همشهری آنلاین: او برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را، اقدام مثبتی در مسیر حل این معضل میداند. بخشهایی از صحبتهای این نماینده مجلس را در این گزارش میخوانید.
لزوم بهروزرسانی سیاهه انتشار آلودگی
آلودگی هوای تهران، مربوط به امسال و سال گذشته نیست. سیر تاریخی آلودگی هوا به دهه ۷۰ برمیگردد. این موضوع نیازمند عزم و مجموعهای از اقدامات است. اگر این مجموعه اقدامات با هم پیش بروند، میتوانیم امید داشته باشیم که آلودگی هوا کمتر شود. با تکیه بر توانایی و ظرفیتهای داخلی میتوانیم به این موضوع رسیدگی کنیم. هفته گذشته در جلسه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، موضوع سیاهه انتشار مطرح شد. آخرین مطالعات مربوط به سیاهه انتشار، به سال ۱۳۹۶ بازمیگردد که در آن مبنای مطالعاتی و مبنای منشا آلودگی هوا برای آخرین بار اعلام شده است. بهروز شدن این مطالعات اهمیت زیادی داشت تا بررسیها، قانونگذاری و اختصاص بودجه دوباره انجام شود. اقدامات مدیریتی کشور در این زمینه باید بر مبنای تعیین و بررسی منشا آلودگی هوا باشد. آلودگی هوا، موضوعی پویا است که به اقدامات ادامهدار نیاز دارد و این پرونده بسته نخواهد شد.
قصور دستگاهها در موضوع آلودگی هوا
۲۳ دستگاه مستقیما وظایفی را درباره آلودگی هوا برعهده دارند و بررسیها نشان میدهد تمامی این دستگاهها بر اساس تعداد تکالیف و وظایف قانونی که برعهده آنهاست، مرتکب قصور و تقصیر شدهاند. یکی از مهمترین بهانههایی که از سوی این دستگاهها به طور مکرر عنوان میشود، کمبود یا نبود بودجه است، اما بسیاری از این دستگاهها اصلا درخواست بودجه برای انجام تکلیفشان نداشتهاند و در این زمینه کوتاهی کردهاند. قانون هوای پاک، هزینه اجرا و بودجه لازم برای آن را هم تعریف کرده است. از سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور گرفته تا سازمان حفاظت محیطزیست و وزارتخانههای مختلفی مانند صمت، نیرو، نفت و … همه نهادهای متکلف درباره آلودگی هوا تا به حال در حل این معضل کوتاهی کردهاند.
اقدامات نباید به روزهای آلوده محدود شود
قوهقضائیه در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی، کمکهایی برای رسیدگی به قصور دستگاهها در موضوع آلودگی هوا انجام داد. در آن زمان مجلس شورای اسلامی اعمال ماده ۲۳۴، بررسی ترک فعلها در اعمال قانون هوای پاک را، انجام داد. بررسی کاملا مفصلی با جزئیات صورت گرفت و قوهقضائیه برای مدیرانی که ترکفعل داشتند، احکامی صادر کرد. برای ۵ مدیر هم حکم قطعی صادر شد. نکته مهم این است که همراهی قوهقضائیه در این زمینه، به جای اقدامات پسینی، باید بر اقدامات پیشینی معطوف باشد. مواجهه با موضوع آلودگی هوا و ترکفعل کنندگان در مقابل آن، نباید صرفا به زمان بروز مشکل محدود شود. نمیتوان وظایف را تنها در روزهای آلوده انجام داد بلکه اقدامات لازم در این زمینه باید به صورت مستمر انجام شود. تنها در این صورت است که میتوان برای حل معضل آلودگی هوا نتیجه قطعی گرفت.
ضرورت نظارت و حمایت قوه قضائیه
ممکن است بسیاری از شهروندان تصور کنند در طول تابستان آلودگی هوا نداریم در حالیکه در این فصل هم آلودگی وجود دارد فقط به چشم نمیآید. قوه قضائیه میتواند نقش کلیدی در انجام اقدامات پیشینی داشته باشد تا دستگاهها بدانند اگر تکالیفش را انجام ندهد، ناظر متخصصی برای رصد اقدامات وجود دارد. قوهقضائیه میتواند نقش همراهی و حمایت هم برای دستگاهها داشته باشد. مجلس شورای اسلامی هم این نقش را، با ایجاد ردیف مستقل بودجه برای قانون رسیدگی به آلودگی هوا در دوره یازدهم ایفا کرده است. وظیفه مجلس شورای اسلامی، هم قانونگذاری است و هم نظارت، اما در نهایت همه این اقدامات به قوهقضائیه متصل میشود.
نقش مثبت برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی
ورود اتوبوسهای برقی در این دوره از مدیریت شهری، اقدام مثبتی برای کاهش آلودگی هوا محسوب میشود. با این اقدام، چهره ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران به نسبت سایر نقاط کشور، نو و متحول شده است. بقیه نقاط کشور در این حوزه وضعیت قابل قبولی ندارند. هرچند نیاز تهران به ناوگان برقی حمل و نقل بیشتر از اینهاست اما به هرحال ورود اتوبوسهای برقی میتواند به کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0