کد خبر : 370724
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۲:۳۴

جت‌های بی‌صدا، هیدروژن و پرواز بدون پنجره | چشم‌اندازی تازه در آسمان

جت‌های بی‌صدا، هیدروژن و پرواز بدون پنجره | چشم‌اندازی تازه در آسمان

همشهری آنلاین – یکتا فراهانی: تصور کنیم وارد کابینی شویم که نه پنجره دارد، نه صدای موتور، اما تجربه مسافرتمان راحت‌تر، ایمن‌تر و سازگارتر با حفظ منابع محیط‌زیست است؛ شاید این تصویر تا ده سال دیگر واقعیت باشد. اما صنعت هواپیمایی در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، اما اکنون در نقطه شروع یک انقلاب واقعی

همشهری آنلاین – یکتا فراهانی: تصور کنیم وارد کابینی شویم که نه پنجره دارد، نه صدای موتور، اما تجربه مسافرتمان راحت‌تر، ایمن‌تر و سازگارتر با حفظ منابع محیط‌زیست است؛ شاید این تصویر تا ده سال دیگر واقعیت باشد. اما صنعت هواپیمایی در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، اما اکنون در نقطه شروع یک انقلاب واقعی ایستاده است. از ترکیب سوخت هیدروژنی تا موتورهایی با پره‌های باز (open-fan)، از جت‌هایی که پنجره ندارند تا هواپیماهایی که با هوش مصنوعی خود را هدایت می‌کنند — همه این‌ها دیگر رؤیا نیستند، بلکه در حال تبدیل‌شدن به واقعیت‌اند.

جت‌های بی‌صدا، هیدروژن و پرواز بدون پنجره | چشم‌اندازی تازه در آسمان

تحول در طراحی موتور و نیروگاه هوایی

شرکت‌هایی مانند Airbus در پروژه ZEROe در حال طراحی هواپیماهایی هستند که به‌جای سوخت سنتی، از هیدروژن استفاده می‌کنند و هر جنبه‌ای از طراحی را برای بازدهی و پایداری بهینه می‌کنند. اما چگونه آینده آسمان ممکن است شگفت‌انگیزتر از آنچه امروز تصور می‌کنیم باشد.

جت‌های بی‌صدا، هیدروژن و پرواز بدون پنجره | چشم‌اندازی تازه در آسمان

بیشتر بخوانید:

سوخت هیدروژنی و موتورهای جدید

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در صنعت هوانوردی، کاهش انتشار کربن و استفاده از سوخت‌های پاک است. پروژه‌هایی مانند ZEROe در ایرباس در تلاش هستند هواپیماهایی بسازند که به‌جای سوخت فسیلی، از هیدروژن با سلول سوختی بهره ببرند؛ تکنولوژی به‌عنوان محصول جانبی فقط آب دارد.

همچنین موتورهای پره‌باز یا «open fan» در دست آزمایش‌اند که می‌توانند بازده انرژی را تا ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به موتورهای امروزی بهبود دهند.

جت‌های بدون پنجره؛ تجربه‌ای دیجیتال در آسمان

طراحی جدیدی در هواپیماهای لوکس خصوصی با نام Phantom ۳۵۰۰ در دست ساخت است که به‌جای پنجره از صفحات نمایش با وضوح بالا استفاده می‌کند و ادعا می‌کند با حذف پنجره‌ها، وزن کمتر و بازده بیشتری دارد.

این طراحی می‌تواند کابین را سبک‌تر و آیرودینامیک تر کند، درحالی‌که مسافران همچنان منظره بیرونی را به‌صورت دیجیتال مشاهده می‌کنند.

ساختارهای آیرودینامیک جدید: بال ترکیبی (Blended Wing)

یکی از طراحی‌هایی که آینده هواپیماها را عوض می‌کند، مدل بال ترکیبی است؛ ساختاری که در آن بدنه و بال به‌صورت ترکیبی ادغام شده‌اند.

برای مثال، هواپیمایی که دلتا خطوط هوایی با همکاری JetZero در حال توسعه است از همین طراحی استفاده می‌کند؛ طراحی که باعث کاهش صدا، مصرف سوخت کمتر و فضای بیشتر داخلی می‌شود.

جت‌های بی‌صدا، هیدروژن و پرواز بدون پنجره | چشم‌اندازی تازه در آسمان

جت‌های مافوق‌صوت و پروژه Comac C۹۴۹

چین با پروژه Comac C۹۴۹ به جمع کشورهایی می‌پیوندد که در رقابت ساخت هواپیمای مافوق‌صوت هستند. این جت قرار است سرعتی بیشتر از کنکورد قدیمی داشته باشد و مسافت بیشتر را با آرامش بیشتر طی کند.

هواپیماهای هوشمند خودران و هدایت‌شده توسط هوش مصنوعی

در عرصه نظامی هم هواپیماهایی طراحی می‌شوند که بدون خلبان و با استفاده از هوش مصنوعی پرواز می‌کنند. مثالی تازه، جنگنده‌ای با نام X-BAT است که نیازی به باند پرواز ندارد و کاملاً خودکار عمل می‌کند.

سیستم‌های قدرت هیبریدی و ترکیبی

برای پروازهای منطقه‌ای، پژوهش‌های جدیدی روی سیستم‌های ترکیبی از باتری‌های پیشرفته، سلول سوختی هیدروژنی و باتری آلومینیوم-هوا در جریان است تا انرژی مؤثرتر و ایمن‌تر برای هواپیماها فراهم شود.

جت‌های بی‌صدا، هیدروژن و پرواز بدون پنجره | چشم‌اندازی تازه در آسمان

اقتصاد آسمان پایین

هواپیماهایی مانند SPERO از معماری Stop-Rotor بهره می‌برند: پره‌ها هنگام برخاستن به‌صورت عمودی حرکت می‌کنند و سپس قفل می‌شوند تا هواپیما در مسیر افقی به پرواز درآید.

علاوه بر این، مفهوم «اقتصاد آسمان پایین» (Low-Altitude Economy Networks) در حال گسترش است؛ شبکه‌ای از پروازهای کوتاه ارتفاع، پهپادها و حمل‌ونقل هوایی شهری که نیازمند هماهنگی بین سیستم‌های موقعیت‌یاب، ناوبری و ایمنی است.

آینده هوانوردی نه در مدل‌های امروزی بلکه در ترکیبی از انرژی پاک، طراحی نوآورانه و هوش مصنوعی نهفته است. هواپیماهایی بدون پنجره، سوخت هیدروژنی، مدل‌های پروازی خودران این‌ها تنها بخشی از تحولات آتی هستند که قرار است نه‌تنها سفرها، بلکه خود تجربه پرواز را بازتعریف کنند.

در دهه‌های پیش رو، آسمان نه محملی برای حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر، بلکه بخشی از منظومه فناوری، تجربه و آینده‌ای پایدار خواهد بود.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار