کد خبر : 356316
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۸

ارمنستان علاقمند به ترانزیت از مسیر چابهار است

ارمنستان علاقمند به ترانزیت از مسیر چابهار است

 محمد سعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، با اشاره به اهمیت راهبردی کریدور شمال–جنوب گفت: «زیرساخت‌های این کریدور از سمت ایران تا حد زیادی آماده شده و همین مسئله باعث شده کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه، ارمنستان و سایر کشورهای حوزه اوراسیا علاقه‌مند به استفاده از این مسیر باشند. تحریم‌ها ممکن است برخی حوزه‌ها

 محمد سعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، با اشاره به اهمیت راهبردی کریدور شمال–جنوب گفت: «زیرساخت‌های این کریدور از سمت ایران تا حد زیادی آماده شده و همین مسئله باعث شده کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه، ارمنستان و سایر کشورهای حوزه اوراسیا علاقه‌مند به استفاده از این مسیر باشند. تحریم‌ها ممکن است برخی حوزه‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، اما موقعیت ژئوپلیتیکی ایران قابل تحریم نیست. مسیرهای ترانزیتی ایران چنان حیاتی هستند که هیچ کشوری نمی‌تواند از ظرفیت استراتژیک آن چشم‌پوشی کند.»

وی افزود: «وقتی از کریدور شمال–جنوب یا حتی شرق–غرب صحبت می‌کنیم، نمی‌توان ایران را نادیده گرفت. این مسیرها به‌طور طبیعی از خاک ایران عبور می‌کنند و حذف ایران از این معادلات عملاً غیرممکن است. به همین دلیل، کشورهای منطقه به‌ویژه افغانستان، ارمنستان و اعضای اتحادیه اوراسیا به‌دنبال بهره‌برداری از این ظرفیت هستند.»

دیگران چه می خوانند:

اربابی با اشاره به نقش چابهار در تکمیل این کریدور گفت: «یکی از مسیرهای کلیدی در این کریدور، محور چابهار–جلفا–ارمنستان است که می‌تواند ایران را از طریق ارمنستان به گرجستان و سپس به اروپا متصل کند. زیرساخت‌های جاده‌ای در این مسیر در داخل کشور آماده است، اما حلقه مفقوده فعلی، اتصال ریلی خاش به چابهار است که تا زمان بهره‌برداری آن، ارسال بار از بندر چابهار به ارمنستان با دشواری‌هایی همراه خواهد بود.»

وی ادامه داد: «در دیدار امروز با سفیر ارمنستان در تهران، محور اصلی گفت‌وگو همین موضوع بود. تا زمانی که خط ریلی خاش–چابهار افتتاح نشود، تجار ارمنی نمی‌توانند به‌راحتی کالاهای خود را از جنوب شرق آسیا یا شبه‌قاره هند از طریق چابهار وارد کشورشان کنند یا بالعکس، صادرات کالاهای ارمنی از این مسیر با محدودیت مواجه خواهد بود. اما به محض بهره‌برداری از این خط، کریدور شمال–جنوب از منظر ریلی و جاده‌ای به‌طور کامل تکمیل خواهد شد.»

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: «پروژه اتصال ریلی خاش به ایرانشهر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و مسیر ایرانشهر به چابهار نیز تا شهریور 1405 تکمیل می‌شود. ایستگاه‌ها در حال آماده‌سازی هستند و بندر شهید بهشتی نیز در حال تکمیل خط داخلی خود است. این پروژه اکنون به 82 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و با بهره‌برداری کامل آن، چابهار به یکی از نقاط کلیدی در ترانزیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل خواهد شد.»

ارمنستان علاقمند به ترانزیت از مسیر چابهار است

اخبار وبگردی:

منبع خبر
مسئولیت محتوای خبر با سایت منبع هست. در صورتی که مشکلی مشاهده فرمودید در نظرات همین خبر اعلام فرمائید.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار