.

 شرایط اقتصادی، بالا رفتن نرخ ارز و همچنین روش‌های قیمت‌گذاری مواردی است که کارشناسان معتقدند بر افزایش قیمت خودروها تأثیرگذار است و خودروهای تجاری نیز به احتمال زیاد در همین چرخه افزایش قیمت به دلیل شرایط موجود خواهند افتاد. 

حتی خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه برخی شرکت‌های تولیدکننده خودروهای کار و تجاری به دلیل شرایط موجود، فروش خود را متوقف کرده‌اند تا شرایط جدید تعیین تکلیف شود. در این گزارش روند تأثیر شرایط فعلی اقتصادی و بالا رفتن نرخ ارز را بر حوزه خودروهای کار و تجاری بررسی خواهیم کرد.

شوک به بازار  خودروهای کار و تجاری

آیا افزایش اجتناب‌ناپذیر قیمت خودروهای تجاری، تصمیمی‌منطقی در شرایط فعلی اقتصادی است؟ این سؤالی است که برای فعالان این حوزه ایجاد شده است.

 با توجه به تحولات اقتصادی و غیر اقتصادی، بازار خودرو بویژه در بخش خودروهای تجاری و کارکرده با شوک جدیدی روبه‌رو شده است. در حالی که نرخ ارز طی هفته‌های اخیر روندی صعودی داشته و بازارهای مالی در حالت انتظار به سر می‌برند، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای تجاری و نیمه‌سنگین به‌صورت موقت فروش محصولات خود را متوقف کرده‌اند تا سیاست‌گذاری‌های جدید اقتصادی مشخص شود.

چرا قیمت خودروهای  کار و تجاری افزایش یافت؟

کارشناسان معتقدند این تصمیم، نه از سر سودجویی بلکه نتیجه فشار مستقیم بر هزینه‌های تولید است. در صنعت خودروهای تجاری، بیش از ۶۰ درصد از قطعات و مواد اولیه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به واردات هستند؛ از لاستیک و گیربکس گرفته تا سیستم‌های الکترونیکی.

 به اعتقاد کارشناسان، افزایش نرخ ارز به معنای افزایش هزینه تأمین قطعات، حمل‌ونقل و حتی خدمات پس از فروش است. در چنین شرایطی، ثبات قیمت نه‌تنها منطقی نیست بلکه به زیان شرکت‌های تولیدکننده‌ای است که در سال‌های اخیر با حاشیه سود محدود فعالیت کرده‌اند.

توقف موقت فروش  به صورت اجباری

 

برخی شرکت‌ها طی روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که در صورت تداوم وضعیت فعلی، مجبور به بازنگری در فهرست قیمت‌ها خواهند شد. توقف موقت فروش، در واقع اقدامی‌برای جلوگیری از زیان بیشتر و تنظیم دوباره سیاست‌های قیمتی براساس واقعیت‌های اقتصادی است.

 به گفته فعالان این صنعت، اگرچه افزایش قیمت ممکن است در کوتاه‌مدت فشار مضاعفی بر بازار وارد کند، اما در بلندمدت موجب تداوم تولید، اشتغال و خدمات‌رسانی در حوزه حمل‌ونقل خواهد شد.

چاره‌ای جز افزایش قیمت نیست

با توجه به نقش حیاتی خودروهای تجاری در زنجیره تأمین کشور از حمل مواد اولیه تا توزیع کالاهای اساسی، حفظ پایداری تولید در این بخش اهمیت راهبردی دارد. کاهش تولید یا تعطیلی خطوط مونتاژ می‌تواند هزینه‌های حمل را چند برابر کرده و تورم را در سایر بخش‌های اقتصادی گسترش دهد. بنابراین تصمیم شرکت‌های تجاری‌ساز برای تغییر قیمت‌ها، اقدامی‌در راستای حفظ تعادل اقتصادی است نه افزایش بی‌دلیل نرخ‌ها. از سوی دیگر، در راستای حفظ نیروی کار، شرکت‌ها موظف هستند این چرخه را حفظ کنند تا جلوی تعطیلی واحدهای تولیدی را بگیرند.

 البته این افزایش قیمت باید با توجه به قانون، نظر شورای رقابت و سازمان حمایت انجام پذیرد. این سازمان‌ها نیز با درک شرایط فعلی شرکت‌های تولیدکننده خودروهای کار و تجاری، قیمت‌های اعلامی ‌را بررسی خواهند کرد.

کدام محصولات کار و تجاری افزایش قیمت داشتند؟

با بررسی پلتفرم‌های فروش خودروهای کار و تجاری در بازار، می‌توان دریافت کدام محصولات در بازار افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت کشنده فوتون H۵ ۴۶۰ در بازار ۱۶ مهرماه ۷میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است. این خودرو ظرف یک هفته خیزش ۴۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است. یعنی حدود( ۵.۵ درصد) افزایش قیمت از ۸ تا ۱۶ مهرماه. کشنده پیلسان C۷H ۴۸۰ در بازار ۱۶مهرماه ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت خورده در حالی که ۸ مهرماه ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشت؛  افزایش قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی. کشنده دافران H۷ ۴۸۰ در بازار ۱۶ مهرماه ۷میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و ظرف یک هفته ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. کامیون کمپرسی ۱۹ تن کاویان۳میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان قیمت روزش است که این خودرو سنگین نیز دارای افزایش قیمت بود.

در مجموع، در شرایط فعلی، نمی‌توان از تولیدکنندگان خودروهای تجاری انتظار داشت هزینه‌ها را با قیمت‌های گذشته جبران کنند.

 بازار این روزها به ثبات و تصمیم‌گیری منطقی نیاز دارد و شاید یکی از این تصمیم‌ها، پذیرش واقعیت افزایش قیمت‌ها از سوی همه بازیگران اقتصادی باشد.





واتساپ تیترکوتاه - داخل خبر



تیترکوتاه مدیا


سرمایه‌گذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟


منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار