کی ام سی SR9 نوبرانه کرمانی ها برای آفرودرها!
به گزارش “پدال نیوز” گروه خودروسازی جک یا JAC یکی از شرکتهای خودروساز موفق چینی بوده که با همکاریهای متعدد با خودروسازان مطرحی، چون گروه فولکس واگن و هیوندای توانسته کارنامه خود را وزین کند. شریک تجاری ایرانی این برند که کرمان موتور است، طی سه سال اخیر با برند KMC توانسته باکیفیتترین و جدیدترین
گروه خودروسازی جک یا JAC یکی از شرکتهای خودروساز موفق چینی بوده که با همکاریهای متعدد با خودروسازان مطرحی، چون گروه فولکس واگن و هیوندای توانسته کارنامه خود را وزین کند. شریک تجاری ایرانی این برند که کرمان موتور است، طی سه سال اخیر با برند KMC توانسته باکیفیتترین و جدیدترین محصولات جک را به مشتریان خود ارائه دهد. اخیرا تصاویری از یک خودرو شاسی بلند آفرودی که در نمای جلو مشابه پیکاپ جدید محبوب کرمانیها یعنی کیام سی T9 بوده منتشر شده که قرار است بهزودی به سبد محصولات کرمان موتور اضافه شود. این خودرو با نام SR9 قرار است از سوی این شرکت خودروساز ایرانی راهی بازار کشورمان شود. اما نکته بسیار مهم درباره طراحی و ساخت جک JS9 است که با همکاری موسسه نامی یا NAMI که نماینده ایرانی این موسسه صاحب سبک و مطرح در علم خودرو شرکت پیشران صنعت مدرس است به تولید رسیده است. در ادامه این شاسی بلند آفرودی باکیفیت را بررسی میکنیم.

آشنای با کی ام سی SR9
همه ما پیکاپ جدید و محبوب کرمانیها یعنی T9 را میشناسیم که به خوبی توانسته در بازار کشورمان موفق ظاهر شود. این پیکاپ به حدی موفق ظاهر شد که اگر علاقمندان به خرید یک خودرو پیکاپ این روزها خواهان گزینهای مدرن و مناسب آفرود باشند، بیشک کیام سی T9 را در اولویت قرار میدهند. بر این اساس کرمان موتور برای کامل کردن سبد محصولات آفرودی خود درصدد تولید کی ام سی SR9 برآمد. این شاسی بلند در حقیقت همان مدل شاسی بلند پیکاپ T9 است. در حقیقت این خودرو برپایه و اساس کیام سی T9 شکل گرفته که با نام جک JS9 شناخته میشود و در بازار روسیه نیز با برند SOLLERS به دست مشتریان میرسد. در حال حاضر کیام سی SR9 در حال پاس کردن تستهای نهایی در کشور روسیه است تا جای خالی گزینههای اروپایی و آمریکایی را به خوبی پر کند.
همکاری موسسه نامی در توسعه محصول جک
گروه خودروسازی جک که چندی پیش قصد تحولات اساسی بازار روسیه در بخش شاسی بلندهای آفرودی را داشت، توانست با همکاری موسسه نامی (NAMI) مرکز علمی دولتی فدراسیون روسیه «موسسه مرکزی تحقیقات علمی خودرو و موتور خودرو» جک JS9 یا همان کیام سی SR9 را به تولید برساند. طبق آخرین گزارشهای رسمی، موسسه نامی به صورت مستقیم در طراحی و ساخت شاسی و بدنه، تغییراتی در قوای محرکه، سیستمهای کنترل ایمنی پیشرفته از جمله ترمز اضطراری و سیستمهای هوشمند کمکی رانندگی و سیستم تعلیق همکاری داشته است. به این معنا که برای ساخت سازه شاسی و بدنه این موسسه با تحقیقات فراوانی که انجام داده بود، در بخش جلو و عقب شاسی از مواد فلزی استفاده کرده تا در زمان تصادف کمترین نیرو به کابین خودرو وارد شود. همچنین به دلیل اینکه طراحی جک JS9 یا کیام سی SR9 عضلانی بوده و مناسب آفرود است، در بخش زیری شاسی نیز با کمک طراحی بهروز و استفاده از مواد منعطف تا حد زیادی به قابلیت آفرودی این خودرو افزوده است. ناگفته نماند که یک بازطراحی کامل از سوی مهندسان و متخصصان موسسه نامی روسیه روی بخش سیستم تعلیق صورت گرفته تا جک JS9 یا کیام سی SR9 را به یک گزینه مناسب برای استفاده شهری، جادهای و آفرودی بدل سازد.

طراحی عضلانی کی ام سی SR9
جک JS9 یا کیام سی SR9 در طرحهای اولیه قرار بوده که چهره متفاوتی داشته باشد. اما طبق تحقیقات دو طرفه از سوی موسسه نامی روسیه و بخش مارکتینگ و فروش گروه خودروسازی جک به منظور ایجاد بازار موفق برای این شاسی بلند آفرودی جدید، تصمیم نهایی بر این بوده که بر اساس جک T9 (در بازار روسیه Sollers ST9) یا کیام سی T9 شکل گیرد. با در نظر گرفتن این مهم نمای جانبی این شاسی بلند آفرودی همچنان مشابه کیام سی T9 است که با خط تیز افقی روی بدنه و مجموعهای از سطوح تخت و البته نصب رینگهای 18 اینچی گویی کیام سی T9 را با یک اتاقک در بخش عقب مواجه هستیم. به طوری که ستون C ضخیم هم رنگ بدنه با زاویه نسبتا زیاد و بخش شیشهای آن حس بسیار جذابی به این شاسی بلند آفرودی میبخشد. در نمای جلو با چراغهای دوبل که در بخش بالای چراغ باریک LED طراحی شده و درون سپرها چراغ اصلی همراه هستیم که با جلوپنجره عریض و کاپوت متورم همان کیام سی T9 را به رخ میکشد. در نمای عقب به منظور ایجاد هماهنگی میان مدل پیکاپ و شاسی بلند؛ چراغهای عمودی مزین به LED قرار گرفته که با یک نوار مشکی پیانوی و یک حجم خاص روی در صندوق نمای زیبا و البته جوان پسند به کیام سی SR9 داده است. ناگفته نماند که در بخش جلوی این شاسی بلند تغییراتی از سوی مهندسان موسسه نامی روسیه و گروه خودروسازی جک صورت گرفته تا ایمنی عابرپیاده را ارتقا دهد. مضاف بر این موارد از نظر ابعاد و اندازه کیام سی SR9 همان T9 است. به عبارت دیگر ابعاد و اندازه این شاسی بلند آفرودی دارای فاصله محوری خودرو 3110 میلیمتر، طول 5330 میلیمتر، عرض 1995 میلیمتری و ارتفاع 1880 میلیمتری است.

کابین کی ام سی SR9 مشابه T9
با باز کردن درهای کیام سی SR9 گویی پشت فرمان T9 قرار میگیریم. فضای کاملا ساده و مینیمال، اما با ویژگیهای مدرن که طراحی داخلی بسیار جذابی را در اختیار سرنشینان میگذارد. قرارگیری یک کلاستر یا صفحه کیلومتر 7 اینچی افقی مقابل راننده و یک نمایشگر 10.25 اینچی عمودی لمسی برای سیستم مولتی مدیا به همراه دکمههای پیانویی فضای داخلی را بسیار مدرن جلوه میدهد. همچنین طراحی دریچههای افقی در فرمت ذوزنقهای با پوشش کروم و طراحی دریچههای عمودی میانی در فرمت ذوزنقهای عمودی هارمونی بسیار خوبی ایجاد کرده که زیبا و جذاب است. طراحی غربیلک فرمان دی کات دو شاخه با طراحی دسته دنده الکترونیکی کوچک همچنان حس و حال کیام سی T9 را القا میسازد. از نظر سیستمهای الکترونیکی رفاهی و ایمنی کیام سی SR9 در سطح بالایی قرار دارد. هرچند که جزئیات آن به صورت کامل دردسترس نیست، اما سیستمهای مانند 6 ایربگ، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سانروف برقی، باز و بسته شدن آینههای جانبی به صورت برقی همراه گرمکن و چراغ راهنما، دوربین 360 درجه، دسته دنده شیفت بای وایر، ترمز چهارچرخ دیسکی به همراه ABS و EBD، گرمکن صندلیهای ردیف اول، تنظیم برقی صندلی راننده همراه با تنظیم گودی کمر، شارژر وایرلس، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با نمایشگر، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت جلو و عقب خودرو، سیستم کروز کنترل، تریم چرمی صندلیها، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسورهای نور و باران، قابلیت تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخها و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب اشاره کرد. ناگفته نماند که آپشنهای بیشتری نیز امکان نصب دارد.

مشخصات فنی کی ام سی SR9 و تغییراتی به کمک مهندسان روس
قلب تپنده کی ام سی T9 یا جک T9 را یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ تشکیل میدهد. همین ساختار برای شاسی بلند آفرودی جک یعنی JS9 یا همان کیام سی SR9 حفظ شده است. با این تفاوت که مهندسان بخش قوای محرکه موسسه نامی روسیه و گروه خودروسازی جک کالیبراسیون و تغییرات روی آن انجام داده است. این مهم خبر خوشی برای طرفداران کیام سی SR9 خواهد بود که طبق آمارها و بررسیها این موتور در روسیه برای شرایط بحرانی مانند سوخت با حداقل اکتان 88 نیز بتواند توان و گشتاور بالای را در اختیار راننده بگذارد. این کالیبراسیون منطبق بر سوخت نامرغوب کشورهای خاورمیانه بوده تا کمترین خرابی و استهلاک برای این قوای محرکه به وجود آید. بر این اساس زیر کاپوت نسبتا کشیده جک JS9 یا کیام سی SR9 یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری پرخوران با سیستم توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم جا خوش کرده است. این موتور با کد D20TG شناخته میشود. با در نظر گرفتن این مهم و قرارگیری 16 سوپاپ روی دو میل سوپاپرو میتواند حداکثر 221 اسببخار قدرت را در 5500 آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر 390 نیوتنمتر گشتاور را در دور 3 هزار آرپیام به ارمغان آورد. همچنین باتوجه به نصب گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک همانند کیام سی T9 روی SR9 نصب شده و قدرت و گشتاور به چهارچرخ منتقل میشود. ناگفته نماند که موسسه نامی روسیه به صورت اختصاصی روی پروگرام یا برنامه واحد پردازش گیربکس TCU متمرکز است که انتظار میرود، مصرف سوخت بهینهتری نیز برای این خودرو صورت گیرد. به لطف ساختار جدید سیستم تعلیق طبق بررسیها در محور جلو کیام سی SR9 با سیستم جناغی دوبل با فنر مارپیچ یا همان دابل ویشبون و در محور عقب از نوع مولتی لینک (چند اتصالی) بهره گرفته شده تا کیفیت سواری را به خوبی ارتقا بخشد.

سبک سازی بدنه با فرمولاسیون موسسه نامی روسیه
موسسه نامی (NAMI) مرکز علمی دولتی فدراسیون روسیه «موسسه مرکزی تحقیقات علمی خودرو و موتور خودرو» در بخش سبک سازی بدنه کارهای بسیار ویژهای در زمینه مواد فلزی مورد استفاده و همچنین توزیع وزن میان دو محور، ایدههای بسیار جالبی را پیاده سازی کرده است. یکی از ایدههای جالب از سوی این موسسه علمی معتبر روسیه با همکاری مهندسان گروه خودروسازی جک روی JS9 یا کیام سی SR9 صورت گرفته است. به این معنا که از فلز آلومینیوم و آلیاژ بهره گرفته شده تا وزن خالص خودرو را زیر 2000 کیلوگرم یا 2 تن نگه داشته است. در مقابل این ساختار سبب ارتقای سطح ایمنی خودرو و سرنشینان نیز شده است.
زمان تولید و عرضه در بازار ایران
طبق بررسیها و آمارها کیام سی SR9 محصول جدید کرمان موتور خواهد بود که به زودی در خط مونتاژ این خودروساز بزرگ خصوصی کشور قرار خواهد گرفت. درباره قیمت و زمان عرضه هیچ اطلاعاتی دردسترس نیست، اما پیش بینی میشود قیمت نهایی این شاسی بلند آفرودی باتوجه به قرارگیری رقبایش در بازار کشورمان در بازه 4 میلیارد تومان باشد.
مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0