کد خبر : 362245
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۸

این شاید عجیب‌ترین موتورسیکلت دنیا باشد

این شاید عجیب‌ترین موتورسیکلت دنیا باشد

مدل مفهومی موتورسیکلت یاماها بیشتر به موجود زنده شباهت دارد و می‌تواند با هوش مصنوعی رفتار کاربر را یاد بگیرد.   یاماها قصد دارد در نمایشگاه Japan Mobility Show 2025 از جدیدترین موتورسیکلت مفهومی خود با نام MOTOROiD:Λ رونمایی کند که بیش از آن‌که شبیه وسیله‌ی نقلیه باشد، به یک موجود هوشمند شباهت دارد. این

مدل مفهومی موتورسیکلت یاماها بیشتر به موجود زنده شباهت دارد و می‌تواند با هوش مصنوعی رفتار کاربر را یاد بگیرد.

 

یاماها قصد دارد در نمایشگاه Japan Mobility Show 2025 از جدیدترین موتورسیکلت مفهومی خود با نام MOTOROiD:Λ رونمایی کند که بیش از آن‌که شبیه وسیله‌ی نقلیه باشد، به یک موجود هوشمند شباهت دارد. این مدل جدید ادامه‌ای بر پروژه‌ی مفهومی MOTOROiD محسوب می‌شود که از سال‌ها پیش الهام‌بخش آینده‌ی طراحی موتورسیکلت‌های خودران بوده است. طراحی بدنه‌ی این مدل با ظاهر فوق‌مدرن و متالیکش به‌قدری غیرعادی به‌نظر می‌رسد که گویی از دل فیلم علمی‌تخیلی بیرون آمده است.

 

در نگاه اول، ساختار MOTOROiD:Λ تفاوت زیادی با نمونه‌های قبلی دارد. محور جلویی و سیستم تعلیق در قالب ماژول واحد طراحی شده است و بخش بالایی بدنه ظاهر شناوری به موتورسیکلت می‌دهد. نکته‌ی شگفت‌انگیز اینکه این موتور می‌تواند بدون دخالت انسان از حالت خوابیده‌ی کامل (۱۸۰ درجه) به‌طور خودکار به حالت ایستاده بازگردد و تعادلش را حفظ کند.

این شاید عجیب‌ترین موتورسیکلت دنیا باشد

به‌نظر می‌رسد MOTOROiD:Λ برخلاف موتورسیکلت‌های اسپرت سنتی، صندلی و موقعیت سواری مرسومی ندارد. یاماها در ساخت بدنه‌ی این موتورسیکلت از ترکیب فلز براق، شیشه‌ی سیاه، فیبر و لاستیک استفاده کرده و هنوز هیچ جزئیاتی درباره پیشرانه یا توان فنی دستگاه ارائه نداده است. درحال حاضر، MOTOROiD:Λ بیشتر شبیه نمونه‌ی مفهومی ساخته‌شده با هوش مصنوعی به‌نظر می‌رسد تا یک محصول واقعی آماده تولید.

این شاید عجیب‌ترین موتورسیکلت دنیا باشد

به‌گفته‌ی یاماها، MOTOROiD:Λ می‌تواند از طریق یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) رفتار خود را بهبود دهد؛ روشی که در سیستم‌های هوش مصنوعی و خودروهای خودران نیز به‌کار می‌رود. طبق گفته‌ی شرکت، موتور یاد می‌گیرد، اشتباه می‌کند و رشد می‌کند؛ درست مثل یک موجود زنده که در کنار کاربرش تکامل می‌یابد. بااین حال، فناوری تعادل خودکار آن هنوز یک راز است. مدل‌های قبلی از سیستم داخلی AMCES بهره می‌بردند که باتری‌های متحرک در نقش وزنه‌های تعادلی عمل می‌کردند.

 

به‌نوشته‌ی SlashGear، یاماها در MOTOROiD:Λ بخش تماس لمسی پشتی را حذف و ظاهراً از سازوکار جدیدی برای درک رفتار و نیت راننده استفاده کرده است. هنوز نمی‌دانیم این فناوری دقیقاً چگونه عمل می‌کند، اما بدون تردید یکی از جسورانه‌ترین طرح‌هایی است که تاکنون در دنیای دوچرخ‌ها دیده‌ایم. در کنار یاماها، شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و با مدل VISION NEXT 100، هوندا با فناوری Riding Assist و استارتاپ Lit Motors نیز در مسیر توسعه موتورسیکلت‌های خودمتعادل‌کننده قدم گذاشته‌اند.

 

اگرچه MOTOROiD:Λ فعلاً فقط یک طرح مفهومی است، اما نگاه یاماها به آینده را نشان می‌دهد؛ آینده‌ای که در آن مرز میان هوش مصنوعی و ماشین از همیشه محوتر خواهد بود.

 

منبع: زومیت

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار