همشهری آنلاین – میثم مظفر در سیصد و شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در مورد دستاوردهای سفر به چین، اظهار کرد: در هفته گذشته کاروانی از مدیریت شهری به چین اعزام شد و در اجلاس بین المللی UCLG شرکت کرد. شهردار تهران نیز در اجلاس سخنرانی داشت.
وی افزود: برنامه سفر بسیار فشرده بود و از هفت شهر بازدید به عمل آمد. شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک انگیزه زیادی همچون روزهای آغازین خدمت داشت و به دنبال استفاده از فرصت ها به نفع مردم تهران بود.
تعداد واگنهای متروی سهم تهران در قرارداد با چین هزار و ۷۱ دستگاه است
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص جزئیات قراردادها با چین، یادآور شد: تعداد واگن های مترو در قرارداد با چین هزار و ۷۱ دستگاه است. ۶۳۰ دستگاه در قرارداد اولیه وجود داشت و ۱۶۱ دستگاه با افزایش ۲۵ درصدی به قرارداد اضافه شد. ۲۸۰ دستگاه نیز از سوی وزارت کشور به سهم تهران افزوده شد.
مظفر با بیان اینکه تأمین مالی از طریق فاینانس صورت می گیرد، گفت: ۸۵ درصد را طرف چینی از طریق فاینانس تأمین کرده و ۱۵ درصد مبلغ پیش پرداخت از سوی ایران است. ۹ درصد از پیش پرداخت سال گذشته صورت گرفت و ۶ درصد دیگر باقی ماند. با توجه به روی کار آمدن ترامپ و فضای رادیکالی در همکاری با ایران و از سویی دیگر افشای نام تولیدکننده در فضای رسانه ای، متأسفانه کار با مشکل مواجه شد و دولت آمریکا به آن شرکت نامه ارسال کرد و تهدید به توقف قرارداد کرد.
وی ادامه داد: پس از آن با شهادت رئیس جمهور سابق، انجام مابقی پیش پرداخت با توقف همراه بود. با حضور رئیس جمهور جدید و استقامت شهردار تهران و پیگیری های او، موانع سیاسی قرارداد واگن سازی برطرف شد. نهایتاً پایان شهریورماه امسال ۱۵ درصد پیش پرداخت تکمیل و قرارداد به سرعت عملیاتی شد.
دو رام قطار شامل ۱۴ واگن در مراحل انتهایی تولید
رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه دو رام قطار شامل ۱۴ واگن مراحل انتهایی خود را سپری می کردند، گفت: افراد بسیاری مشغول به ساخت این واگن ها به صورت اختصاصی برای تهران بودند. واگن های دیگری نیز به سفارش دیگر کشورها در حال ساخت بود. آنچه ما دیدیم امید واهی نیست بلکه واقعی است و مردم تهران باید این را بدانند.
تست یک رام از دو رام قطار آماده چینی؛ هفته آینده در چین
مظفر با بیان اینکه قرار بود دو سال پس از پیش پرداخت، اولین رام به کشور وارد شود که طرف چینی با سماجت و پیگیری دوستان شهرداری پذیرفت پس از یک سال رام ها را وارد کند، گفت: در دی ماه دو رام به صورت آزمایشی وارد می شود و پس از آن واگن های دیگر به تدریج در سال آینده وارد خواهد شد. یک رام از این قطارها در هفته های آینده تست خواهد شد و سپس به کشور وارد می شود. یک رام دیگر نیز در خطوط مسافربری چین استفاده می شود تا پس از اطمینان از وضعیت فعالیت آنها، وارد کشور شود.
از بهار هر ماه بین دو تا سه رام قطار وارد تهران خواهد شد
وی افزود: کشتی های حامل این قطارها به سمت ایران نیز رزرو شده است. از فروردین ماه سال ۱۴۰۵ هر ماه بین دو تا سه رام قطار وارد تهران خواهد شد. اجرای کامل این قرارداد سه سال زمان خواهد برد. مقرر شد از خردادماه سال آینده همکاری مشترکی برای بومی سازی قطارهای مترو صورت بگیرد.
واگن های جدید چینی نسل پنجمی و با سرعت سیر و ایمنی بالاتر نسبت به قبلی ها
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ویژگی های این واگن ها، گفت: این واگن ها نسل پنجم واگن سازی در جهان است و سرعت سیر و ایمنی بالاتری دارد. در نسل چهارم تلاش بر این بود که اگر قطارها با سرعت ۱۰ کیلومتر تصادف می کردند، آسیب جدی نبینند اما در نسل پنجم در تصادف با سرعت ۲۰ کیلومتر، قطعات آسیب نخواهند دید.
وی ادامه داد: تمام قطعات و اجزاء قطارها به سیستم عیب یاب خودکار مجهز شده اند و در طراحی واگن ها ارگونومی به صورتی است که شرایط آسانی برای مسافران ایجاد شود.
واگن های جدید برای معلولان مناسب سازی شده است
مظفر همچنین تصریح کرد: واگن های فعلی برای مناسب سازی نیاز به اقدامات تکمیلی داشت اما این واگن ها به قطعاتی برای مناسب سازی معلولان مجهز هستند. قطعات داخلی واگن ها نیز کاملاً ضد حریق هستند.
وی در مورد بازدید از روند تولید اتوبوس های برقی نیز گفت: این قرارداد شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی هایگر است. تاکنون ۳۹۰ دستگاه از ۵۰۰ دستگاه اولیه قرارداد به تهران تحویل داده شده و در خطوطی همچون خط جمهوری- بهارستان مردم از آن استفاده می کنند. در حال حاضر ۲۰ دستگاه نیز در حال ترخیص از گمرک بندرعباس است.
بخشی زیادی از خطوط اتوبوسرانی مرکزی و جنوبی تهران برقی خواهد شد
مظفر با بیان اینکه در مانور نمایشی زیبایی، ۹۰ دستگاه اتوبوس برقی به صورت واقعی و نه نمایشی از درب کارخانه خارج و سمت مبادی خروجی به سمت ایران حرکت کردند، یادآور شد: بخشی زیادی از خطوط مرکزی و جنوبی تهران برقی خواهد شد که اتفاق مبارکی است و باید آن را قدر دانست.
وی با اشاره به کیفیت مناسب قطعات، اظهار کرد: اکسل جلو و عقب این اتوبوس ها zf آلمان است که شاید بهترین و معروف ترین برند اکسل در دنیاست. باتری این اتوبوس ها از شرکت CATL (کاتل) تأمین شده که بزرگترین باتری ساز ماشینهای برقی دنیا است و باتری محصولات شرکت خودروسازی تسلا هم از همین برند تأمین می شود. لاستیک های استفاده شده در این محصول از برند تویوتایرز با اصالت ژاپنی است. کیفیت کابین بسیار بالاست و از تست های استحکام و ایمنی سخت گیرانه ای مطابق استانداردهای اروپا عبور کرده است.
مظفر با اعلام اینکه با یک مرتبه شارژ باتری این اتوبوس ها قابلیت پیمایش ۲۵۰ کیلومتر را دارند، خاطرنشان کرد: این میزان تقریباً معادل فعالیت یک روز اتوبوس های درون شهری است.
مسافران در اتوبوس های جدید امکان شارژ تلفن همراهشان را دارند
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: نمای ظاهری مدرن و درج علائم نشان دهنده برقی بودن و یا پاک بودن این نوع اتوبوس ها از دیگر ویژگی های آن ها به شمار می رود. سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش جالب و مطبوع نیز برای مسافران خوشایند است. علاوه بر این امکان استفاده از قابلیت درگاه شارژ تلفن همراه به صورت USB برای مسافران رضایت مندی آنها را به دنبال داشته است.
مسیر پایانه شرق جدید-میدان آزادی و خط جدید لویزان-صادقیه مقصد متروباس ها
وی در رابطه با قرارداد اتوبوس های ۲۶ متری برقی هایگر – اسکانیا جدید، یادآور شد: اتوبوس های ۲۶ متری یا متروباس برای خطوطی است که نیاز به جابجایی مسافر بیش از ۶ هزار نفر در روز دارند که از سطح استاندارد جابجایی خطوط تندروی پایتخت، یک سطح بالاتر است و این ظرفیت جابجایی نیاز به تراموا یا ART و یا مدهای انبوه بری مانند متروباس دارند که در حقیقت سه کابین متصل به هم با ظرفیت جابجایی هر دستگاه حدود ۳۰۰ مسافر را دارند.
مظفر با بیان اینکه طبق برآوردها، مسیر پایانه شرق جدید تا میدان آزادی دارای تقاضای سفر بیش از ۶۰۰۰ نفر در روز شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود خط جدید مدنظر از لویزان تا صادقیه نیز نیاز به جابجایی مسافر در همین سطح را داشته باشد که طبق مصوبه شورای عالی ترافیک قرار شده در این دو خط از سیستم های انبوه برتر نظیر متروباس استفاده شود. تاکنون قرارداد متروباس های تهران ۷۵ دستگاه است.
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه علاوه بر اتوبوس های وارداتی قرارداد تأمین هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب و اسنا نیز منعقد شده است، اظهار کرد: از شرکت اسنا تاکنون ۲۶۰ دستگاه و از شرکت عقاب نیز ۶۵۰ دستگاه اتوبوس دیزلی تحویل گرفته شده و اگر همت بیشتری شود و مشکل توافق ملکی با شرکت اسنا حل شود، چه بسا تا پایان سال جاری، تأمین هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد داخلی هم به سرانجام نهایی برسد.
وی با اعلام اینکه قرارداد تاکسی های برقی با شرکت آیون نیز به ظرفیت هزار و ۷۵۲ دستگاه آیون شاسی بلند منعقد شده است، خاطرنشان کرد: این دستگاه ها به طور کامل به شهرداری تهران تحویل داده شده و در شهر تهران پلاک شده و به گفته مسئولان شهرداری، فعالیت آنها نیز در سطح شهر آغاز شده است.
شرکت آیون پیشنهادات قیمتی خود را ظرف یک هفته به تهران اعلام میکند
مظفر همچنین تصریح کرد: در بازدید و جلسات کاری فشرده ای که با شرکت آیون داشتیم روی ادامه همکاری، انتخاب خودروی سدان و مدل مورد نظر، قیمت و شرایط تحویل، بحث و بررسی مفصلی انجام شد. براساس نظرات هیأت ایرانی مقرر شد شرکت آیون پیشنهادات قیمتی خود را ظرف یک هفته به تهران اعلام کند.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: برنامه مدنظر مدیریت شهری با توجه به شرایط پیش رو تحقق فعالیت ۶ هزار دستگاه تاکسی برقی آیون تا پایان این دوره در شهر تهران است که همانطور که گفتیم هزار و ۷۵۲ دستگاه آن ساخته و تحویل شده و مذاکرات ساخت و خرید چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی دیگر در این سفر انجام شد که مراحل انعقاد قرارداد آن در حال انجام است.
یک اتفاق تاریخی و تحولی قابل توجه در حال رقم خوردن است
مظفر با بیان اینکه پس از سالها رکود و توقف در نوسازی و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، یک اتفاق تاریخی و تحولی قابل توجه در حال رقم خوردن است، یادآور شد: حتماً کارهای بزرگ با ابعاد بین المللی با چالش ها و مخاطرات زیادی همراه است و به ویژه در این شرایط با اعمال تحریم حداکثری روبرو است اما مردم تهران بدانند که این اتفاق بزرگ با همت و سخت کوشی فراوان در شهرداری و شورای اسلامی تهران آغاز شده و نمی توان این کار مهم را در افکار عمومی تقلیل داد.
وی ادامه داد: علیرغم تزریق یأس و ناامیدی درخصوص عدم تحقق اتوبوس های برقی توسط عده ای، شهروندان تهرانی به صورت واقعی امروز خدمت متفاوت اتوبوس های برقی پاک و مدرن را در شهر مشاهده می کنند. در آینده ای نه چندان دور مسافران مترو نیز ورود واگن های مدرن و پیشرفته جدید را مشاهده خواهند کرد.
مظفر در پایان گفت: کسانی که کار اجرایی جدی در این سطح کرده اند، درک دقیق تری از موانع و سختی های چنین کاری دارند اما این راه پر افتخاری است که آغاز شده و می تواند تهران را به سوی دستیابی به آسمانی پاک تر رهنمون کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0