کد خبر : 377996
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۷

علت و ریشه جریان بلک فرایدی چیست؟

علت و ریشه جریان بلک فرایدی چیست؟

این رویداد در نخستین جمعه پس از روز شکرگزاری در آمریکا برگزار می‌شود. در این روز، میلیون‌ها نفر خریدهای ضروری خود را با تخفیف‌های ویژه از فروشگاه‌های حضوری و سایت‌های اینترنتی انجام می‌دهند. شاید برای شما هم سوال شده باشد که تاریخچه و ریشه ی بلک فرایدی دقیقا چیست؟ در این مطلب با ما همراه

این رویداد در نخستین جمعه پس از روز شکرگزاری در آمریکا برگزار می‌شود. در این روز، میلیون‌ها نفر خریدهای ضروری خود را با تخفیف‌های ویژه از فروشگاه‌های حضوری و سایت‌های اینترنتی انجام می‌دهند. شاید برای شما هم سوال شده باشد که تاریخچه و ریشه ی بلک فرایدی دقیقا چیست؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با تاریخچه این رویداد تا رسیدن آن به ایران آشنا شوید.

تاریخچه پیدایش بلک فرایدی

ریشه بلک فرایدی و اصطلاح آن به دهه 1950 میلادی برمی‌گردد. این کلمه برای اولین بار در این دهه در شهر فیلادلفیای آمریکا پدیدار شد. جمعه پس از روز شکرگزاری در آمریکا، ازدحام جمعیت، هرج و مرج خیابانی و ترافیک سنگینی در خیابان‌ها رخ می‌داد. به همین دلیل، پلیس برای توصیف آن از واژه جمعه سیاه یا بلک فرایدی استفاده می‎‌کرد. در دهه 1960 و 1970 میلادی، فروشندگان تلاش کردند تا بار منفی این واژه را از بین ببرند.

به مرور زمان، از جریان بلک فرایدی را به فرصتی برای فروش بیشتر استفاده کردند. روزی که وضعیت مالی و فروش فروشگاه‌ها از حالت قرمز (زیان) به سیاه (سود) تبدیل می‌شود. بنابراین، بعدها مفهوم آن به روزی پر از تخفیف‌های ویژه تغییر پیدا کرد. روزی که در آن سود بالا، فروش گسترده و رونق اقتصادی وجود دارد. پس از ایالات متحده، کشورهایی از جمله کانادا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند، آلمان و فرانسه جزو اولین کشورهایی بودند که بلک فرایدی را برگزار کردند.

مهمترین علت بلک فرایدی چیست

یکی از علل رویداد جمعه سیاه به تاریخچه شروع آن و دیگر علت آن به اقتصاد و تجارت مربوط می‌شود. از دهه 1980 میلادی به بعد، فروشگاه‌های بزرگ آمریکا شروع به ارائه تخفیف‌های ویژه پس از روز شکرگزاری کردند. این روز به تدریج به شروع فصل خرید کریسمس تبدیل شد. به طوری که مردم از نیمه‌شب جلوی فروشگاه‌ها صف می‌بستند تا محصولات مورد نیاز را با پایین‌ترین قیمت سال خریداری کنند.

بلک فرایدی به یک روز مهم برای تمامی فروشگاه‌ها تبدیل شد. در این روز با افزایش فروش پایان سال، انبار کالاها پیش از سال جدید میلادی کاملا خالی از محصول می‌شد. همچنین، با ارائه تخفیفات استثنایی بر روی اغلب محصولات باعث جذب مشتریان جدید شده و نیز رقابت اقتصادی بین برندها و فروشگاه‌ها به وجود آمد.

گسترش جهانی بلک فرایدی در بازار آنلاین

در دهه 2000 میلادی اینترنت و بازار آنلاین کم کم گسترش پیدا کرد. در نتیجه، فروشگاه‌های آنلاین مانند Amazon و eBay مفهوم بلک فرایدی را وارد فضای دیجیتال کردند. به مرور، بلک فرایدی به بزرگ‌ترین رویداد خرید جهانی تبدیل شد. برای اینکه مردم فرصت بیشتری برای خرید داشته باشند، روز جدیدی با نام Cyber Monday (دوشنبه مجازی) برای تخفیف‌های آنلاین ایجاد شد. این روز اولین دوشنبه بعد از رویداد جمعه سیاه است.

ورود بلک فرایدی به ایران

مردم ایران در اواسط دهه 1390 شمسی بود که کم کم با مفهوم بلک فرایدی آشنا شدند. در واقع، این رویداد در حدود سال 1394 زمانی وارد بازار ایران شد که خرید اینترنتی در میان مردم محبوبیت یافت و فروشگاه‌های آنلاین رشد کردند. جمعه سیاه در بازار ایران تنها یک کمپین فروش با تخفیفات ویژه نیست؛ بلکه یک پدیده بسیار مهم فرهنگی و اقتصادی به شمار می‌رود. این پدیده باعث افزایش رقابت بین فروشگاه‌های اینترنتی و آشنایی بیشتر مردم با فرصت‌های خرید آنلاین شده است. نتیجه این رویداد نیز بر بلوغ بازار تجارت الکترونیک کشور تاثیر به سزایی داشته است.

جمعه سیاه دیجی کالا؛ بزرگترین حراجی آنلاین ایران

فروشگاه دیجی کالا در سال 1395 یا 2016 میلادی، برای اولین بار جشنواره آنلاین بلک فرایدی را برگزار کرد. در واقع، برای اجرای این کمپین از فروشگاه‌های اینترنت الگو گرفت. این رویداد پر تخفیف به سرعت با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو شد. امروز جمعه سیاه دیجی کالا به یکی از مهم‌ترین کمپین‌های خرید اینترنتی در ایران تبدیل شده است.

لیست محصولات بلک فرایدی دیجی کالا بسیار متنوع بوده و هزاران محصول از برندهای مختلف را با تخفیف‌های طلایی عرضه می‌کند. هدف از برگزاری این کمپین، ایجاد فضایی مشابه بلک فرایدی جهانی بود؛ به طوری که کاربران ایرانی هم بتوانند محصولات مورد نیاز خود را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنند.

سخن آخر

رویداد بلک فرایدی از کشور آمریکا آغاز شد و خیلی سریع، در سایر کشورها بخصوص ایران جمعه سیاه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. دیجی کالا با برگزاری جشنواره‌ی «جمعه سیاه» نقش مهمی در معرفی و بومی‌سازی این رویداد ایفا کرده است. دیجی کالا اولین فروشگاه ایرانی و آغازکننده حراجی بلک فرایدی در ایران بود. شما می‌توانید از 1 آذر با مراجعه به وبسایت این فروشگاه، محصولات مورد نیاز خود را با تخفیف‌های باورنکردنی خریداری کنید.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار