گام موثر ایران در تولید خودروهای برقی/ تحقیقات مستمر؛ کلید دستیابی به تکنولوژی روز

همایش بین المللی “قوای محرکه نوین “با محوریت خودروهای برقی و سیستم های پیشرفته DHT با حضور پژوهشگران و فعالان صنعت خودرو در سالن همایشهای امام رضا دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. ضرورت تعامل صنعت و دانشگاه همایش بین المللی “قوای محرکه نوین “با محوریت خودروهای برقی و سیستم های پیشرفته DHT با حضور پژوهشگران و
همایش بین المللی “قوای محرکه نوین “با محوریت خودروهای برقی و سیستم های پیشرفته DHT با حضور پژوهشگران و فعالان صنعت خودرو در سالن همایشهای امام رضا دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
ضرورت تعامل صنعت و دانشگاه
همایش بین المللی “قوای محرکه نوین “با محوریت خودروهای برقی و سیستم های پیشرفته DHT با حضور پژوهشگران و فعالان صنعت خودرو برگزار شد. محمود مهرداد شکریه رئیس دانشگاه علم و صنعت در ابتدای مراسم از اهمیت عنوان همایش در دنیای امروز صحبت کرد.
مهرداد شکریه رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: کنفرانس ها باید در جهت شناخت نقاط قوت و ضعف در دانشگاه ها برگزار شود. بعد از شناسایی وجوه قدرت می توانیم با برنامه و کسب بودجه در این مسیر قدم برداریم» همچنین وی بر به کارگیری بحث باتری ها به عنوان قوای محرکه نیز تاکید کرد. شکریه ، تحقیقات جدی و مستمر را کلید دستیابی به تکنولوژی های برتر روز خواند.
وی افزود: فناوری ها اولویت نیستند، نیازها الویتند. فناوری باید درخدمت نیاز باشد. ما امروز به هوای پاک نیاز داریم.مبحث خودروهای برقی در این زمینه مهم و جدی است.
شکریه درباره ارتباط مستقیم علم و صنعت بیان کرد: «دانشگاه به حمایت صنعت نیاز دارد و دانشگاه علم و صنعت از پایه گذاران این ارتباط بوده است و در این راستا، بودجه های تحقیقاتی بسیاری از صنعت اخر کرده ایم.»
قوای محرکه نوین ضرورت است نه انتخاب
شهاب خدامرادی رئیس گروه هوشمند سازی توسعه فناوری های فضا و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دوم مراسم به چالش های زیرساختی اشاره و در این رابطه توضیح داد: این اقدام در نتیجه استفاده از قوای محرکه سنتی کشور از جمله بحران انرژی و چالش های زیست محیطی و تلاش ها و برنامه ریزی ها در جهت رسیدن به حمل و نقل پایدار رخ داده است.
خدامرادی راه حل عبور از این شرایط را استفاده از قوای محرکه نوین خواند که نتایجی مانند حل معضل ناترازی انرژی و افزایش بهره بری، کاهش آلاینده ها و نهایتا بالاتر بردن کیفیت زندگی را در پی دارد. وی در این رابطه تصریح کرد:استفاده از قوای محرکه نوین یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است.
رئیس گروه هوشمند سازی توسعه فناوری های فضا و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه گفت: اگر تنها یک سوم هدف تعیین شده دربرنامه قانون هفتم توسعه یعنی استفاده از ۵۰۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی تا پایان سال ۱۴۰۸ تحقق یابد روزانه به میزان ۱ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت اتفاق می افتد و کشور از وارد کننده بنزین به صادرکننده آن تغییر می کند. هزینه ثبت شده برای بنزین در سال ۱۴۰۳ بالغ بر۳ میلیارد دلار بوده است. در صورت تحقق این قانون سالانه میزان ۱۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل شده، در صورت تداوم این روند بعد از ۵سال یعنی درپایان سال ۱۴۱۳ سالانه یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر تعامل میان صنعت و دانشگاه بیان کرد: کشورهای پیشرو با سرمایه گذاری هدفمند و سیاستگذاری هوشمندانه توانسته اند دستاوردهای چشمگیری در این حوزه رقم بزنند. می توان حمل و نقل تمام برقی در چین، توسعه قوای محرکه هیبریدی در ژاپن و توسعه زیرساخت شارژسریع در آلمان را در این خصوص مثال زد.
خدامرادی نقش دولت را در توسعه خودروهای برقی در کشورها بسیار مهم خواند و تصریح کرد: معافیت های مالیاتی و اعطای اعتبارات کم بهره برای تولیدکنندگان خودروهای برقی در آمریکا و قوانین الزام آور کاهش CO۲ در خودروهای تولید شده در اتحادیه اروپا و تغییر هرساله استانداردهای مصرف سوخت برای ماشین های سبک در چین را عنوان کرد.
خدامرادی در پایان از اقدامات موثر مانند طراحی و ساخت اتوبوس برقی، خودروی برقی، ساخت ایستگاه های شارژ سریع و طراحی خودروی خورشیدی دانشجویی با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقات دانشگاهی طی ۸ سال گذشته صورت گرفته صحبت کرد.
اقدامات اساسی برای توسعه خودروهای برقی تا پایان سال ۱۴۰۷
ابوالفضل خلخالی معاون توسعه محصول کرمان موتور از برنامه های شرکت کرمان موتور در جهت توسعه خودروهای برقی خبر داد. وی در این رابطه گفت: میزان انتشار co۲ در کشور۱۷۰ گرم در ۱۰۰ کیلومتر هست، ما در شرکت قصد داریم تا سال ۱۴۰۷ این مسئله رو با سبد محصولات به عدد ۱۰۵ کاهش بدهیم.
۸۰ درصد خودروهای برقی موجود در کشور توسط گروه صنعتی کرمان موتور وارد بازار شده اند؛ ۵۷ جایگاه شارژ فعال در کشور از دیگر فعالیت های این گروه صنعتی به شمار می رود که با همکاری بخش خصوصی عملی شده است.
خلخالی درباره عدم حمایت دولت بیان کرد: برنامه و حمایتی از سمت دولت وجود ندارد و همه موارد با حمایت بخش خصوصی پیش می رود. برنامه توسعه محصولات بومی شامل ۶۰ درصد بنزینی و ۳۰ درصد هیبریدی و ۱۰ درصد فول الکتریک تا پایان سال ۱۴۰۷ در دستور کار است.
پیاده روی در لندن به تهران میرسد
پویا علیمردانی مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در شروع سخنرانی خود اظهار کرد: رسالت ما در شهرداری تهران، کاهش ترافیک و آلودگی، ارتقای دانش برنامه ریزی حمل و نقل است که به صورت ۴ مرحله سفرهای درون شهری برنامه ریزی شده و در چهار مرحله ترافیک قابل کنترل است. مرحله صفر بحث هوشمند سازی است؛ اینکه سفر را کاهش بدهیم از طریق ایجاد پلتفرم ها، دورکاری کارکنان، سفر اشتراکی و کاهش مراجعات حضوری به مراکز دریافت خدمات میسر میشود.
علیمردانی در خصوص الگو برداری از سایر شهرهای جهان گفت: در لندن ۲۰ دقیقه پیاده روی برای هر شهروند یا استفاده از وسیله نقلی پاک الزامی است. ما هم در شهرداری تهران این پروژه را در قالب حمل و نقل کوتاه برنامه ریزی کرده ایم.
علیمردانی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران بنا دارد که امسال از طریق اتصال این شبکه به پارک گفتگو به دانشگاه تهران شبکه ۱۰۰ کیلومتری چشم انداز روشن را پایه ریزی کند. موازی با شبکه سواره راه برای پیاده، دوچرخه، موتورهای برقی و اسکوترها نیز برنامه هایی را در نظر داریم.
وی افزود: «شهرداری تهران مستقیما برای واردات اتوبوس و خودروهای برقی از چین اقدام کرده که از جمله این اقدامات میتوان به توسعه پارکینگ ها و هوشمندسازی شبکه خودروهای برقی اشاره کرد. به دلیل خصوصی بودن این بخش نمی توانیم به مردم تسهیلات مستقیم ارائه دهیم؛ اما در سیاست گذاری برای قیمت و ورود به محدوده طرح ترافیک خودروهای برقی توجه ویژه ای داشته ایم.»
در پایان این رویداد، نمایشگاه خودروهای برقی و فناوری های مرتبط نیز در دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه برپا شد و مسئولان و خبرنگاران از این رویداد دیدن کردند.
تیترکوتاه مدیا
سرمایهگذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0