تعرفه پلکانی واردات خودرو تایید شد/ قیمت ها کاهش خواهد یافت؟
تأیید نظر دولت درباره تعرفه پلکانی واردات خودرو از سوی مجلس را باید یک گام رو به جلو دانست، اما در عین حال، واردات خودرو را نشانه ای از بحران سیاست گذاری در بازار خودرو نیز باید به شمار آورد. این بحران هم مردم را در انتخاب محصول دلخواه و هم دولت را در تحقق
تأیید نظر دولت درباره تعرفه پلکانی واردات خودرو از سوی مجلس را باید یک گام رو به جلو دانست، اما در عین حال، واردات خودرو را نشانه ای از بحران سیاست گذاری در بازار خودرو نیز باید به شمار آورد. این بحران هم مردم را در انتخاب محصول دلخواه و هم دولت را در تحقق اهداف درآمدی با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.
سرانجام با امضای محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، عدم مغایرت تعرفه پلکانی واردات خودرو با قانون بودجه اعلام شد. حکمی که به غائله هفت ماهه میان دولت و مجلس پایان داد و تکلیف واردکنندگان خودرو بالاخره با تعرفه ها مشخص شد.
البته اجرایی شدن این تعرفه ها هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. باید دید که این بار هم شکایت شخصی باعث توقف آن می شود یا خیر؟ با این حال، به نظر می رسد حتا اگر شکایتی در کار نباشد، اهداف مدنظر محقق نخواهد شد.
دولت از یک سو در بودجه ۱۴۰۴، درآمد ناشی از حقوق ورودی واردات خودرو را ۱۱۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است، اما بر اساس آمار، با گذشت نزدیک به هشت ماه، حدود پنج هزار میلیارد تومان از این درآمد محقق شده است. از سوی دیگر، واردات ۹۰ هزار دستگاه برای سال جاری پیش بینی شده بود که تحقق این تیراژ نیز با توجه به مدت زمان باقی مانده از سال، تقریباً غیرممکن است.
به بیان دیگر، لجاجت و بی تدبیری نهادهای سیاست گذار نه تنها مانع از تحقق اهداف واردات خودرو شده، بلکه مانند همیشه، مصرف کنندگان را به بازنده اصلی این نبرد بدل کرده است.
واردات خودرو؛ سیاستی در حد حرف
این در حالی است که قرار بود با واردات خودرو، انحصار خودروسازان داخلی شکسته شود، رقابت شکل بگیرد، قیمت ها کاهش یابد و مصرف کنندگان بتوانند پس از پنج سال ممنوعیت، دوباره طعم واقعی انتخاب را بچشند. اما آن چه در عمل رخ داد، برخلاف تمام وعده ها بود؛ به نحوی که می توان واردات خودرو را به سیاستی تشبیه کرد که فقط در حد حرف باقی مانده است.
با گذشت بیش از سه سال، هنوز واردات خودرو در تأمین و تخصیص ارز و ثبت سفارش با چالش مواجه است. این در حالی است که تعدد شرکت های واردکننده، که با هدف شکستن انحصار وارد میدان شدند، حالا خود به معضلی تبدیل شده اند، چراکه سقف ارزی محدود است و تقاضای آن ها نامحدود.
در این شرایط، فرصت سوزی و از بین بردن زمان چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ آیا واقعاً مجلس و دولت مردم را اسیر ناتوانی، لجاجت و بی تدبیری خود کرده اند؟ یا این که مشکلات و موانع ارزی، آن ها را وارد یک جنگ ساختگی کرده بود؟ آیا در این مدت، جنگی پنهان میان برندگان و بازندگان آشکار و پنهان کاهش تعرفه واردات وجود داشته است؟ آیا با تأیید نظر دولت، روند واردات خودرو سرعت می گیرد؟ یا این که دست اندازی دیگری در مسیر ایجاد می شود؟

تیترکوتاه مدیا
سرمایهگذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0