اهمیت بازاریابی در گسترش صادرات محصولات آبزی/ افزایش نرخ ارز به نفع تعاملات تجاری است
عیسی گلشاهی بیان کرد: افزایش تولید، بازاریابی علمی و اصولی در بازارهای هدف و همچنین نقشآفرینی دستگاههای دولتی، دیپلماسی و نهادهای مرتبط مانند سازمان توسعه تجارت برای حمایت از توسعه صادرات محصولات آبزی و شیلات نیز ضروری است. ایران به جهت دارا بودن بستر مناسب تولید و پرورش محصولات آبزی و شیلات، سهم گسترده ای
عیسی گلشاهی بیان کرد: افزایش تولید، بازاریابی علمی و اصولی در بازارهای هدف و همچنین نقشآفرینی دستگاههای دولتی، دیپلماسی و نهادهای مرتبط مانند سازمان توسعه تجارت برای حمایت از توسعه صادرات محصولات آبزی و شیلات نیز ضروری است.
ایران به جهت دارا بودن بستر مناسب تولید و پرورش محصولات آبزی و شیلات، سهم گسترده ای در صادرات این محصولات دارد. تولید این دسته از محصولات در حال حاضر به رقمی معادل ۱.۵ میلیون تن رسیده که این امر نشاندهنده وجود ظرفیتهای موثر تولید و پرورش موثر در حوزه شیلات و آبزیپروری است و برای کشور ما به عنوان مزیت رقابتی در خاورمیانه به شمار میآید. آمارها نشان میدهد در سال گذشته ۱۷۰ هزار صیاد، ۲۰ هزار و ۵۰۰ شناور مجوزدار و دست یافتن به ارزش صادراتی محصولات شیلاتی به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار دست یافته ایم که این رقم مزیتی است که ایران را از سایز کشورها متمایز کرده است؛ در این راستا توجه به ظرفیت های صادراتی و تلاش برای گسترش این ظرفیت ها ضروری است تا در پی آن اقتصاد دریامحور نیز رونق گیرد. این امر با بهرهگیری از دانش و فناوری روز و استفاده بهینه از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در این حوزه میسر میشود و می تواند زمینه موثری برای توسعه اقتصادی را فراهم کند. عیسی گلشاهی، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع سازمان شیلات ایران صادرات اکنون کشور را مثبت ارزیابی کرد و بر لزوم بازاریابی اصولی و حمایت دولت از این صنعت تاکید کرد.
مشروح این گفتوگو را ادامه مطالعه خواهید کرد:

بازارهای جهانی؛ مقصد صادراتی انواع محصولات شیلات ایران
عیسی گلشاهی، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع سازمان شیلات ایران، در گفتوگو با خبرنگار تیتر کوتاه درباره وضعیت صادرات محصولات شیلاتی کشور گفت: صادرات این محصولات همانند سالهای گذشته ادامه دارد و انواع محصولات شیلات و آبزیان از جمله ماهیان دریایی، انواع کنسرو آبزیان مانند کنسرو ماهی تن، خاویار، ماهیان خاویاری و همچنین ماهیان غیرمعقول که در کشور کمتر مورد استفاده قرار میگیرند، به صورت تازه، منجمد و فرآوریشده به کشورهای مختلف صادر میشوند.
وی افزود: بخشی از این صادرات شامل محصولات دریایی و پرورشی نظیر ماهیان گرمابی، قزلآلا و ماهیان دریایی تولیدشده در قفسهای دریایی است که هرکدام به شکلهای متنوع فرآوری و روانه بازارهای جهانی میشوند.
مقاصد عمده صادراتی محصولات آبزی و شیلات
گلشاهی درباره مقاصد صادراتی محصولات شیلاتی کشور عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ مقصد صادراتی برای محصولات آبزی و شیلاتی وجود دارد. عمده بازارهایی که معاملات تجاری شیلات در آنها به صورت گسترده انجام میشود شامل کشورهای چین، روسیه، امارات، عراق، کشورهای آسیای جنوب شرقی، استرالیا و برخی کشورهای دیگر است که محصولات آبزی ایران به صورت موردی به آنها صادر میشود.
افزایش ظرفیت تولید و بازاریابی علمی لازمه گسترش صادرات است
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع سازمان شیلات ایران درباره بهترین روش افزایش صادرات با توجه به ظرفیتهای دریایی کشور توضیح داد: برای رشد صادرات، نخست باید دسترسی به مواد اولیه که پایه اصلی صادرات به شما می آیند، افزایش یابد؛ این به این معنا است که میزان تولید محصولات آبزی باید بیشتر شود.
وی در این رابطه تأکید کرد: علاوه بر افزایش تولید، بازاریابی علمی و اصولی در بازارهای هدف و همچنین نقشآفرینی دستگاههای دولتی، دیپلماسی و نهادهای مرتبط مانند سازمان توسعه تجارت برای حمایت از توسعه صادرات محصولات آبزی و شیلات نیز ضروری است.
گلشاهی افزود: مهمترین اصل در توسعه صادرات این صنعت، داشتن کالای کافی برای عرضه است؛ بنابراین باید تولید مناسب برای تأمین نیاز داخلی و تقویت صادرات و تحقق رشد آینده مدنظر قرار گیرد.
نوسانات اخیر قیمت دلار به نفع تعاملات تجاری بود
گلشاهی درباره تأثیر شرایط فعلی بازار ارز بر روند صادرات محصولات آبزی تشریح کرد: به طور کلی، افزایش قیمت ارز در بازار داخلی معمولاً موجب افزایش صادرات میشود و این موضوع به نفع تعاملات تجاری است. به عبرتی دیگر تأثیر نرخ دلار بر قیمت تمامشده محصولات شیلاتی نسبت به سایر بخشهای کشاورزی کمتر است؛ زیرا تولیدات این حوزه کمترین وابستگی را به دولت دارند و با حداقل نیاز به حمایتهای مستقیم دولتی تولید میشوند.
وی در پایان افزود: نوسانات ارز در تولید محصولات آبزی بهجز ایجاد اثرات تورمی رایج، تأثیر دیگری ندارد و افزایش مستقیم قیمت تمامشده این کالاها مشاهده نمیشود؛ اما در بخش صادرات تأثیرگذار است و به گسترش آن کمک میکند. به طور کلی می توان گفت نوسانات بازار ارز در حوزه تولید محصولات آبزی به غیر از اثرات تورمی متداولس که ایجاد میکند اثر دیگری نخواهد داشت و شاهد اثرات مستقیم بر افزایش قیمت نخواهیم بود اما مسلما در حوزه صادرات تاثیر گذار است و سبب گسترش آن می شود.

تیترکوتاه مدیا
سرمایهگذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0