کد خبر : 379223
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ - ۰:۱۷

کی ام سی SR9 نوبرانه کرمانی ها برای آفرودرها!

کی ام سی SR9 نوبرانه کرمانی ها برای آفرودرها!

به گزارش “پدال نیوز”  گروه خودروسازی جک یا JAC یکی از شرکت‎های خودروساز موفق چینی بوده که با همکاری‎های متعدد با خودروسازان مطرحی، چون گروه فولکس واگن و هیوندای توانسته کارنامه خود را وزین کند. شریک تجاری ایرانی این برند که کرمان موتور است، طی سه سال اخیر با برند KMC توانسته باکیفیت‎ترین و جدیدترین

به گزارش “پدال نیوز”

 گروه خودروسازی جک یا JAC یکی از شرکت‎های خودروساز موفق چینی بوده که با همکاری‎های متعدد با خودروسازان مطرحی، چون گروه فولکس واگن و هیوندای توانسته کارنامه خود را وزین کند. شریک تجاری ایرانی این برند که کرمان موتور است، طی سه سال اخیر با برند KMC توانسته باکیفیت‎ترین و جدیدترین محصولات جک را به مشتریان خود ارائه دهد. اخیرا تصاویری از یک خودرو شاسی بلند آفرودی که در نمای جلو مشابه پیکاپ جدید محبوب کرمانی‎ها یعنی کی‌ام سی T9 بوده منتشر شده که قرار است به‎زودی به سبد محصولات کرمان موتور اضافه شود. این خودرو با نام SR9 قرار است از سوی این شرکت خودروساز ایرانی راهی بازار کشورمان شود. اما نکته بسیار مهم درباره طراحی و ساخت جک JS9 است که با همکاری موسسه نامی یا NAMI که نماینده ایرانی این موسسه صاحب سبک و مطرح در علم خودرو شرکت پیشران صنعت مدرس است به تولید رسیده است. در ادامه این شاسی بلند آفرودی باکیفیت را بررسی می‎کنیم.

کی ام سی SR9 نوبرانه کرمانی ها برای آفرودرها!

آشنای با کی ام سی SR9

همه ما پیکاپ جدید و محبوب کرمانی‎ها یعنی T9 را می‎شناسیم که به خوبی توانسته در بازار کشورمان موفق ظاهر شود. این پیکاپ به حدی موفق ظاهر شد که اگر علاقمندان به خرید یک خودرو پیکاپ این روز‌ها خواهان گزینه‎ای مدرن و مناسب آفرود باشند، بی‎شک کی‌ام سی T9 را در اولویت قرار می‎دهند. بر این اساس کرمان موتور برای کامل کردن سبد محصولات آفرودی خود درصدد تولید کی ام سی SR9 برآمد. این شاسی بلند در حقیقت همان مدل شاسی بلند پیکاپ T9 است. در حقیقت این خودرو برپایه و اساس کی‌ام سی T9 شکل گرفته که با نام جک JS9 شناخته می‎شود و در بازار روسیه نیز با برند SOLLERS به دست مشتریان می‎رسد. در حال حاضر کی‌ام سی SR9 در حال پاس کردن تست‎های نهایی در کشور روسیه است تا جای خالی گزینه‎های اروپایی و آمریکایی را به خوبی پر کند.

همکاری موسسه نامی در توسعه محصول جک

گروه خودروسازی جک که چندی پیش قصد تحولات اساسی بازار روسیه در بخش شاسی بلند‌های آفرودی را داشت، توانست با همکاری موسسه نامی (NAMI) مرکز علمی دولتی فدراسیون روسیه «موسسه مرکزی تحقیقات علمی خودرو و موتور خودرو» جک JS9 یا همان کی‌ام سی SR9 را به تولید برساند. طبق آخرین گزارش‎های رسمی، موسسه نامی به صورت مستقیم در طراحی و ساخت شاسی و بدنه، تغییراتی در قوای محرکه، سیستم‎های کنترل ایمنی پیشرفته از جمله ترمز اضطراری و سیستم‎های هوشمند کمکی رانندگی و سیستم تعلیق همکاری داشته است. به این معنا که برای ساخت سازه شاسی و بدنه این موسسه با تحقیقات فراوانی که انجام داده بود، در بخش جلو و عقب شاسی از مواد فلزی استفاده کرده تا در زمان تصادف کم‎ترین نیرو به کابین خودرو وارد شود. همچنین به دلیل اینکه طراحی جک JS9 یا کی‌ام سی SR9 عضلانی بوده و مناسب آفرود است، در بخش زیری شاسی نیز با کمک طراحی به‎روز و استفاده از مواد منعطف تا حد زیادی به قابلیت آفرودی این خودرو افزوده است. ناگفته نماند که یک بازطراحی کامل از سوی مهندسان و متخصصان موسسه نامی روسیه روی بخش سیستم تعلیق صورت گرفته تا جک JS9 یا کی‌ام سی SR9 را به یک گزینه مناسب برای استفاده شهری، جاده‎ای و آفرودی بدل سازد.

کی ام سی SR9 نوبرانه کرمانی ها برای آفرودرها!

طراحی عضلانی کی ام سی SR9

جک JS9 یا کی‌ام سی SR9 در طرح‎های اولیه قرار بوده که چهره متفاوتی داشته باشد. اما طبق تحقیقات دو طرفه از سوی موسسه نامی روسیه و بخش مارکتینگ و فروش گروه خودروسازی جک به منظور ایجاد بازار موفق برای این شاسی بلند آفرودی جدید، تصمیم نهایی بر این بوده که بر اساس جک T9 (در بازار روسیه Sollers ST9) یا کی‌ام سی T9 شکل گیرد. با در نظر گرفتن این مهم نمای جانبی این شاسی بلند آفرودی همچنان مشابه کی‌ام سی T9 است که با خط تیز افقی روی بدنه و مجموعه‎ای از سطوح تخت و البته نصب رینگ‎های 18 اینچی گویی کی‌ام سی T9 را با یک اتاقک در بخش عقب مواجه هستیم. به طوری که ستون C ضخیم هم رنگ بدنه با زاویه نسبتا زیاد و بخش شیشه‎ای آن حس بسیار جذابی به این شاسی بلند آفرودی می‎بخشد. در نمای جلو با چراغ‎های دوبل که در بخش بالای چراغ باریک LED طراحی شده و درون سپر‌ها چراغ اصلی همراه هستیم که با جلوپنجره عریض و کاپوت متورم همان کی‌ام سی T9 را به رخ می‎کشد. در نمای عقب به منظور ایجاد هماهنگی میان مدل پیکاپ و شاسی بلند؛ چراغ‎های عمودی مزین به LED قرار گرفته که با یک نوار مشکی پیانوی و یک حجم خاص روی در صندوق نمای زیبا و البته جوان پسند به کی‌ام سی SR9 داده است. ناگفته نماند که در بخش جلوی این شاسی بلند تغییراتی از سوی مهندسان موسسه نامی روسیه و گروه خودروسازی جک صورت گرفته تا ایمنی عابرپیاده را ارتقا دهد. مضاف بر این موارد از نظر ابعاد و اندازه کی‌ام سی SR9 همان T9 است. به عبارت دیگر ابعاد و اندازه این شاسی بلند آفرودی دارای فاصله محوری خودرو 3110 میلی‎متر، طول 5330 میلی‎متر، عرض 1995 میلی‎متری و ارتفاع 1880 میلی‎متری است.

کی ام سی SR9 نوبرانه کرمانی ها برای آفرودرها!

کابین کی ام سی SR9 مشابه T9

با باز کردن در‌های کی‌ام سی SR9 گویی پشت فرمان T9 قرار می‎گیریم. فضای کاملا ساده و مینیمال، اما با ویژگی‎های مدرن که طراحی داخلی بسیار جذابی را در اختیار سرنشینان می‎گذارد. قرارگیری یک کلاستر یا صفحه کیلومتر 7 اینچی افقی مقابل راننده و یک نمایشگر 10.25 اینچی عمودی لمسی برای سیستم مولتی مدیا به همراه دکمه‎های پیانویی فضای داخلی را بسیار مدرن جلوه می‎دهد. همچنین طراحی دریچه‎های افقی در فرمت ذوزنقه‎ای با پوشش کروم و طراحی دریچه‎های عمودی میانی در فرمت ذوزنقه‎ای عمودی هارمونی بسیار خوبی ایجاد کرده که زیبا و جذاب است. طراحی غربیلک فرمان دی کات دو شاخه با طراحی دسته دنده الکترونیکی کوچک همچنان حس و حال کی‌ام سی T9 را القا می‎سازد. از نظر سیستم‎های الکترونیکی رفاهی و ایمنی کی‌ام سی SR9 در سطح بالایی قرار دارد. هرچند که جزئیات آن به صورت کامل دردسترس نیست، اما سیستم‎های مانند 6 ایربگ، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‎ای، سانروف برقی، باز و بسته شدن آینه‎های جانبی به صورت برقی همراه گرم‎کن و چراغ راهنما، دوربین 360 درجه، دسته دنده شیفت بای وایر، ترمز چهارچرخ دیسکی به همراه ABS و EBD، گرم‎کن صندلی‎های ردیف اول، تنظیم برقی صندلی راننده همراه با تنظیم گودی کمر، شارژر وایرلس، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با نمایشگر، سنسور‌های هشدار دهنده موانع در قسمت جلو و عقب خودرو، سیستم کروز کنترل، تریم چرمی صندلی‎ها، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور‌های نور و باران، قابلیت تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ‎ها و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب اشاره کرد. ناگفته نماند که آپشن‎های بیش‎تری نیز امکان نصب دارد.

کی ام سی SR9 نوبرانه کرمانی ها برای آفرودرها!

مشخصات فنی کی ام سی SR9 و تغییراتی به کمک مهندسان روس

قلب تپنده کی ام سی T9 یا جک T9 را یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ تشکیل می‎دهد. همین ساختار برای شاسی بلند آفرودی جک یعنی JS9 یا همان کی‎‌ام سی SR9 حفظ شده است. با این تفاوت که مهندسان بخش قوای محرکه موسسه نامی روسیه و گروه خودروسازی جک کالیبراسیون و تغییرات روی آن انجام داده است. این مهم خبر خوشی برای طرفداران کی‌ام سی SR9 خواهد بود که طبق آمار‌ها و بررسی‎ها این موتور در روسیه برای شرایط بحرانی مانند سوخت با حداقل اکتان 88 نیز بتواند توان و گشتاور بالای را در اختیار راننده بگذارد. این کالیبراسیون منطبق بر سوخت نامرغوب کشور‌های خاورمیانه بوده تا کم‎ترین خرابی و استهلاک برای این قوای محرکه به وجود آید. بر این اساس زیر کاپوت نسبتا کشیده جک JS9 یا کی‌ام سی SR9 یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری پرخوران با سیستم توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم جا خوش کرده است. این موتور با کد D20TG شناخته می‎شود. با در نظر گرفتن این مهم و قرارگیری 16 سوپاپ روی دو میل سوپاپ‎رو می‎تواند حداکثر 221 اسب‎بخار قدرت را در 5500 آرپی‎ام (دور در دقیقه) و حداکثر 390 نیوتن‎متر گشتاور را در دور 3 هزار آرپی‎ام به ارمغان آورد. همچنین باتوجه به نصب گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک همانند کی‌ام سی T9 روی SR9 نصب شده و قدرت و گشتاور به چهارچرخ منتقل می‎شود. ناگفته نماند که موسسه نامی روسیه به صورت اختصاصی روی پروگرام یا برنامه واحد پردازش گیربکس TCU متمرکز است که انتظار می‎رود، مصرف سوخت‎ بهینه‎تری نیز برای این خودرو صورت گیرد. به لطف ساختار جدید سیستم تعلیق طبق بررسی‎ها در محور جلو کی‌ام سی SR9 با سیستم جناغی دوبل با فنر مارپیچ یا همان دابل ویشبون و در محور عقب از نوع مولتی لینک (چند اتصالی) بهره گرفته شده تا کیفیت سواری را به خوبی ارتقا بخشد.

کی ام سی SR9 نوبرانه کرمانی ها برای آفرودرها!

سبک سازی بدنه با فرمولاسیون موسسه نامی روسیه

موسسه نامی (NAMI) مرکز علمی دولتی فدراسیون روسیه «موسسه مرکزی تحقیقات علمی خودرو و موتور خودرو» در بخش سبک سازی بدنه کار‌های بسیار ویژه‎ای در زمینه مواد فلزی مورد استفاده و همچنین توزیع وزن میان دو محور، ایده‎های بسیار جالبی را پیاده سازی کرده است. یکی از ایده‎های جالب از سوی این موسسه علمی معتبر روسیه با همکاری مهندسان گروه خودروسازی جک روی JS9 یا کی‌ام سی SR9 صورت گرفته است. به این معنا که از فلز آلومینیوم و آلیاژ بهره گرفته شده تا وزن خالص خودرو را زیر 2000 کیلوگرم یا 2 تن نگه داشته است. در مقابل این ساختار سبب ارتقای سطح ایمنی خودرو و سرنشینان نیز شده است.

زمان تولید و عرضه در بازار ایران

طبق بررسی‎ها و آمار‌ها کی‌ام سی SR9 محصول جدید کرمان موتور خواهد بود که به زودی در خط مونتاژ این خودروساز بزرگ خصوصی کشور قرار خواهد گرفت. درباره قیمت و زمان عرضه هیچ اطلاعاتی دردسترس نیست، اما پیش بینی می‎شود قیمت نهایی این شاسی بلند آفرودی باتوجه به قرارگیری رقبایش در بازار کشورمان در بازه 4 میلیارد تومان باشد.

منبع خبر


مسئولیت این خبر با سایت منبع و جالبتر در قبال آن مسئولیتی ندارد. خواهشمندیم در صورت وجود هرگونه مشکل در محتوای آن، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا اصلاح گردد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn

پنجره اخبار