صرفه جویی چهار هزار میلیارد تومانی با اجرای خط لوله پارس

محمدصادق عظیمیفر، چهارشنبه در نشست شورای انرژی استان فارس در شیراز افزود: استفاده از نفتکشهای جادهپیما هزینههای بالایی به صنعت پالایش تحمیل میکند به طوری که در سال جاری برای پرداخت کرایه حمل این میزان نفتکش، ۴۰ همت تخصیص دادهایم که رقم قابلتوجهی است. وی ادامه داد: به همین دلیل توسعه خطوط لوله انتقال فرآوردههای
محمدصادق عظیمیفر، چهارشنبه در نشست شورای انرژی استان فارس در شیراز افزود: استفاده از نفتکشهای جادهپیما هزینههای بالایی به صنعت پالایش تحمیل میکند به طوری که در سال جاری برای پرداخت کرایه حمل این میزان نفتکش، ۴۰ همت تخصیص دادهایم که رقم قابلتوجهی است.
وی ادامه داد: به همین دلیل توسعه خطوط لوله انتقال فرآوردههای نفتی، همزمان با افزایش تولید کیفی و مدیریت مصرف، از اولویتهای اصلی وزارت نفت است.
معاون وزیر نفت اظهار کرد: در یک سال گذشته حدود یکهزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام و فرآوردههای نفتی با سرمایهگذاری ۸۰۰ میلیون یورو به بهرهبرداری رسیده که این یک اتفاق بینظیر در صنعت پالایش کشور است.
عظیمیفر، با اشاره به امضای قرارداد احداث خط لوله “مهرآران – فسا –شیراز” (خط لوله پارس) گفت: این خط لوله به طول ۴۰۰ کیلومتر، ظرفیت انتقال روزانه ۷۳ هزار بشکه فرآورده نفتی را دارد و با سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیون یورو ظرف ۳۶ ماه توسط قرارگاه خاتمالانبیاء اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود یک سوم سوخت مصرفی استان فارس در پالایشگاه شیراز تولید میشود و دو سوم دیگر با استفاده از ظرفیت نفتکشها، عمدتا از استان هرمزگان تامین میشود.
معاون وزیر نفت گفت: با احداث این خط لوله، سالانه بیش از چهار همت صرفهجویی از محل کاهش مصرف سوخت و هزینههای حملونقل محقق خواهد شد.
وی، ضمن قدردانی از پیگیریهای استاندار فارس و حمایتهای کمیسیون انرژی مجلس، ابراز امیدواری کرد که خط لوله و انبار نفتی فسا با ظرفیت ۸۰ میلیون لیتر در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با اشاره به افزایش دو و نیم برابری ذخایر سوخت نیروگاههای استان نسبت به سال گذشته افزود: مجموع این ذخایر امروز به ۱۸۶ میلیون لیتر رسیده که حدود ۸۷ درصد موجودی مفید مخازن را شامل میشود.
عظیمی فر ادامه داد: این میزان نسبت به سال گذشته نسبت به ۲ سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته و استان را در آستانه فصل سرد، از نظر ذخیرهسازی سوخت در وضعیت مطلوب قرار داده است.
او اظهار کرد: در انبارهای پخش فرآوردههای نفتی نیز نسبت به سال گذشته، چه در بنزین و چه در نفتگاز، شاهد افزایش ۸۳ درصدی ذخایر بودهایم که پشتوانهای بزرگ برای تأمین پایدار سوخت کشور و بهویژه استان فارس است.
وی ادامه داد: پالایشگاه شیراز طی یکی دو سال اخیر، برای نخستینبار با وجود همه محدودیتها موفق به تولید و توزیع بنزین یورو چهار در سطح شهر شیراز شد و همچنین واحد DHD این پالایشگاه که تمامی نفت و گاز تولیدی را به استاندارد یورو ۵ تبدیل میکند، در دست راهاندازی است و امسال نیز فرآوردههای یورو پنج از این واحد توزیع خواهد شد.
معاون وزیر نفت، از کمیسیون انرژی مجلس تقاضا کرد که مسائل و مشکلات پالایشگاه شیراز را با توجه به اهمیت و شرایط ویژه آن به دست مورد بررسی قرار داده و در جهت حل آنها گام بردارند.
عظیمی فر، در خصوص روند انتقال فرآوردههای نفتی در کشور گفت: عمده تولید فرآوردههای نفتی کشور در جنوب انجام میشود، زیرا ذخایر نفت، گاز و میعانات گازی در این منطقه متمرکز است در حالی که بخش عمده مصرف در نیمه شمالی کشور است.
او اظهار کرد: برای انتقال این حجم از فرآورده و نفت خام، از ظرفیت حدود ۱۷ هزار نفتکش جادهپیما، سه هزار واگن مخزندار ریلی و حدود ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله استفاده میشود که در دولت چهاردهم این رقم به ۱۵ هزار کیلومتر افزایش یافته است.
انتهای پیام
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0